Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
Premiér V politike: Odmietam, aby ceny energií išli hore. Keď premiéri počuli Zelenského plán, chytali sa za hlavu - Braňo Král, Soňa Búranová (TA3)
Prvou témou, ktorú chcem otvoriť, je konsolidácia rozpočtu. Peter Pellegrini koncom tohto týždňa podpísal konsolidačný balíček v takej podobe, v akej ho schválila vláda a následne aj parlament. Po rokovaní s novým ministrom zdravotníctva Kamilom Šaškom sa našlo dodatočných 100 miliónov eur na platy zdravotníkov. Ako hodnotíte tento krok?
V prvom rade, bláznivá doba, je toho veľmi veľa. Som rád, že môžeme niektoré veci v kľudnej atmosfére povedať aj vysvetliť. Nehovoril by som, že sa "našlo" 100 miliónov eur. Pri tvorbe konsolidácie verejných financií, do ktorej nás prinútilo hospodárenie pána Ódora, pána Matoviča a pána Hegera, sme museli zohľadniť aj záväzky voči zdravotníkom.
Mimoriadne mi záleží na dobrom ohodnotení zdravotných sestier a stredného zdravotného personálu. Je pravda, že je k dispozícii suma, o ktorej hovoríte, ale nechcel by som zachádzať do detailov. To je teraz úlohou ministra zdravotníctva, aby mal na stole rozpočet, s ktorým môže pracovať, keď bude rokovať s lekármi či zdravotnými sestrami.
Lekárske odborové združenie po správe o konsolidačnom balíčku podrobilo tento krok kritike. Odkazuje na dohodu z roku 2022, keď bolo memorandum o valorizácii platov podpísané takmer jednomyseľne s podporou 138 poslancov. Dohoda vtedy hovorila o valorizácii platov na úrovni 9,5 %, no kompromisné riešenie teraz hovorí o 6,5 %. Ako vidíte ďalší vývoj situácie v zdravotníctve, keďže táto téma je stále napätá? Myslíte si, že ide o prijateľný kompromis?
Ministerstvo zdravotníctva je pod plnou politickou kontrolou strany Hlas-SD. Keď ma požiadali o menovanie nového ministra zdravotníctva, po odchode pani Dolinkovej, nezaváhal som ani sekundu. Je veľmi dôležité zabezpečiť stredný zdravotnícky personál, predpokladám, že tam bude zvýšenie platov také, ako sa pôvodne predpokladalo. Všade inde musíme hľadať kompromisy.
Lex konsolidácia nie je niečo normálne. Pán Ódor navrhoval 25-percentnú DPH, zrušenie 13. dôchodkov a iné opatrenia, ktoré by znamenali škrtanie šiestich až siedmich miliárd eur. Verejné financie bolo potrebné upratať, na tom sa zhodli všetci. Opozícia to kritizuje, ale aký iný návrh by dali? Nemali žiadne relevantné odpovede.
Hovoríme o úspore vo výške 2,7 miliardy eur. Keď sa ich spýtate, kde by chceli šetriť, odpoveď neexistuje. Ak by sme škrtili rozpočet napríklad ministerstva práce, zasiahli by sme dôchodky a sociálne dávky. A touto cestou sme nechceli ísť. Verejné financie bolo treba upratať, boli v najhoršom stave v celej Európskej únii. A to nehovorím ja, to hovorí Európska únia.
Balík 2,7 miliardy eur sme sa snažili nastaviť tak, aby sa dotkol všetkých častí tejto krajiny. A to sme ešte neskončili. Teraz má k dispozícii rozpočet 100 miliónov eur navyše na zvyšovanie platov pre zdravotné sestry a lekárov minister zdravotníctva a nás čakajú ešte energie. Snáď nikto odo mňa neočakáva, že budem súhlasiť s tým, aby plyn išiel o 25 % hore, alebo aby išlo teplo hore. Hľadáme teraz rôzne zdroje. Rokovali sme o tom na úrovni Európskej komisie, na úrovni Komisie rokujeme aj o čerpaní európskych fondov, kde nám zanechali čistú katastrofu traja predchádzajúci páni.
Táto vláda ešte ani rok nie je vo funkcii. Ja si uvedomujem, že to nie je jednoduché. Pre nikoho to nie je jednoduché. Aj štátu budú chýbať zdroje na niektoré projekty, ktoré by sme radi podporili, ale taká je realita. Poďakujte sa pánovi Matovičovi, Hegerovi a pánovi Ódorovi.
Rozpočet bude ešte prejednávaný v parlamente. Očakávate nejaké pozmeňovacie návrhy, napríklad od vašich koaličných partnerov, ktoré by mohli "nafúknuť" perinu?
Chcem poďakovať ministrovi financií a jeho tímu. Keď sme nastavovali balík konsolidácie, mali sme tri riziká: zdravotníci, samospráva a ceny energií. Verím, že minister zdravotníctva dotiahne rokovania o balíku 100 miliónov do konca. Čo sa týka druhého rizika, sú malé obce, kde starostovia odchádzajú na PN-ku, aby si nemuseli z rozpočtu obce platiť mzdu.
Pomohli sme teraz 50 miliónmi eur, aby prežili rok 2024, a odpustili sme 20 miliónov pôžičiek vyšším územným celkom. Ale očakávame, že ZMOS na budúci rok príde s reformou, napríklad spájaním malých obcí. Nepýtame si od nich peniaze, neberieme obciam starostov, ale musíme uvažovať o efektívnejšom fungovaní. Veľmi radi však pomôžeme.
Ako riešite tretie riziko, teda ceny energií?
Ceny energií sú ďalšou výzvou. Vedieme tvrdé rokovania na všetkých úrovniach, aby sme minimalizovali dopady na občanov. Bolo by nesprávne sa iba pozerať a nerobiť nič. Minulý rok sme dokonca vymenili predstaviteľa Úradu pre reguláciu, ktorý navrhoval 100-percentné zvýšenie cien plynu. Takéto nárasty nemôžeme akceptovať a robíme všetko pre to, aby sme našli riešenie.
Minister Ladislav Kamenický avizoval, že pomoc môže byť v rozmedzí 200 až 400 miliónov eur. Už ste sa dopracovali k presnejšej sume?
Variantov je viacero. Musíme vziať do úvahy rôzne predpovede o tom, aká bude zima a rôzne ďalšie parametre. Pri konsolidácii verejných financií sme však prijali základný balík opatrení, pretože sme museli reagovať na stav, ktorý sme zdedili. Už sme sa vysporiadali s dvoma veľkými rizikami, a čakáme, ako zareagujú lekári.
Je však potrebné pripomenúť, že väčšina lekárov dostala vzdelanie na Slovensku zväčša bezplatne, a ich platy sú výrazne nad priemerom národného hospodárstva. Ak hovoríme o zvýšení platov medzi šiestimi až siedmimi percentami, považujem to za niečo úplne normálne.
Zdravotníctvo je zložitá téma a aj vaša dôvera v ministra Šaška je teraz kľúčová. Predchádzajúca ministerka Dolinková spomínala, že necítila dostatočnú podporu z vašej strany. Ste pripravený podniknúť odvážne kroky na reformu zdravotníctva?
Nemôže byť všetko premiérska téma. Ak by to tak bolo, môžeme zrušiť vládu a urobiť z premiéra monarchu s absolútnymi právomocami. Fungujeme ako demokratická koaličná vláda a na každého ministra nemôžem reagovať osobne. Takto veci nefungujú.
Tu sa nám niekde v priestore háda Hlas so Slovenskou národnou stranou a niekto mi odkazuje, že je to premiérka téma. Čo ja mám s ich hádkami, prekristapána. Sú premiérske témy, ale premiérska téma nie je hádka medzi SNS a Hlasom ani keď si pani ministerka pred odchodom niečo povie.
Mojou úloha je stabilizovať vládnu koalíciu, zabezpečiť, aby mala 79 poslancov, aby prechádzali zákony. A to sa nám darí. Pokiaľ nie je dohoda, čo je dohodnuté, prejde ešte raz. Bol nejaký zákon alebo nejaké dôležité rozhodnutie v parlamente, kde existovala dohoda o spoločnom postupe, a neprešiel. Jednoducho vládna koalícia funguje, len taký zvyk tu je, možno to bola moja hyperaktivita v minulosti, ale premiér nemôže zodpovedať za všetko.
Ja sa džentlmensky nebudem hrabať v tom, čo pani Dolinková povedala na tlačovej konferencii. Rešpektujem jej rozhodnutie a pripomínam ešte raz, že som neváhal ani sekundu, akonáhle mi koaličný partner oznámil meno kandidáta na ministra, tak som to meno zobral. Ja som novému pánovi ministrovi veľmi jasne povedal - pán minister, jedna vec je, že sme našli nejaký balík peňazí, lenže ten balík peňazí našiel Laco Kamenický, čiže Laco Kamenický a jeho tím si na sto percent splnili úlohu, urobili poriadok vo verejných financiách a sú pripravení v rámci možností reagovať na tri mimoriadne veľké riziká, ktoré sme už spomenuli. Preto som mu povedal, že teraz je rad na vás.
Pýtam sa, je minister zdravotníctva pripravený pristúpiť k centrálnemu nákupu? Je pripravený zaviesť terminály v súkromných ambulanciách? Je pripravený postaviť morálnu otázku, či sa postavíme inak k doktorom, ktorí majú jeden úväzok a poctivo tento úväzok niekde v nemocnici vykonávajú kompletne od rána do večera, a ako sa postavíme k lekárom, ktorí majú štyri, päť úväzkov?
Nejdeme cestou reformy, že škrtíme zdroje do zdravotníctva. Objem peňazí do zdravotníctva ide. Žiadame ministra, aby popri náraste finančných prostriedkov s niečím prišiel, s tým, že ten nárast zostane. Myslím si, že ešte lepší príklad je, čo som spomenul, tie mestá a obce. My nehovoríme, že ideme urobiť reformu tak, že vám nebudeme dávať 69 percent z dane z príjmu fyzických osôb, ale že vám budeme dávať iba 50 a ušetríme. Majte tie isté peniaze. Len príďte, prosím, s niečím, ako zefektívniť vnútornú činnosť. To isté hovorím ministrovi - zdravotníctvo potrebuje peniaze.
Nejde o to, že by sme chceli šetriť na zdravotníctve, ale chceme lepšie využívať dostupné prostriedky. Napríklad, u nás je priemerná doba práceneschopnosti 45 dní, kým v Česku len 30 dní. Prečo to tak je? Potrebujeme hľadať spôsoby, ako byť efektívnejší, nie iba škrtanie výdavkov.
V podstate všetci sa zhodli na potrebe konsolidácie verejných financií. No tripartita aj opozícia vyčítajú vláde, že pri schvaľovaní konsolidačných opatrení nemali dostatočný priestor na diskusiu. Ako vnímate tieto výhrady a aká je vaša vízia konsolidácie, ktorá by zároveň neohrozila životnú úroveň ľudí?
Museli sme znížiť deficit na 4,7 % HDP, čo bol náš cieľ pre budúci rok, lebo sme v eurozóne. Samozrejme, každý, koho sa opatrenia dotknú, kričí. To je úplne normálne. Lekári očakávali zvýšenie platov, právnické osoby zase protestujú proti vyšším daniam. Každý dotknutý však má pocit, že konsolidácia by sa ho nemala týkať. Vždy však musíme hľadať rovnováhu medzi potrebou konsolidácie a jej dopadom na životnú úroveň ľudí.
Veď my sme dali 5-percentnú DPH na základné potraviny. My sme išli dole s DPH, pokiaľ ide o potraviny z 20 na 19 percent a pokiaľ ide o celý objem základných potravín, to je ten zoznam v zákone o dani z pridanej hodnoty, tam sme išli z 10 % na 5 %. Ak ste si všimli, už teraz rokujem. Toto je napríklad veľmi silná premiérska téma. Musím rokovať s obchodníkmi, spracovateľmi, poľnohospodármi, čo urobíme. Lebo ak sa zvýši DPH na 23 %, nikto nepochybuje o tom, že cena pôjde hore.
Samozrejme, že toto je téma, o ktorej by sme vedeli rozprávať hodiny. Pýtali sme sa to aj opozície a iných - ukážte nám inú štruktúru konsolidácie, ktorú musíme urobiť, súhlasíte s tým? My ju musíme urobiť, lebo to, čo nám odovzdali, je čistá katastrofa. Jediný obraz, ktorý sme videli ako alternatívu k nám, bol návrh pána Ódora, predstaviteľa Progresívneho Slovenska, ktorý hovoril o vyššej DPH, o rušení 13. dôchodkov a ďalších veciach. My sme si štruktúru nastavili a za touto štruktúrou si stojíme.
Ak teraz z tej štruktúry vyradíme transakčnú daň, vyradíme daň z príjmu právnických osôb, čo zostane? Potom naozaj nezostane nič iné, len povedať, že zrušíme 13. dôchodky, zrušíme toto, toto, toto a toto, a niekde na ľuďoch nazbierame 2,7 miliardy eur. Toto ja odmietam. Ale k tým cenám potravín – je zaujímavé, že nepostavíme tú istú otázku pri 23-percentnej DPH. Nikdy by ste nespochybnili, že ceny pôjdu hore. No keď ide daň dole, prečo tú istú logiku nepoužívate pri 5-percentnej DPH?
Nedáva mi to prirodzenú logiku vecí.
Ak sa zvýši DPH na 23 %, nikto nespochybňuje, že cena pôjde trochu hore. Prečo tú istú logiku nepoužijete pri 5-percentnej DPH?
Pýtam sa, ako to bude v praxi. Dajme tomu, že pečivo stojí napríklad 16 centov. Znížim DPH na 5 %, bude stáť 15 centov? Bavíme sa na makroekonomickej úrovni.
Aby sme boli presní, šesť centov je cena bieleho rožku, ktorý ide od pekára do obchodného reťazca. Potom sú tam nejaké náklady, ktoré legitímne obchodný reťazec má právo si prirátať. Máte energie, mzdy, elementárnu mieru zisku. Nástrojov je pomerne veľa, ktoré môžeme použiť.
Ja to poviem tak, že represívny nástroj. Mali sme dve stretnutia, ktoré vediem maximálne konštruktívne, a kde som kolegom povedal - páni, tu je zoznam potravín, ktoré sú prílohou k zákonu o DPH, kde sme znížili DPH z 10 na 5 %. Očakávam od vás, že pri týchto produktoch sa to po prvom januári ukáže. Pretože inak to nemalo žiadny zmysel. Povedzte mi, načo by som sa teraz na nich pozeral, a mi oni budú oznamovať, že to asi nepôjde. Tak potom načo sme vyhodili stovky miliónov eur na zníženú DPH? Veď išlo o to, aby sme ľudí, ktorí kupujú základné potraviny, do určitej miery chránili.
Prečo sme odpustili prvospracovateľom a poľnohospodárom odvody, čo nám Európska komisia schválila? Pretože sme chceli znížiť tlak na potravinovú infláciu, ktorá bola obrovská. Našťastie, inflácia je dnes niekde úplne inde. Ja si stojím za tým, že je úlohou politikov komunikovať, a preto nesúhlasím, že nemali možnosť hovoriť o veciach. Už sme boli dvakrát spolu, teraz sa stretneme tretíkrát.
Snažím sa dohodnúť, aby sa ceny stabilizovali tým, že DPH na základné potraviny klesla na 5 %. Štát dnes disponuje informáciami. Vieme, aké sú vstupy poľnohospodárov, za koľko predávajú produkt obchodným reťazcom, a koľko stojí na pultoch. Nechcem preháňať, ale odmietam odpoveď, že zníženie DPH z 10 na 5 % bolo o ničom.
Opozícia často kritizuje vládu za to, že nie je dostatočne odvážna v prijímaní opatrení, najmä vo vzťahu k podnikateľom. Prečo ste napríklad neprišli s návrhmi, ktoré by zjednodušili administratívne procesy pre malých a stredných podnikateľov, keďže práve oni sú motorom slovenskej ekonomiky?
Nemôžem s vami súhlasiť. Pozrite sa na zákon o verejnom obstarávaní, pozrite sa na zákony o podpore verejných investícií. My sme prijali veľmi dôležité zákony, ktoré výrazne pomáhajú podnikateľom.
Áno, robíme opatrenia, ktoré majú pomôcť podnikateľskému sektoru, ale Slovensko má tradíciu byrokracie. Stále je tu vplyv rakúsko-uhorského modelu, čo sa odráža aj na množstve byrokratických prekážok. Samozrejme, krok za krokom sa s tým boríme, pretože vieme, že tých prekážok je niekedy naozaj veľa. Čo sa týka zjednodušenia administratívnych procesov, musíme využiť jedinečné peniaze, ktoré máme k dispozícii, napríklad fondy z Európskej únie, plán obnovy a samozrejme zahraničné investície.
Veľmi ma potešila investícia z Južnej Kórey v Novákoch, kde sa museli zatvoriť bane. Táto investícia vytvorí takmer 300 pracovných miest v priemysle. Teraz stojíme pred vážnym rozhodnutím, ako bude pokračovať obrovská baterkáreň za 1,4 miliardy pri Šuranoch. Na konci októbra bude štvrtá platba z plánu obnovy.
Práve v tomto kontexte tlačíme peniaze do hospodárskeho rastu, pretože si myslíme, že dynamickejší rast by bol pre Slovensko mimoriadne dôležitý. Príde mi neuveriteľne falošné, že opozícia nám vyčíta veci, ktoré sú v rozpore s tým, čo sami robia. Napríklad presviedčajú Európsku komisiu, aby nám zastavili vyplácanie fondov. To je neuveriteľné. Chodia tam a žiadajú, aby nám peniaze zastavili.
Tu dôkazy neexistujú.
Vystupujú na pôde Európskeho parlamentu a stále kladú otázky o právnom štáte. Každý poslanec má právo kritizovať Slovensko ako také, ale nemôže súčasne žiadať zastavenie vyplácania európskych peňazí vlastnej krajine. To isté sa deje aj v súvislosti s Marošom Šefčovičom. Slovenskí europoslanci ho sabotujú, pričom Európska komisia ho podporuje pre jeho odbornosť a sama si ho vybrala.
Vysvetlite mi, prečo sa mám stretnúť s predsedníčkou Európskeho parlamentu, ako sa to stalo, a tam počúvam, že slovenskí europoslanci chystajú Marošovi Šefčovičovi pri híringu 4. novembra peklo. Chodia a nahovárajú iných europoslancov, aby ho zničili.
Rozumiem, čo hovoríte, ale na túto tému by sme tu potrebovali mať zástupcu opozície.
Je to veľmi falošná hra. O čom tu hovorí Progresívne Slovensko, ktoré cez pána Ódora navrhlo takú konsolidáciu, že by sme museli vyškrtnúť 7 miliárd eur pre verejnosť? A oni tu rozprávajú, že by to robili inak.
V tejto súvislosti bola u nás do diskusie pozvaná aj opozícia. Prečo sa napríklad neusilujete o širší politický konsenzus pri riešení konsolidácie verejných financií?
Dosiahnuť dohodu 90 hlasov v parlamente je v tomto okamihu prakticky nemožné. Zatiaľ sme nepočuli nič racionálne od opozície. Keby prišli s konkrétnymi návrhmi, napríklad ako zlepšiť výber DPH o 300 miliónov eur. Ale veď to aj ja si viem napísať. My potrebujeme konkrétne opatrenia, ktoré naozaj prinesú peniaze do rozpočtu.
Vráti táto vláda po konsolidácii dane na pôvodné úrovne?
Ja budem veľmi rád. Ale to, čo sme urobili, sme museli urobiť. Situácia bola spôsobená predchádzajúcimi vládami – Ódorom, Matovičom a Hegerom. Oni spôsobili problémy, ktoré sme museli riešiť. Nikto z nich v parlamente nepovedal, že nerobte poriadok vo verejných financiách, veľmi dobre vedeli, aký problém narobili tejto krajine.
Taktiež sledujem všetky reči spojené so splnomocnencom Kotlárom. Tento týždeň sa s ním stretnem. Povedal som mu, aby sa sústredil na konkrétne opatrenia, ktoré potrebujeme doručiť verejnosti. Potrebujeme sa zamerať na to, kto prevádzkoval mobilné odberné miesta, ktoré dostávali 30-tisíc eur mesačne, kto nakupoval nepotrebný zdravotnícky materiál a vakcíny v roku 2022, ktoré nikto nepotreboval. Je potrebné vyvodiť osobnú zodpovednosť za plytvanie verejnými financiami.
Lenže toto je aj otázka vyvodenia nejakej osobnej zodpovednosti, keďže on toto zadanie dostal. Nemôžete sa s ním stretnúť na budúci týždeň o rok neskôr, že mimochodom, toto bolo zadanie, len teda nemáme výslednú správu.
Splnomocnenec vlády predložil správu, v ktorej zatiaľ nevidím všetko to, čo by som tam chcel vidieť. Preto mám právo žiadať nejaké opravné opatrenia. Asi uznáte, že mojou jedinou povinnosťou nie je sledovať činnosť splnomocnenca vlády pre manažment covidu ako taký. Chcem však pripomenúť, že musíme ísť aj touto cestou, lebo potom to bude dôveryhodné, keď povieme, že urobili bordel vo verejných financiách a my to opravujeme.
Ako je možné, že nám v roku 2022 zostalo 5,1 milióna nepoužitých vakcín? Nakúpili sa vakcíny za 160 miliónov eur, ktoré nikto nepotreboval. Keby bol záujem, niekto by sa na to pozrel a zistil, kto to kupoval, aké boli provízie a prečo to bolo takto.
Ja však nie som orgán činný v trestnom konaní, nebudem nikomu vykopávať dvere. Ale tu treba začať, aby verejnosť pochopila, čo konsolidácia znamená, lebo tento stav nám zanechala predchádzajúca vládna koalícia.
Domáca politika je témou aj vo vzťahoch vo vnútri koalície. Ako ich vnímate, najmä súčasné napätie medzi Andrejom Dankom a stranou Hlas? Ako koalícia momentálne funguje?
Všetko, čo v parlamente malo prejsť, prešlo. Všetko, čo malo byť schválené na vláde, bolo schválené. Hlavným ukazovateľom fungovania koalície je schopnosť prijímať rozhodujúce opatrenia, či už cez nadpolovičnú väčšinu poslancov alebo obyčajnú väčšinu. Chápem, že sa ma mnohí snažia vtiahnuť do sporov, ale mojou povinnosťou je udržiavať stabilný a pevný klub Smeru. Ten tvorí základ stability celej koalície.
Nevnímam, že by poslanci Smeru mali chuť zúčastňovať sa na výmene názorov. Problémom môže byť pozícia predsedu Národnej rady, čo spôsobuje určité napätie medzi stranami, ktoré sú zainteresované.
Bude to Matúš Šutaj Eštok?
Ak sa dohodne Hlas s SNS, my to veľmi radi podporíme, ja do toho nevstupujem. Momentálne platí, že Národnú radu bude riadiť Peter Žiga, a odporučím poslaneckému klubu Smeru nezúčastniť sa žiadnej voľby predsedu, pokiaľ nebude krvou podpísaná dohoda. Inak to nemá žiadny zmysel. Chápem nejakú mieru nervozity, lebo je to významný ústavný post.
Myslíte si, že otázka predsedu Národnej rady sa vyrieši do konca roka?
To si naozaj nemyslím.
Ako čítate ambície poslancov okolo Rudolfa Huliaka, ktorí by mohli narušiť väčšinu vašej vlády?
S pánom Huliakom som v tomto období nehovoril, ale dôležité je, že táto skupina poslancov deklarovala podporu programovému vyhláseniu vlády. Vzťahy vo vnútri klubu SNS sú ich záležitosťou. Vládna koalícia má väčšinu a ide ďalej.
Ako vnímate vyšetrovanie atentátu na vašu osobu? Avizovali ste, že sa udiali nejaké strašné veci. Môžete povedať niečo bližšie?
Ak má niekto spracovať správu o atentáte, sú na to príslušné orgány, či už spravodajské, alebo orgány činné v trestnom konaní. Prvá správa má podobu obvinenia človeka, ktorý je v podstate nešťastník a je predĺženou rukou opozície. Tam sa už niečo objavuje. Predpokladám, že v nejakom okamihu to bude mať pokračovanie, no neviem, kedy bude podaná obžaloba. Do tohto sa ja ani nedívam, ani nestarám.
No a potom je to druhý rozmer, a to je rozmer prepojenia ľudí. A teraz nechcem povedať, že niekde sedeli pri sviečke štyria ľudia a povedali, že zastreľme ho. Takto to asi celkom nebolo. Ani to takto nechcem, samozrejme, povedať. Viem, že opozícia sa veľmi tešila, plieskala si po stehnách a čakala, kedy príde dobrá správa z nemocnice. To viem. Viete, akú správu mám na mysli. Keďže to nevyšlo, teraz zase vymýšľajú všelijaké iné veci, ktoré sa týkajú politiky ako takej. Preto ak sa objaví informácia, ktorá bude hovoriť o konkrétnych politických aktivitách a prepojeniach, myslím si, že to je normálnou súčasťou vyšetrovania.
Vy máte také informácie?
Nedisponujeme žiadnou správou ani ničím. Len chcem povedať, že ak som pár dní po tom, ako som po prvý raz vystúpil na verejnosti, povedal, že to je politický aktivista, absolútne naviazaný na slovenskú opozíciu, za týmito slovami si absolútne stojím. Ale ja som si žiadnu správu neobjednával.
Má sa opozícia báť nejakých krokov voči nej? To sa teraz pýtam na rovinu.
Nie je dôvod na strašenie, máme iné starosti ako strašiť opozíciu. Viem, s kým máme dočinenia, to sú ľudia, ktorým národno-štátne záujmy nič nehovoria. Ak som krátko po atentáte povedal, že to bol opozičný aktivista napojený na opozíciu, mal som na to dostatok informácií. Tieto prepojenia sú už dnes zrejmé, a verím, že príslušné orgány to budú prezentovať.
Aké boli informácie o mojom prepojení na vraždu Kuciaka a komu bránilo chodiť pred môj byt, vešať mi tam šibenice a obviňovať ma pred celým svetom, že som zavraždil novinára Kuciaka? Ja hovorím o dôkazoch. Hovorím o veciach, ktoré jednoznačne potvrdzujú, a to už vieme z toho obdobia, že prepojenie na konkrétnu opozičnú stranu tu je, a ja verím, že príslušné orgány, ktoré to majú na starosti, to budú prezentovať celé, ale nič som si neobjednával.
Kedy by mohla byť správa o atentáte zverejnená?
Neviem, tak ako neviem, kedy bude podaná obžaloba. To je vec prokuratúry. Nie je to v mojej kompetencii. Netuším, kedy príslušné orgány s niečím prídu.
Na samite v Bruseli predstavil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj plán víťazstva. Považujete ho za kontroverzný. Prečo?
Doteraz boli aspoň pokusy predstavovať mierové plány, ale pán prezident Zelenskyj predstavil nie mierový plán, ale nazval to plán víťazstva, ktorý je okrem iného postavený na tom, že máme Ukrajine doručiť rakety dlhého a stredného doletu, ktoré potom nahádže na Rusko.
Keď to počúvali premiéri a kancelári, tak sa mnohí chytali za hlavu. Tento plán je podľa mňa nerealistický a nerealizovateľný, preto nie je ani spomenutý v záveroch samitu.
Myslí si, že Zelenskyj by nahádzal rakety na Rusko?
Veď to tam je napísané.
Ja som počúval a čítal, aj keď tam toho bolo viacero, že buď budú na Ukrajine rozmiestnené jadrové zbrane ako odstrašujúci efekt vo vzťahu k Rusku, alebo Ukrajina vstúpi do takého zoskupenia, ktoré takýmto ochranným balíkom ako keby disponuje.
Aby neboli žiadne pochybnosti. S pánom Zelenským som nehovoril, my sme si iba oficiálne podali ruku pri fotografovaní. Ja som vystúpil v rozprave a on na mňa v rozprave reagoval. To nebol osobný rozhovor. Hovorím to všade a hovorím to verejne za seba a za moju politickú reprezentáciu. Nesúhlasíme s tým, aby bola Ukrajina členským štátom NATO. To je náš postoj.
Myslím si, že eskalácia napätia nie je dobrá, pretože dochádza k zabíjaniu Slovanov bez akéhokoľvek zmyslu v tomto okamihu a je evidentné, že tak ako pán Zelenskyj, ani Európska únia nemá žiadny plán. Jediný plán je pokračovať vo vojne, čo ja teda neustále odmietam. Takže to je celý príbeh, ktorý tam bol. Nič sa nezmenilo. Znovu pripomínam, je to vojna, ktorá vznikla porušením medzinárodného práva zo strany Ruska. Je to tak. Ja s tým absolútne súhlasím, ale dnes je táto vojna podporovaná Západom preto, lebo si myslí, že cez túto vojnu dostane Rusko na kolená. Lenže realita je iná.
Sankcie nefungujú. Priemysel Ruskej federácie ide hore kvôli obrannému priemyslu, Putin má rekordnú podporu a územné zisky Ruska na Ukrajine sú väčšie, väčšie a väčšie. Už to hovorím tretí rok. Prvý rok som povedal - ak neprestanete, o pol roka sa stretneme a budeme tam, kde sme, len Rusi budú mať väčšie územia. Po pol roku - ak s tým neprestanete, bude viac mŕtvych ľudí, Rusi budú mať väčšie územné zisky. Veď to už budú tri roky. Povedzte mi, aký je posun, v čom je posun? Nikde. Čiže predstava, že teraz zoberieme Ukrajinu do NATO, je akurát tak predstava dobrá pre tretiu svetovú vojnu.
Ak by sa skutočne rozhodovalo o vstupe Ukrajiny do NATO, uplatnili by ste právo veta?
Nemám mandát hovoriť za všetky koaličné strany, ale za seba a Smer-SD hovorím jasne, že túto myšlienku nepodporujeme. Ostatné koaličné strany sa skôr tejto téme vyhýbajú.
Pravdepodobne sa nedá zabrániť pozvánke, pretože to budú veľké štáty, ktoré povedia Ukrajine, že začíname prístupový proces do NATO. Tomu nevieme zabrániť. Ale potom sa o tom rozhoduje v slovenskom parlamente. A ja hovorím za seba a za svoju politickú reprezentáciu, že túto myšlienku nepodporujeme.
Aj preto som vystúpil v Bruseli, pretože je vždy okolo toho kopa rečí. No je to takto. Ja si myslím, že nie je dobrý nápad zobrať Ukrajinu do NATO, lebo to ohrozuje celý svet. Ukrajina by mala zostať neutrálna a mala by dostať bezpečnostné záruky, ale to sa musia, ako som povedal na tlačovke v Bruseli, dohodnúť veľkí chlapci.
Takto približne pred rokom bola migrácia veľkou témou predvolebnej kampane. Navštívili ste aj jeden z utečeneckých táborov na južnom Slovensku. Mnohé obce v tejto oblasti mali problém s migrantmi, ktorí sa pohybovali po ich záhradách či mestských parkoch. Tento rok sa Slovenská republika s týmto problémom zatiaľ nestretáva. Ako sa k tomu stavia Európska únia? Aké sú jej závery v otázke migrácie?
Nebol by som taký optimistický, pretože minimálne na západobalkánskej trase sa očakáva až 500-tisíc nelegálnych migrantov, pretože zima sa blíži. Tento týždeň mám v Komárne stretnutie s maďarským premiérom Viktorom Orbánom a Alexandrom Vučićom, srbským prezidentom. Spoločne chceme dohodnúť opatrenia, ktoré zabránia využívaniu tejto trasy smerom do Európy.
Nastala veľká zmena v prístupe k migrácii, ktorá je konečne témou. Od začiatku som hovoril, že nemáme podpisovať žiadne pakty o rozdeľovaní migrantov ani povinné kvóty. Musíme si chrániť vonkajšie hranice, lebo kto sa dostane do Európskej únie, zväčša tu zostane. Iba 20 % nelegálnych migrantov vieme vrátiť, 80 % tu zostáva.
A zrazu bolo ráno stretnutie pred zasadnutím Európskej rady, kde krajiny ako Grécko a Taliansko, ktoré sa tomu vždy bránili, už menia svoj postoj. Napríklad talianska premiérka uzatvára s Albánskom dohodu a stavia tam tábory pre nelegálnych migrantov, ktorí sú tam zadržiavaní, kým sa vybavia ich azylové veci. Poľsko prijíma mimoriadne opatrenia na zastavenie azylových procesov vo vzťahu k Bielorusku a Rusku. My musíme reagovať rovnako, s použitím represívnych a preventívnych nástrojov. Neexistuje právo pre nelegálneho migranta vstúpiť na územie Európskej únie.
V tomto duchu chcem poďakovať Srbom za ich prácu, pretože došlo k výraznému poklesu prechodov. Urobili kus dobrej roboty. Výborne spolupracujú aj Maďari. Ak sa dohodneme s Chorvátmi a Rakúšanmi, myslím si, že vieme veľmi efektívne chrániť vonkajšiu hranicu Európskej únie. To je naša povinnosť.
Minulý týždeň podpredseda parlamentu Tibor Gašpar spomenul, že Európska komisia prehodnocuje správu o právnom štáte. Táto správa prišla približne v júli alebo na konci júla a obsahovala kritiku v siedmich bodoch, vrátane zmien v Trestnom zákone či zrušenia Úradu špeciálnej prokuratúry. Je táto informácia pravdivá? Prehodnocuje sa správa Európskej komisie o právnom štáte?
Bolo by korektné dodať, že vláda ako reakciu na túto správu pripravila oficiálnu odpoveď, ktorá bola schválená na rokovaní vlády. V tejto odpovedi sme Európskej komisii jasne napísali, prepáčte, toto neakceptujeme, to sú výmysly. Správa nemôže byť postavená na článkoch z Denníka N, SME alebo Aktualít, či na základe mimovládnych organizácií, ktoré nenávidia túto vládu.
Komisia musela uznať, že správa nebola objektívna, a preto sa s ňou naďalej pracuje. Výsledkom je, že štvrtá platba z Plánu obnovy by mohla byť zrealizovaná (pozn. red. reláciu sme nahrávali vopred, Slovenská republika už medzitým v piatok (18.10.) definitívne získala súhlas na vyplatenie štvrtej platby z Plánu obnovy).
Vedie sa konštruktívny dialóg o menších zmenách v Trestnom zákone a Trestnom poriadku. Ukazuje sa, že ak sa slušne, ale dôrazne ozvete a poviete, prepáčte, Komisia, toto nemôžeme akceptovať, aj malá krajina ako Slovensko, suverénny štát, dokáže presadiť svoje veci. Európska komisia musí počúvať fakty, ktoré nemôže poprieť.
Na druhej strane, Európska komisia má oprávnený záujem na tom, aby členské štáty nakladali s finančnými prostriedkami zodpovedne. Je teda prirodzené, že má výčitky, keď nevidí dostatočné záruky.
To vôbec nebolo o tomto. Výčitky Európskej komisie boli iného charakteru, než to, čo teraz spomínate. Ponúkame Komisii diskusiu o možnom vzniku samostatného zákona, tzv. lex specialist, teda špeciálny zákon o ochrane finančných záujmov Európskej únie. Chceme to oddeliť od bežnej kriminality, ktorá je regulovaná cez Trestný zákon, my sme pripravení. To, čo sa udialo okolo správy o právnom štáte, je dôkazom, že ak krajina postupuje odvážne a suverénne, dokáže si presadiť svoje. Tento postup bol presne o tom.
Nikto sa ma už teraz nepýta, pretože sme veľmi tvrdo reagovali, keď bol Viktor Orbán kritizovaný za návštevu Pekingu, kde sa stretol aj s Putinom, na moju blížiacu sa cestu do Číny, ktorá bude veľmi dôležitá z pohľadu investícií a zahraničného obchodu. Musíme mať odvahu povedať Európskej únii, že si vážime, že sme jej členmi, ale ak s niečím nesúhlasíme, musíme sa ozvať.
Najväčším problémom pri migrácii je, že vnútorné kontroly rušia schengen, ktorý je najväčším úspechom EÚ. Slovensko môže získať väčšiu mieru uznania, než tomu bolo doteraz. Predchádzajúce vlády len prikyvovali, ja takúto politiku robiť nebudem.
Toto je vaša štvrtá vláda a práve uplynul rok od jej vzniku. Ako by ste zhodnotili, čo sa vám za ten rok podarilo najviac a kde vidíte najväčšie rezervy?
Najväčším výdobytkom, aj keď je to pre všetkých bolestivé, je ten, že sme urobili poriadok vo verejných financiách. Udržali sme hospodársky rast a prijali dôležité zákony. Naše ministerstvo spravodlivosti si splnilo svoje úlohy, pokiaľ išlo o zrušenie špeciálnej prokuratúry. Výrazné úspechy dosiahlo aj ministerstvo kultúry. Pani ministerka kultúry robí svoju prácu dobre, ostatní môžu kričať, koľko chcú.
Teraz čakáme, ako sa nový minister zdravotníctva vysporiada so situáciou v tomto sektore. Som tiež spokojný s tým, čo povedal Erik Tomáš, minister práce, rodiny a sociálnych vecí, o znížení počtu dní PN. Ak by sa to podarilo znížiť na 40 dní, bol by to veľký úspech. Ťažká vláda.
Bolo to pre mňa náročné obdobie, najmä po tom, čo sa stalo 15. mája. Na istý čas som bol paralyzovaný a stále nie som stopercentne fit, ale robím všetko pre to, aby som sa vrátil do plnej formy a venoval sa práci predsedu vlády tak, ako to bolo pre mňa typické.