Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Parkovacia defenestrácia – Štefan Nižňanský

Parkovacia politika je vo väčšine miest na celom Slovensku rovnako šialená, ako politici, ktorí viedli náš štát posledné štyri roky! Gangsterský primátor, akým je bratislavský progresívny kaviarenský povaľač Matúš Vallo, nakazil parkovacím vírusom ostatných svojich kolegov. Mafiánske výpalné, ktoré na radnici hlavného mesta nazývajú hrdo  „parkovacou politikou“,  mnohí označili trefnejšie:  „zlatá baňa“ mestskej kasy. Od jej spustenia zaplatili totiž vodiči za 19 mesiacov na pokutách už takmer 1,7 milióna eur. Pritom aj diváci štátnej televízie RTVS v relácii „Občan za dverami“ (koncom augusta) videli, že nespokojní motoristi najčastejšie kritizujú zmätočné značenie parkovacej zóny, nefungujúce „parkomaty“ alebo ťažkopádne aplikácie. Aktuálne neuvažujeme o tom, že by sme pristupovali zhovievavejšie,“ dovolila si bezočivo sťažnosti a podnety občanov odbiť hovorkyňa mestskej polície Bratislavy Barbora Krajčovičová. V mojich očiach mladá uniformovaná šumienka, ktorá svojou prácou nepriniesla zjavne ani mestu (nieto ešte štátu), žiadny - ale vôbec nijaký - úžitok či hodnotu. Progresívci to však majú jednoducho v DNA. Tragikomické je, že sa im takto podarilo všetkých nás – motoristov -  vtiahnuť do šialenej hry na slepú a ešte k tomu aj hluchú babu. Samotný Juro Jánošík sa v hrobe obracia! Veď ani on so svojou zbojníckou družinou neozbíjal zemepána s jeho šľachticmi opakovane, každodenne i viacročne. Chudobnejšia časť obyvateľstva sa škodoradostne pousmeje, veď nech ich zbíjajú, keď sú tak bohatí... Odmyslime si oligarchov, najbohatších podnikateľov, špekulantov a exhibicionistov, jazdiacich v mohutných opancierovaných „vagónoch“ a uvedomme si, že aj vodič malého auta (ktoré si kúpil z celoživotných alebo dlhoročných úspor) musí najväčšiemu výpalníkovi – štátu – platiť daň z motorového vozidla, diaľničnú známku aj nehorázne peniaze za každé tankovanie pohonných hmôt. Z ceny za liter benzínu si štát nechá 54,6 % a z nafty 44,9 %. 

 

A k tomu ešte musíme teraz miestnym banditom odvádzať výpalné za parkovanie! Dopravní analytici s vážnymi tvárami poukazujú na počet áut, ktorý rastie rýchlejšie než parkovacie možnosti. Navyše, už o pár dní - od októbra 2023 - bude zakázané bežne parkovať na chodníkoch. V diškurze o mestských „parkovacích politikách“ sa nastoľujú rôzne otázky. Mali by byť uprednostnení rezidenti? Alebo treba myslieť rovnako na návštevníkov? Progresívni primátori sa pri kritike radi oháňajú protiotázkou:  je nárok na parkovanie právo občanov?  My - občania i motoristi - by sme sa ale mohli (aj mali) nahlas dožadovať odpovede na otázku: či má mesto alebo prevádzkovateľ parkovania vyberať poplatky, ak nikdy nepostavil žiadnu bezplatnú parkovaciu plochu? Lebo povedzme si otvorene, že všetci títo parkovací banditi len parazitujú na tom, čo sa postavilo ešte v bývalom režime. Tento ponovembrový zločinecký režim, maskujúci sa trhacím kapitalizmom, nepostavil nič. Parkovacie domy sa stavajú zo súkromného kapitálu, rovnaký pôvod majú i prostriedky z ktorých vyrástli obrovské nákupné centrá či obchodné galérie, disponujúce parkovaním pre klientov, ktorým státie zarátajú v nákupe či v útrate. Akým právom nám ale spoplatňujú parkovanie pod panelákmi, v ktorých bývame vyše 40 rokov? Akým právom spoplatnili veľké parkovacie plochy pred nemocnicami, poliklinikami, pred kultúrnymi domami a divadlami? Parkovanie na Slovensku, či už v mestách, obciach, dedinách i na zaujímavých turistických lokalitách je dlho neriešeným aj neriešiteľným problémom. Znepríjemňuje život nielen motoristom. Nečudo, že k tejto novej lúpežníckej parkovacej politike odzneli tvrdé odkazy aj vo vyjadreniach samospráv. Stručne by sme ich mohli zhrnúť v konštatovaní: „Nik s nami nediskutoval, spôsobí to iba a len problémy.“ Nemali by sme sa dať vtiahnuť do tejto hlúpej hry, keď médiá odvádzajú pozornosť napríklad tým, že nás, ktorí v Bratislave platíme 1,50 eur za hodinu, budú ohurovať najnižšou cenou za hodinové parkovanie v Tirane za 0,16 €, v Kyjeve „len“ za 0,17 € alebo v Budapešti za 0,48 €. Žiadajme a volajme po navrátenie našich „dedičských“ parkovacích miest ale aj po povinnej výstavbe  nových veľkých bezplatných parkovacích plôch alebo po záchytných parkoviskách s efektívnym systémom mestskej hromadnej dopravy. Ak teraz – po predčasných voľbách - novovytvorený parlament SR nezmení Ústavu alebo legislatívu upravujúcu zásady príjmu z parkovania, ak nová vláda nezastaví tolerované výpalníctvo..., neostane nám v mestách asi nič iné, iba si nostalgicky spomenúť na pražskú defenestráciu  konšelov...