Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
Prejaví sa inflácia aj v cenách jedného hlasu pre županov! – Vladimír Mezencev
Možno, že pod tri eurá to nebude...
Billboardy s fotografiami (poriadne vyretušovanými) kandidátov na funkcie predsedov samosprávnych krajov a primátorov už niekoľko týždňov zapĺňajú nielen najbližšie okolia našich najfrekventovanejších ciest, ale i železničných a autobusových staníc, ulíc i fasád rôznych objektov. Darmo, zvolebnieva sa... Záujemcovia o tieto atraktívne funkcie oficiálne ohlasujú svoje kandidatúry novým, teda netradičným spôsobom: nie na tlačových konferenciách, ale na námestiach a pred významnými objektami – napr. pred košickým Dómom sv. Alžbety, alebo budovou Štátneho divadla.
Keď už niektorý z kandidátov zorganizuje tlačovú besedu a s nadšením tam rozpráva, čo všetko v prípade zvolenia urobí pre občanov, tak ho trochu zaskočí otázka zo strany niektorého zástupcu médií – koľko jeho volebná kampaň bude vlastne stáť. To i napriek tomu, že s takouto otázkou musí rátať každý, kto sa v takýchto prípadoch postaví pred novinárov. Vždy nasleduje obligátna odpoveď typu „čo najmenej, bude veľmi efektívna, ale pritom skromná, predovšetkým financovaná z vlastných, teda kandidátových úspor, atď. Tí, ktorí za sebou majú politické strany sa však môžu „vyhovoriť“ na ne, nezávislí túto možnosť nemajú, ale sa vždy snažia presvedčiť o výhodách transparentného účtu, ktorý podľa zákona musia mať a na ňom budú k dispozícii všetkým záujemcom kompletné výdavky.
Oprášme trochu výsledky spred piatich rokov, predovšetkým z pohľadu ceny jedného hlasu pre úspešného kandidáta na župana. Vynaložené financie na celú kampaň sa veľmi nelíšili – v prípade šiestich županov sa pohybovali od 120 000 eur (Erika Juriniová – Žilinský kraj a Jozef Viskupič – Trnavský kraj) po 140 792 eur v prípade Jaroslava Bašku z Trenčianskeho kraja. Najmenej kampaň stála Rastislava Trnku, iba 99 743 eur, najviac dovtedy úspešného podnikateľa z B. Bystrice Jána Luntera – 240 612 eur. Sumou až 50 000 mu však prispel bývalý úspešný hokejista, reprezentant SR Michal Handzuš.
Jeden hlas najlacnejšie vyšiel Eriku Jurinovú (OĽaNO), konkrétne 1,46 eura. Dostala spolu 82 034 hlasov. Iba i niečo drahšie stáli hlasy dvoch východoslovenských županov – Rastislava Trnku (nezávislý) 1,67 eura (59 599 hlasov) a Milana Majerského (KDH) 1,78 eura (cena kampane 128 170 eur, počet získaných hlasov 72 366). Za touto trojicou nasledovali Jaroslav Baška s cenou 2,20 eura – náklady 140 792 eur, počet jeho voličov 62 807, Milan Belica z Nitrianskeho kraja dostal 52 184 hlasov pri volebných nákladoch 124 605 eur, teda cena jedného hlasu predstavovala 2,38 eura. Najviac hlasov zo všetkých terajších predsedov VÚC dostal Ján Lunter – takmer 100 000 (!), konkrétne 99 169, ale zároveň pri najväčšej investícii do volieb – z úspešných kandidátov – cena jedného hlasu predstavovala 2,43 eura. Aj Jozef Viskupič zohnal na svoju kampaň 120 000 eur, rovnako Erika Jurinová. Pri získaných 48 584 hlasov však v porovnaní s ňou bol ten jeho drahší o 1,01 eura. Čo už, najviac z celej osmičky stála kampaň Juraja Drobu (SaS) v Bratislavskom kraji. Vynaložil na ňu síce „iba“ 122 000 eur, ale vo voľbách presvedčil len 36 864 voličov a tak sa cena jedného ich hlasu vyšplhala až na 3,30 eura.
Len pre zaujímavosť – každý z kandidátov na predsedu VÚC mohol minúť štvrť milióna eur, takže J. Lunter musel dávať veľký pozor, aby sa do predpísanej sumy vošiel.
Keď počas tohtoročnej kampane budú tvrdiť kandidáti na županov svojim potencionálnym voličom, že im bude stačiť na kampaň iba 120 000 eur, tak budú určite klamať. Vieme predsa všetci veľmi dobre, že ceny materiálov, tlače, pohonných hmôt i služieb sa od roku 2017 výrazne zvýšili. Už len podľa počtu billboardov R. Trnku, ktoré zaplavili Košice i celý kraj, môžeme právom usudzovať, že bude mať čo robiť, aby sa zmestil do 250 000...