Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
Výročie vybudovania a uvedenia do prevádzky železničnej trate Prešov - Stražske, 5. septembra 1943 – 80 výročie – Ing. Juraj Hriňák
V marci roku 1939 vláda Slovenského štátu rozhodla, vzhľadom na problémy s cestovaním po železnici cez Košice smerom na východ Slovenska / bolo to cudzie, maďarské územie /, aby sa postavila železničná trať medzi obcou Kapušany pri Prešove a Strážskym. Kto chcel takto cestovať musel mať pas, lebo sa jednalo o cudzie územie. Novobudovaný úsek železnice Kapušany pri Prešove – Strážske sa v Kapušanoch pri Prešove napojil na železničnú trať Prešov – Bardejov a pri Strážskom sa napojil nový úsek trate na jestvujúcu železničnú trať Michaľany – Lupkov. Stavba sa začala v júli 1939 a pre schvaľovací proces a výstavbu bola použitá projektová dokumentácia z roku 1937 na stavbu železnice z Prešova do Užhorodu, Mukačeva s cieľom v Huste.
Takto sa vybudovalo súvislé železničné spojenie medzi Prešovom a Strážskym po vlastnom území Slovenska bez potreby mať pas pri cestovaní cez Košice na východ.
Dĺžka trate bola 42 km a v trase stavby boli 2 tunely, 10 mostov a viaduktov. Stavba prechádzala cez 22 obcí a okresy Prešov, Giraltovce, Vranov nad Topľou a Michalovce.
Pre prepravu vykopanej zeminy v rámci výstavby trate slúžila poľná úzkorozchodná železnička v dĺžke 89 km. Používal 215 výklopných vozíkov a 49 rušňov.
Spolu so železničnou traťou sa budovali aj objekty staníc, zastávok a cestných komunikácií pre prístup k novej železničnej trati. Väčšina slúži do týchto dní.
V čase výstavby bol nedostatok pracovných síl, lebo stavba potrebovala cca 8 tisíc pracovníkov. Aby sa zabezpečili pracovné sily, boli vytvorené pracovné tábory v Nižnom Hrabovci, Bystrom nad Topľou a Hanušovciach. Boli v nich stovky asociálov z celého Slovenska.
Stavbu realizovali nasledovné firmy:
Samotnú železnicu stavala firmy - J. Doležal, Bratislava a Ing. Havlík, Vinohrady, Bratislava
Tunely stavala firma - Lozovský - Štefanec
Ďalší stavitelia - Ing. Ladislav Hits, Lozovsky – LANNA, Stefanec - LANNA, Združenie Ing. Václav Holý, Ján Sasinko, O. Janeček
Stavba počas realizácie sa dostala pod drobnohľad vládnych a miestnych funkcionárov.
Jedným z nich bol minister dopravy Július Stano alebo vládny komisár Andrej Germuška.
Na stavbu boli vynaložené náklady vo výške 500 miliónov korún slovenských.
Stavba bola ukončená a uvedená do prevádzky 5. septembra 1943.
Keď počas Dukelskej operácie armáda Sovietskeho zväzu spolu s Československým armádnym zborom vstúpila na územie Slovenska a postupovala na západ, ustupujúci Nemci zničili mosty, viadukty, a niektoré úseky trate Prešov - Strážske tak, že sa stala nefunkčnou
Po ukončení 2. svetovej vojny bol celý úsek trate skontrolovaný a postupne bol opravený a do prevádzky uvedený 30. 11.1947.
Uvedená železničná trať Prešov – Strážske slúži občanom Slovenska do dnešných dní.
80 výročie uvedenia tejto železničnej trate do prevádzky je jedno z historických udalostí východného Slovenska. Výstavba tejto trate umožnila priame cestovanie na východ Slovenska bez obchádzky cez Košice.
Pramene: internet
Zostavil: Ing. Juraj Hriňák