Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
Kontakty
Naši partneri:
NÁZORY: Obchodníci s ilúziami – Jozef Kuchár
Výsledky prieskumov verejnej mienky, ktoré občanom už mnoho rokov pravidelne v nekonečnom kolotoči rôznych druhov volieb ponúkajú agentúry a rýchlo vykvasení politológovia sú až príliš často v ostrom protiklade s realitou aj celkovým postavením strán i jednotlivcov na slovenskej politickej a spoločenskej scéne. Mnohí občania ich už dávnejšie prestali brať vážne.
Aj v prípade prvého kola prezidentských volieb ponúkané prieskumy propagované takmer všetkými médiami sa v konečnom dôsledku stali bezcennými. Agentúry sa raz opäť poriadne pomýlili. Najvýraznejšie sa to prejavilo v odhadoch účasti občanov na voľbách. Boli doslova zavádzajúce. Vyše 10-percentný rozdiel medzi prognózami a skutočnosťou ešte viac znásobil nedôveryhodnosť prieskumov verejnej mienky. Nevydarili sa ani odhady smerujúce na adresu štrnástich kandidátov na post prezidenta. Doslova pohorela agentúra MVK. Robertovi Ficovi prisúdila až 38-percentnú podporu voličov. Volebný výsledok predstavoval iba 28 percent. Radoslav Procházka mal podľa spomínanej agentúry dosiahnuť 11-percentný podiel. Konečné číslo prekročilo 20-percentnú hranicu. Žiaľ, ani FOCUS, POLIS a MEDIAN SK nevybočili z doterajších tradícií omylov a nepresností. Celkom zákonite stabilizovali svoju nedôveryhodnosť. Rôzne zdôvodnenia a stanoviská, ktoré donekonečna omieľajú predstavitelia agentúr s akcentom na rôzne objektívne príčiny a dokonca obviňujú voličov, nemajú cenu ani suchého lístia.
V každej demokratickej krajine agentúra, ktorá sa v odhadoch častejšie dopúšťa rôznych chýb alebo úmyselných omylov v odhadoch a prekročí hranicu nad tri percentá musí jednoducho zaniknúť. Na Slovensku to neplatí. Každý si robí čo chce a ako chce. Aj pred druhým kolom prezidentských volieb všetko prebieha v starých postupoch a metódach. Kompetentní si nechcú uvedomiť, že výsledky ich činnosti už nemajú taký veľký a neobmedzený vplyv na verejnú mienku ako v rokoch dávno minulých. Aj v druhom kole volieb sa väčšina voličov bude určite rozhodovať podľa vlastného rozumu a osobných skúseností bez ohľadu na rôzne čísla či percentá, ktorým sa jednoducho nedá veriť. Ostáva iba konštatovať, že niektorí organizátori rôznych prieskumov verejnej mienky a volebných preferencií pripomínajú obchodníkov s ilúziami.
Aj v prípade prvého kola prezidentských volieb ponúkané prieskumy propagované takmer všetkými médiami sa v konečnom dôsledku stali bezcennými. Agentúry sa raz opäť poriadne pomýlili. Najvýraznejšie sa to prejavilo v odhadoch účasti občanov na voľbách. Boli doslova zavádzajúce. Vyše 10-percentný rozdiel medzi prognózami a skutočnosťou ešte viac znásobil nedôveryhodnosť prieskumov verejnej mienky. Nevydarili sa ani odhady smerujúce na adresu štrnástich kandidátov na post prezidenta. Doslova pohorela agentúra MVK. Robertovi Ficovi prisúdila až 38-percentnú podporu voličov. Volebný výsledok predstavoval iba 28 percent. Radoslav Procházka mal podľa spomínanej agentúry dosiahnuť 11-percentný podiel. Konečné číslo prekročilo 20-percentnú hranicu. Žiaľ, ani FOCUS, POLIS a MEDIAN SK nevybočili z doterajších tradícií omylov a nepresností. Celkom zákonite stabilizovali svoju nedôveryhodnosť. Rôzne zdôvodnenia a stanoviská, ktoré donekonečna omieľajú predstavitelia agentúr s akcentom na rôzne objektívne príčiny a dokonca obviňujú voličov, nemajú cenu ani suchého lístia.
V každej demokratickej krajine agentúra, ktorá sa v odhadoch častejšie dopúšťa rôznych chýb alebo úmyselných omylov v odhadoch a prekročí hranicu nad tri percentá musí jednoducho zaniknúť. Na Slovensku to neplatí. Každý si robí čo chce a ako chce. Aj pred druhým kolom prezidentských volieb všetko prebieha v starých postupoch a metódach. Kompetentní si nechcú uvedomiť, že výsledky ich činnosti už nemajú taký veľký a neobmedzený vplyv na verejnú mienku ako v rokoch dávno minulých. Aj v druhom kole volieb sa väčšina voličov bude určite rozhodovať podľa vlastného rozumu a osobných skúseností bez ohľadu na rôzne čísla či percentá, ktorým sa jednoducho nedá veriť. Ostáva iba konštatovať, že niektorí organizátori rôznych prieskumov verejnej mienky a volebných preferencií pripomínajú obchodníkov s ilúziami.
Powered by Quick.Cms