Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Z podhubia piatich miliónov rastú ako huby po daždi – Vladimír Mezencev

Atletické dráhy sú takmer ako živé bytosti. Ľudia ich často v pote tváre urobia, starajú sa o ne, zveľaďujú a rozširujú ich, dávajú na ne drahé tartanové koberce - a potom jedného dňa ich bez ľútosti ktosi zlikviduje. Trebárs tak ako na štadióne Lokomotívy v Košiciach. V roku 1961 tu s veľkou slávou otvorili jednu z nich a hneď absolvovala vydarenú medzinárodnú premiéru...

O slávnostnú ouvertúru tohto atletického oválu sa postarali dvaja olympijskí víťazi - Abebe Bikila z Etiópie, držiteľ zlatej medaily v maratóne z OH 1960 v Ríme, o štyri roky neskôr k nej pridal ďalšiu v Tokiu, a s úctou na ňu dodnes spomína Waldemar Cierpinski z Nemecka, dvojnásobný najrýchlejší maratónec na OH 1976 v Montreale a 1980 v Moskve, ktorý však v Košiciach na MMM nikdy nevyhral. Na tejto dráhe štartovali a dobiehali do cieľa vytrvalci svetového mena, v rokoch

1961  - 1988 ich boli celé desiatky. Dnes už štart i cieľ, ako aj trať legendárneho maratónu v Košiciach sú niekde inde a po kvalitnom atletickom ovále okolo futbalového ihriska nezostala ani stopa!

 

OVÁL NA PASIENKOCH

Pohreb košickej atletickej dráhy chceli v roku 2001 zopakovať vtedajší majitelia štadióna Interu Bratislava. Teda úplne zlikvidovať dejisko mnohých nezabudnuteľných zápolení počas mítingu Pravda - Televízia - Slovnaft, jedného z najuznávanejších na celom kontinente. Na bratislavských Pasienkoch sa slávna „péteeska“ uskutočnila v rokoch 1971 - 2010, potom sa osemdráhový tartanový ovál stal neregulárny a uznávané vysoko hodnotené preteky sa presťahovali do novovybudovaného športového komplexu v Šamoríne. Dráha na Interi síce zostala, či a kedy bude zrekonštruovaná, je zatiaľ len vo hviezdach. O tom, že v hlavnom meste SR v súvislosti s kráľovnou športu nie je všetko v poriadku, svedčí i to, že majstrovstvá SR v atletike dospelých sa tu - verme že zatiaľ - naposledy uskutočnili v roku 1994! Odvtedy v Dunaji pretieklo veľké množstvo vody...

 

NÁRODNÝ SPOD URPÍNA

Aj keď predchádzajúce dve informácie majú pesimistický nádych, v slovenskej atletike je aj dosť dôvodov na spokojnosť. Súčasné vedenie národného zväzu venuje nemálo síl na výstavbu a rekonštrukciu nových štadiónov i dráh. Pod Urpínom predsa už od roka 2021 máme atletický stánok, ktorému právom patrí oficiálny prívlastok NÁRODNÝ. Nie náhodou už v minulom roku bol dejiskom najvýznamnejšieho atletického mítingu na Slovensku, teda P - T - S, a všetko nasvedčuje tomu, že elitní atléti z celého sveta budú prichádzať do Banskej Bystrice aj v budúcich rokoch. Už tento rok v júli štadión Vojenského športového centra Dukla privíta okolo tisícdvesto najlepších európskych mladých atlétov do osemnástich rokov, ktorí tu absolvujú svoj šampionát.

Keď však hovoríme o moderných atletických štadiónoch, máme na mysli tie, ktoré majú štyristo metrov dlhé ovály s ôsmimi, resp. šiestimi dráhami s umelým povrchom. Iba takéto môžu spĺňať náročné kritériá na to, aby sa mohli stať dejiskami významných pretekov či už slovenského, alebo medzinárodného významu. V minulom roku, ako s hrdosťou konštatoval prezident Slovenského atletického zväzu Peter Korčok, pribudli dva, ktoré spĺňajú náročné parametre - v Nových Zámkoch a Nitre.

 

REÁLNY OPTIMIZMUS

Vláda SR ešte v júni 2019 rozhodla o poskytnutí piatich miliónov eur Slovenskému atletickému zväzu (SAZ) na rekonštrukciu a výstavbu atletických štadiónov. Časť týchto finančných prostriedkov sme už spomenuli v súvislosti so štadiónmi a s celkovou infraštruktúrou, ktoré sú dnes pýchou slovenskej atletiky. Atletický zväz z množstva žiadateľov vybral dvadsaťtri miest, ktoré mali dostať od neho príspevky od dvadsaťtisíc do štyristotisíc eur. Prevažná väčšina z nich ich aj dostala a dávno využila na výstavbu, resp. rekonštrukciu atletických štadiónov, v niektorých prípadoch, povedzme v Košiciach a vo Svite, vedenia miest nakoniec pred podpísaním zmlúv od uzavretia dohôd odstúpili. Nedokázali napríklad zabezpečiť vhodné pozemky na výstavbu či nájsť v svojich rozpočtoch peniaze na spolufinancovanie výstavby alebo rekonštrukcie, čo bolo podmienkou SAZ.

Tieto využité štátne dotácie od Čadce a Malaciek až po Humenné a Moldavu nad Bodvou sú dôkazom toho, že atletických dráh bude na Slovensku už len pribúdať, a nie naopak...