Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava
Vladimír Dobrovič
0915 798 909
mail: skrozhlad@gmail.com
AKTUÁLNE od 30. mája 2017
Slovensko môže nasadnúť do integračného expresu alebo ostať v depe – Robert Fico
Bratislava 7. júna (TASR) – Slovensko môže nasadnúť do "integračného expresu" alebo ostať v depe na druhej koľaji. V reakcii na vyhlásenia predsedu najsilnejšej opozičnej strany SaS Richarda Sulíka to dnes uviedol predseda vlády Robert Fico (Smer-SD).
Na tlačovej konferencii hovoril o tom, či Slovensko chce byť v jadre EÚ. Odmietol vyhlásenia Sulíka z utorka (6.6.), že krajina by sa o to nemala snažiť, dokonca to môže byť pre ňu nebezpečné. „Keby to nebola vážna téma, asi by som prešiel vyjadrenia pána Sulíka iba mávnutím ruky a by som asi povedal, že ako obyčajne bol "zhúlený", ale toto je vážna vec,“ zdôraznil.
Fico kritizoval Sulíka, ktorý krajiny z takzvanej prvej ligy považuje za "okresný spolok" a "skupinu krajín, ktorá má v určitých ohľadoch dosť veľké problémy". „Ak teda šéf opozičnej strany hovorí o Nemecku a Francúzsku, ako o hlavnom integračnom motore, ktorý tu bude, ako o okresnom spolku, tak začínam mať trošku obavy, čo by sa s touto krajinou dialo, keby lídri takéhoto typu mali rozhodovať o zahranično-politickej orientácii našej krajiny,“ uviedol.
Predseda vlády je presvedčený, že nemožno dovoliť opozícii, aby "takto hazardovala s osudom krajiny". Vyzval ju, aby sa vrátila ku konsenzu ohľadom zahraničnej politiky, ktorý tu v minulosti bol. „Chcem, ako predseda vlády Slovenskej republiky povedať veľmi jasne. Ja a moja generácia politikov tu na Slovensku máme v tejto otázke úplne, ale úplne jasno,“ uviedol Fico ďalej. „Európa má teraz viac rýchlostí a možno bude mať ešte viac rýchlostí, a to je fakt. S týmto faktom musíme jednoducho žiť a na tento fakt sa musíme aj pripraviť,“ zdôraznil.
Krajina tak má podľa premiéra v súčasnosti dve možnosti. Pripomenul pritom, že Slovensko je jednou z najotvorenejších ekonomík na svete, napojené na európsky trh. „Buď teda bude v tej najvyššej rýchlosti, bude v jadre, bude spolupracovať s tými najlepšími krajinami, buď teda nasadneme do toho rýchlika, do toho expresu, ktorý ja nazývam integračný expres, alebo jednoducho budeme v depe odstavení na druhej koľaji,“ zhrnul.
Sulík v utorok vytkol Ficovi, že sa silou-mocou ženie do kategórie A, pritom jasne nepovedal, čo to znamená byť v takejto prvej lige a čo krajina bude musieť pre to urobiť alebo naopak nebude smieť urobiť. Slovensko tak podľa šéfa liberálov môže stratiť komparatívne výhody. Je presvedčený, že podmienkou členstva v takzvanej kategórii A bude harmonizácia daní, ktoré sú na Slovensku nízke. Poukázal na to, že Slovensko vychádza v porovnaní s týmito štátmi od roku 2000 priaznivejšie v kumulatívnom raste HDP, vo vývoji verejného dlhu, v priamych daniach. Účasť v jadre EÚ podľa Sulíka prinesie i zvýšenie rizika terorizmu.
Fico takéto argumenty odmietol. Je podľa neho faktom, že časť krajín, ktoré majú dnes euro, budú musieť ešte bližšie spolupracovať. Integrácia pritom Slovensku v minulosti vždy pomohla, podotkol. „Nám svedčí ako malej krajine hlbšia miera kooperácie a integrácie so silnými krajinami. To mám brať ako vtip, keď niekto označí Francúzsko a Nemecko za krajiny, ako akože nefungujú? Čo je dokonalejší ekonomický motor v EÚ, ako je Nemecko,“ opýtal sa.
Hlbšia integrácia bude podľa premiéra znamenať hlbšiu mieru spolupráce v mnohých oblastiach. Premiér pritom očakáva sociálne približovanie sa. „Mám byť proti tomu, ak by integrácia tohto typu bola založená na spoločnej minimálnej mzde? To akože Slovensku ublíži,“ očakáva aj ďalšie pozitívne efekty, ako zákaz sociálneho dampingu či rýchlejšie približovanie sa k priemeru životnej úrovne v EÚ.
Macron našiel slovenského premiéra v Prešove
Prvý pracovný deň 22. týždňa strávil slovenský premiér Robert Fico na východe Slovenska, presnejšie na pracovnom výjazde v Prešove. Zaujímalo ho najmä školstvo, ale to skôr z perspektívnej stránky. Hneď ráno sa aktívne zúčastnil na „učiteľskej“ konferencii organizovanej na tému Zvyšovanie právneho vedomia v oblasti prevencie korupcie a boja proti korupcii tamojším Krajským školským úradom, aby neskôr besedoval so študentmi Gymnázia Jána Adama Raymana o vzťahoch Európskej únie a Slovenska. A bola to veru mimoriadne živá a poučná beseda...
Robert Fico prikladal veľkú dôležitosť aj priamemu kontaktu s úspešnou východoslovenskou podnikateľskou sférou. Po návšteve a prehliadke prešovskej strojárenskej firmy TOMARK sa vyjadril s mimoriadnou spokojnosťou nad výrobným programom TOMARKu (diely pre automobilový priemysel a výroba jedinečných a v zahraničí mimoriadne cenených ultraľahkých lietadiel), ktorý chválil najmä pre jeho vysokú pridanú hodnotu, ktorá je žiaľ, na Slovensku zatiaľ veľmi ojedinelým zjavom.
V priebehu hodnotiacej tlačovej konferencie tohto pracovného výjazdu sa premiér venoval témam, ktoré v súčasnej dobe považuje za mimoriadne dôležité. Medzi ne patrí aj problém korupcie: Riaditeľom niektorých základných škôl a stredných škôl v zriaďovateľskej kompetencii krajskej samosprávy som vysvetlil dôležitosť preberania témy korupcie s deťmi a študentmi, musia ju dostať do seba a vedieť, že korupcia je zlo! Ja túto tému nepustím z rúk!
Premiér sa pred novinármi vyjadril aj o ďalšom pokračovaní „témy dnešných dní“, prípravou nového verejného vypočutia kandidátov na post šéfa Úradu pre verejné obstarávanie. Informoval, že už v stredu 31. mája bude zverejnená výzva na weboch Úradu vlády a ÚVO, ako aj v Hospodárskych novinách. Termín doručenia prihlášok bude stanovený na 31. júla a presne o mesiac neskôr bude verejné vypočutie nových kandidátov. Pripustil, že v budúcnosti sa možno bude tento spôsob personálneho výberu používať aj na čelné funkcie ďalších úradov štátnej správy. Dotkol sa aj svojho telefonického rozhovoru s novým francúzskym prezidentom Macronom, ktorý sa odohral na prešovskej pôde (hlavnou témou boli francúzsko-slovenské vzťahy, vzťah SR k Ruskej federácii a konvergencia) dosť nečakaným spôsobom.
Spoluúčastníčkou premiérovho výjazdu do Prešova bola aj štátna tajomníčka Ministerstva vnútra SR Denisa Saková, ktorá sa oboznámila s prešovským kooperačným strediskom, umiestneným priamo v budove Okresného úradu a pochvaľovala si spoluprácu jednotlivých operačných zložiek. Rovnako bola spokojná aj s fungovaním klientskeho centra štátnej správy v Prešove (v Prešovskom kraji je zriadených 11 takýchto pracovísk, v Poprade a vo Vranove nad Topľou ich v súčasnej dobe pripravujú).
Bodku za svojim pracovným výjazdom v Prešove urobil Robert Fico medzi prešovskými ženami. Na trochu oneskorenú slávnosť matiek vo veľkej sále Divadla Jonáša Záborského neľutoval obetovať niekoľko desiatok minút svojho premiérskeho pracovného času. Ale prítomné ženy to náležite ocenili.
M. Országh
Minister Á. Érsték: Vlády prichádzajú a odchádzajú, cesta ostáva!
Neuplynuli ani dva mesiace od chvíle, kedy Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na vybudovanie diaľničného úseku D1 Prešov západ – Prešov juh (6. apríla 2017), ktorý konečne dokompletizuje diaľnicu na úseku Poprad – Košice a už je tu ďalšia optimistická informácia pre všetkých slovenských motoristov. Aj keď podľa zmluvy mala NDS začať s touto stavbou za vysúťažených 356 miliónov € (85% financovania z Kohézneho fondu) začiatkom júna, na Slovensku došlo k nevídanej situácii, že stavebné práce oficiálne odštartovali s predstihom, už v utorok 30. mája. Slávnostným poklopaním základného kameňa v podobe tatranského balvana priamo na mieste bodu č. 1, odkiaľ sa nový úsek diaľnice začne odkláňať zo smeru západ – východ plynule na juh.
Prvý oficiálny príhovor patril ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, ktorý ho zakončil strategicky významnou vetou: Vlády prichádzajú a odchádzajú, ale cesta vždy ostane!
Čím hneď na začiatku odľahčil vážnu a mimoriadne dôležitú chvíľu nielen v životoch Prešovčanov, ale aj mnohých slovenských a zahraničných motoristov. Domácich zastupovali predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík, poslanec NR SR Stanislav Kubánek, prednosta Okresného úradu v Prešove Emil Chlapeček, primátorka Prešova Andrea Turčanová s poslancami mestského parlamentu. No a prirodzene, nemohli chýbať ani vrcholní zástupcovia dodávateľov stavby, s NDS na čele. Poklopaním základného kameňa (11.18 h SEČ) začalo verejné odpočítavanie času obdobia štyroch rokov, na konci ktorých má byť stavba ukončená a odovzdaná do užívania motoristickej verejnosti. A že Prešovčania budú jeho tok odpočítavať presne, o tom niet pochýb. Ale...
Ako už pri spomenutom podpise zmluvy zdôraznil predseda PSK Peter Chudík, ide o mimoriadne zložitú a stavebne náročnú prácu, aká nemá na Slovensku pravdepodobne doteraz obdobu. Takže, v priebehu výstavby sa môže v ťažkom a komplikovanom teréne vyskytnúť množstvo nepredvídaných okolností a prekážok. Pri čítaní nasledujúcich údajov si o tom môžete vytvoriť vlastný obraz:
Dĺžka úseku: 7870 m, z toho dĺžka tunela 2240 m (žiadne „jednorúrové“ Branisko, ale štandardný dvojrúrový tunel), počet mostných objektov 18, počet križovatiek 2, počet vetiev križovatiek 17 a dĺžka vetiev križovatiek 11300 m. A teraz to najdôležitejšie, lehota výstavby 4 ROKY! V júni 2021 teda dovidenia na novej diaľnici.
A teraz pre motoristov ešte dva bonusy navyše: V priebehu júla 2017 bude v Prešove daná do užívania nová vnútromestská spojovacia cestná os „Nábrežná komunikácia“ (informáciu priniesol predseda PSK Peter Chudík) a v do konca augusta má byť odstránená jedinečná svetová diaľničná rarita, dopravná svetelná signalizácia pri vstupe do Prešova z diaľničného úseku Prešov západ (a prirodzene aj výstupe v protismere) Túto informáciu priniesol minister Érsék. Nech však nad tým všetkým dominuje očakávanie Petra Chudíka: Teším sa, že o 4 roky sa tu stretneme opäť pri otvorení nového, pre Prešov tak dôležitého úseku diaľnice.
M. Országh
Z tlačovej konferencie premiéra v Prešove
|
Predseda PSK P. Chudík a minister Á. Érsék absolvovali už nejedno rokovanie, ako sa dostať k dnešnému dňu
|
Akčný minister...
|
Začali odpočítavať 4 roky
|