ZAUJALO NÁS pripravil Vladimír MEZENCEV

SMER-SD SA NEZRÁDZA

Každé volebné obdobie v parlamente, teda štyri roky po zvolení nového zloženia NR SR priniesli určité zmeny v jednotlivých straníckych kluboch. Také však, aké nastali po roku 2012 tu ešte neboli. Vznikli nové politické strany, pri zrode ktorých boli poslanci NR SR /Sieť, NOVA, SKOK, Šanca, DS-SDKÚ/. Kuriózne je, že z 11 poslancov bývalej vládnucej pravicovej strany SDKÚ-DS zostal v parlamente verný tejto strane už iba jeden – jej formálny predseda Pavol Frešo. Zanikol však aj ďalší klub, a to strany SaS. Nezaradených je až 25 poslancov, čo predstavuje 16,6% z celkového počtu členov parlamentu.

 

Možno by na tom nebolo až toľko zaujímavého, keby nešlo o ďalšie štiepenie pravicových strán. Aj väčšina našich politológov bola pred štyrmi rokmi presvedčená, že slovenská politická pravica je už tak rozdrobená, že viac sa už nedá. Ako život ukázal, dá sa. To sme ešte nespomenuli Ľudovíta Kaníka, ktorý iba prehodil písmena z konca názvu na začiatok a tak z SDKÚ-DS sa stala DS-SDKÚ, teda Demokratická skupina SDKÚ. Kaník si ponechal aj modrú farbu. Nuž, s týmto názvom a farbou sotva prerazí a o to viac prekvapuje, že okolo neho sa zhŕklo niekoľko nadštandardných optimistov, napríklad herec Ján Greššo a exminister zdravotníctva MUDr. Tibor Šagát. Čo už, takýchto straničiek bude vo voľbách naozaj dosť. Podľa doterajších prieskumov verejnej mienky získať aspoň 5% hlasov nemá ani jedna zo strán, ktoré založili poslanci NR SR, odídenci zo svojich pôvodných klubov. Výnimkou bude asi iba strana Sieť Radoslava Procházku, ten sa však poslaneckého mandátu vzdal ešte pred prezidentskými voľbami a teda už pomerne dlho nezohrieva v NR SR žiadnu stoličku.

 

Nemusíme zdôrazňovať, že jedine v strane SMER-SD za celé štyri roky nenastali žiadne zmeny, teda počet poslancov sa nezmenil. Kto by mal predsa záujem odísť z toho najsilnejšieho a najstabilnejšieho politického subjektu na Slovensku a založiť si novú stranu? Alebo prestúpiť k tzv. konkurencii? Veď by to jednoznačne znamenalo jeho politickú smrť...

 

IBA DVAJA TO VEDIA

Čo bude s emeritným biskupom Róbertom Bezákom v blízkej i vzdialenejšej budúcnosti? Na túto otázku si v súčasnosti nedovolí odpovedať nikto. Od jeho odvolania z čela Trnavskej diecézy v júli 2012 pápežom Benediktom XVI. už uplynulo dosť času na to, aby vo Vatikáne mu dali možnosť využiť svoje vedomosti, schopnosti a najmä obľúbenosť medzi veriacimi.

Odborníci na cirkevné právo a záležitosti katolíckej cirkvi sa však netaja tým, že biskup R. Bezák bol zbavený svojho úradu z iniciatívy Konferencie biskupov Slovenska a tá teda nemá záujem na tom, aby sa v súvislosti s ním niečo podniklo, čo by mu prinavrátilo postavenie, ktoré zastával do odvolania. Na veľké prekvapenie viac pozornosti tejto záležitosti venovali českí biskupi, ktorých sa „problém biskup Bezák“ priamo nijak netýka. Možno, že mnohí veriaci viac očakávali od súčasného pápeža Františka, ale ten je zatiaľ v celej záležitosti dosť pasívny. Možno mu chýbajú objektívne informácie. Pápež vraj pri nedávnej návšteve slovenských biskupov vo Vatikáne povedal, že „podmienkou na vyriešenie celej záležitosti je zmena postojov biskupa Róberta Bezáka“. Odkiaľ ale hlava katolíckej cirkvi pozná jeho postoje, keď náš odvolaný biskup nemal možnosť ho o nich informovať ani na audiencii u pápeža, na ktorej sa zúčastnil ešte pred prijatím slovenských biskupov pápežom? Bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský po návrate z Vatikánu povedal, že „všetko záleží od samotného Bezáka...“. Iní, ktorí pozorne sledovali priebeh prijatia slovenských biskupov pápežom vyslovili myšlienku, že „budúci osud Róberta Bezáka poznajú iba dvaja: Pán Boh a pápež František“. Jedno je však isté, u našich biskupov R.Bezák ťažko nájde podporu. Už aj preto, lebo neraz povedal, že jeho kolegovia biskupi sa nechávajú doviesť autami až priamo pred vchod do chrámu len preto, aby sa nemuseli stretnúť s veriacimi...

 

PROBLÉMY NA POKRAČOVANIE

Na Lekárskej fakulte UPJŠ Košice riešia jednu kauzu za druhou. Pred časom to bolo rodinkárstvo /napr. syn robil skúšku u otca – profesora u nich doma/, potom boli problémy s voľbou dekana a najčerstvejšou kauzou je štúdium niektorých zahraničných študentov. V tejto súvislosti už polícia začala aj trestné stíhanie. O čo konkrétne ide? Národná kriminálna agentúra vyšetruje podozrenie, že niektorí z nich dávali úplatky za úspešné zvládnutie prijímacích a neskôr i semestrálnych skúšok. Obvinených je päť osôb vrátane bývalého dekana.

 

V súčasnosti študuje na fakulte až 900 zahraničných poslucháčov zo 40 krajín sveta. Každý z nich platí za jeden ročník až 10 500 eur. Prijímacie skúšky sa uskutočňujú v zahraničí, pričom na ne cestuje iba samotný dekan! Okrem toho v cudzine sa robí doslova nábor /!/ na toto štúdium, pretože fakulta spolupracuje so zahraničnou firmou, ktorá na základe zmluvy získava v cudzine záujemcov o štúdium medicíny v Košiciach...

 

ŠTÁT CHCE POMÔCŤ, ZATIAĽ NEVIE AKO

Druhé najväčšie mesto republiky má síce moderné letisko, ale zároveň stále problémy s udržiavaním pravidelných medzinárodných liniek. Pre Košičanov i všetkých východniarov sa už stalo samozrejmosťou, že oveľa častejšie než košické letisko musia využívať odlety z Bratislavy, Budapešti, Viedne či Krakova.

Tak napríklad v júni minulého roku maďarská nízkonákladová spoločnosť s veľkou slávou otvorila linku do talianskeho Milána, ale 11.januára sa uskutočnil posledný let. Vraj pre malý záujem verejnosti. Nepomohol ani predaj leteniek za skutočne nízku cenu – 10 eur za letenku jedným smerom. Znížila sa aj frekvencia letov z Košíc do anglického Bristolu. Lietalo sa dvakrát týždenne ale do konca marca sa na tejto linke bude lietať iba v sobotu. Našťastie, do Londýna /Luton/ sa z Košíc lieta denne a od konca marca sa v niektorých dňoch lety posilnia až na dvakrát denne. Verme, že sa od konca marca uchytí aj nová linka Košice – Varšava, pričom sa na nej má lietať až šesťkrát týždenne.

Vláda SR má záujem na štátnej podpore leteckého spojenia Košíc s Bratislavou. Zainteresovaní už teraz hľadajú spôsob ako to urobiť. Vláda nemá záujem dotovať niektorú súkromnú spoločnosť, ale východisko skôr vidí v komplexnom lízingu lietadiel. Veď v súčasnosti spojenie medzi Bratislavou a Košicami zabezpečujú iba Českú aerolínie. Tie teraz rozšírili ponuku až na osem spiatočných spojov týždenne. Tu však letecká doprava pociťuje konkurenciu vlakov i autobusov. V každom prípade prednosť leteckej preprave medzi Bratislavou a východným Slovenskom dávajú biznismeni a zahraniční turisti.

Z pohľadu počtu prepravených cestujúcich si košické letisko nemôže sťažovať. Jeho služby v minulom roku využilo asi 357 000 cestujúcich, čo je v porovnaní s rokom 2014 nárast o takmer polovicu!