Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
Z ukrajinského zápisníka – Vladimír Mezencev
Našich politikov s tými, ktorí sú na východ od slovenských štátnych hraníc spája veľmi veľa. Predovšetkým to, že pred voľbami sľubujú všeličo, napríklad aj skvalitnenie ciest. U nás spôsobom, že dokončia diaľnicu z Bratislavy do Košíc, na Ukrajine skvalitnenie všetkých dôležitých cestných komunikácií. Susedia to majú o niečo horšie. Ich veľká krajina si vyžaduje vložiť do rekonštrukcie ciest veľké finančné prostriedky, pričom ich kvalite sa celé desaťročia venovala skutočne iba symbolická pozornosť.
Súčasná ukrajinská vláda sľubuje, že do piatich rokov budú v krajine cesty takej kvality aké majú v susedných štátoch, teda v Poľsku, Maďarsku a na Slovensku. Nuž, nič proti týmto – skôr želaniam, než skutočným možnostiam, ale držme Ukrajincom palce, že sa im podarí splniť to, čo vláda sľubuje. Zatiaľ sa tam však robí to, čo dobre poznáme aj z domova – diery sa jednoducho „plátajú“. V súčasnosti sa do poriadku dáva komunikácia Kyjev – Čop – Užhorod, tak dôležitá aj pre našich podnikateľov, ktorí obchodujú s Ukrajinou a Ruskom. Minister infraštruktúry Vladimír Omelian však srší optimizmom: tvrdí, že pokiaľ bude mať pravidelné finančné dotácie na generálnu rekonštrukciu cestnej siete, tak do piatich rokov Ukrajina bude mať kvalitnejšie cesty než Poľsko pri vstupe do EÚ, teda v roku 2004. Až potom sa Ukrajina pustí do výstavby diaľnic. Aj tu potom pôjde predovšetkým o peniaze: minister predpokladá, že kilometer diaľnice vyjde v priemere na 10 miliónov eur. Zároveň tvrdí, že v minulom roku sa v krajine podarilo zrekonštruovať 3 000 km ciest, v tomto to bude ešte o tisíc km viac. Napriek tomu ukrajinskí motoristi majú veľmi ďaleko ku spokojnosti.
Predseda vlády Vladimír Hrojsman tvrdí, že o čo viac budú zmenšovať tzv. jamkové opravy, o to viac sa zodpovedné inštitúcie budú venovať generálnym opravám ciest. V priebehu piatich rokov štát do nich investuje až 10 miliárd eur...
PRÍKLADNÁ ŠTEDROSŤ
O tom, že jeden z najbohatších Ukrajincov Rinat Achmetov pravidelne daruje obrovské finančné čiastky tým, ktorí na svojich pleciach nesú tragické následky vojnového konfliktu na východe Doneckej a Luhanskej oblasti, teda na Donbase, sme už písali. Achmetov skutočne nezištne pomáha, i keď následkom separatistických akcií sa jeho majetok znížil o desiatky miliónov eur. Mnohé jeho podniky separatisti tzv. znárodnili a okrem toho jeho milovaný futbalový klub európskej extratriedy – Šachtar-Doneck – prišiel o svoj ultramoderný športovo – spoločenský komplex a klub sa musel dočasne presťahovať do Ľvova.
Humanitárny štáb R.Achmetova poskytuje pomoc od rozdávania potravinových balíčkov /dostávajú ich v 85 mestách a obciach Donbasu/ až po organizovanie a platenie za zložité medicínske operácie. Každý šiesty obyvateľ Doneckej a Luhanskej oblasti „na vlastnej koži“ pocítil túto humanitárnu pomoc, veď dohromady dostali až 12 000 300 potravinových balíčkov o celkovej hmotnosti 131 000 ton, ktoré na miesta určenia dopravilo 6560 kamiónov. Vyše 10 000 ľudí, z toho viac ako polovicu detí, sa podarilo umiestniť do liečebných zariadení, 40 000 evakuovať do vnútrozemia Ukrajiny, viac ako 50 000 občanov pocítilo osobnú pomoc... To všetko za 3,5 roka existencie Humanitárneho štábu R.Achmetova. Vyše polovica občanov celej Ukrajiny je presvedčená, že najväčšiu pomoc a podporu obyvateľom Donbasu poskytuje v prvom rade R.Achmetov a až potom štátne a spoločenské inštitúcie. Samozrejme, región potrebuje v prvom rade mier, nie prímerie, pretože aj tá najštedrejšia humanitárna pomoc nedokáže vymazať všetky tragédie a škody, spôsobené vojnovým konfliktom.
KOĽKO STOJÍ ŠAMPIÓN?
Leto sa dostáva do svojho zenitu, ale napriek tomu sa ukrajinskí športoví experti venujú výpočtu finančných nákladov na výchovu a prípravu budúcich kandidátov na olympijské medaily v zimných odvetviach. Tak napríklad náklady na jedného nádejného hokejistu ročne predstavujú od 1430 do 3413 eur, pričom v týchto čiastkach nie je zarátaná kvalitná strava, náklady na dopravu, individuálnu prípravu. Okrem toho musíme vziať do úvahy, že kvalitný hokejista, podobne ako v ďalších športových odvetviach, vyrastie približne za desať rokov. Príprava krasokorčuliara stojí ročne od 1333 do 10 000 eur, zjazdára od 3100 eur, biatlonistu najmenej 2670 eur, bežca na lyžiach od tisíc do desaťtisíc eur... Rodičov detí u nás, ktoré sa vážne venujú niektorému zo zimných športov s cieľom dostať sa do reprezentačných výberov, tieto vysoké uvedené sumy vôbec neprekvapujú. V súvislosti s tým, že u nás sú drahšie všetky druhy dopravy, môžu byť ešte vyššie...
/Cestu na Ukrajinu financoval Literárny fond/.