Kontakty
Slovenský rozhľad
Dobšinského 16
811 05 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909
Jozef Šucha
0915 428 148

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Z ukrajinského zápisníka – Vladimír Mezencev

Stačí prejsť cez naše východné hranice a ocitnúť sa v Užhorode, najmenšom spomedzi 25 oblastných ukrajinských miest. Pri prechádzke mestom nás prekvapí množstvo filiálok domácich i zahraničných bánk. Je ich toľko, že sa nám ich ani nepodarilo zrátať, ale v každom prípade sú ich desiatky a desiatky. Trochu nepochopiteľné v krajine, v ktorej sa devalvácia domácej meny ráta tiež na desiatky, rovnako aj ročná inflácia. Podľa švajčiarskych expertov zo sledovaných 58 krajín sveta Ukrajina dosiahla v minulom roku najhoršie ekonomické výsledky.

 

Národná banka Ukrajiny (NBU) sa vždy snažila deliť banky podľa ich veľkosti a najmä kapitálu. Donedávna ich zaraďovala do troch skupín: veľmi veľké, veľké a neveľké. Teraz je tých skupín viac – pribudla jedna významná. Tvoria ju banky, v ktorých štát vlastní aspoň 75% akcií a tie, ktoré patria zahraničným korporáciám. Túto skupinu tvorí spolu 32 bánk, sedem z nich sú ukrajinské so štátnym kapitálom nad 75%, „zvyšok“, teda tých 25 sú filiálky zahraničných bánk, napríklad rakúskych, nemeckých, talianskych, francúzskych, poľských, gréckych, ale dokonca aj ruských, napríklad aj u nás dobre známej Sberbank. Za nimi nasleduje až 85 ukrajinských bánk, rozdelených do dvoch skupín.

Verejné rozdelenie je teda známe, ale NBU má svoje interné delenie na základe klasterového systému, a to je trochu zložitejšie. Každodenný život bánk je však o niečom inom a tak sa už stalo, že zbankrotovala nejedna banka, ktorá bola súčasťou silnej desiatky. Aj preto NBU žiada najmä menšie banky uskutočniť tzv. dokapitalizáciu, tá sa vzťahuje asi na 15 ukrajinských bánk. Do konca tohto roka musí ich kapitál predstavovať v prepočte aspoň 5 357 000 eur, v budúcom roku už 12,5 mil. eur a v roku 2018 16,1 mil. eur. Do roku 2020 má minimálny kapitál banky, pôsobiacej na Ukrajine, predstavovať 17,86 mil. eur.

 

Je neuveriteľné, ale spolu s veľkými a ďalšími známymi bankami pôsobia na Ukrajine ďalšie, rôzne komerčné, trhové, riskové a neaktívne banky – dohromady je ich až 127! Predpokladá sa, že povinné zvyšovanie kapitálu zníži ich počet na približne 40. najväčšiu nádej prežiť majú predovšetkým zahraničné banky, vrátane ruských. Žiadna ani z týchto však nemá záruku, že nezbankrotuje...

 

PUTUJE AŽ ZA OCEÁN

Syry rozhodne nepatria medzi tie komodity, na ktorých stojí a padá ukrajinský potravinársky priemysel. Naopak, naši východní susedia sa skôr obávajú výrazného rastu dovozu syrov z krajín EÚ, pretože od 1. januára tohto roku Ukrajina zrušila všetky dovozné clá na produkty z členských štátov Únie. Podobnú situáciu už Ukrajina zažila v roku 2008 po vstupe do Svetovej obchodnej organizácie (WTO), kedy import vzrástol zo 4000 ton v roku 2009 až na 17 000 ton (rok 2013).

V ďalších rokoch prišla trojnásobná devalvácia domácej meny, okrem toho v roku 2014 vláda zaviedla dodatočnú 10-percentnú daň na dovoz všetkých potravín a tak sa znížil dovoz – predovšetkým kvalitných a teda i drahších druhov zahraničných syrov. Každé zlo je však na niečo dobré – a tak táto situácia prinútila ukrajinských syrárov začať s produkciou nových kvalitných domácich druhov. Trh u susedov však nepocítil v podstate žiadnu zahraničnú konkurenciu, veď ukrajinský konzument má (zatiaľ) iné chute, než francúzsky, taliansky, či nemecký milovník syrov. Spotrebiteľom na východe sa dokázali prispôsobiť iba poľskí výrobcovia, ich syry boli v porovnaní s ukrajinskými lacnejšie o 10-15%, ale po ďalšej etape devalvácie hrivny už ukrajinský trh nie je pre nich výhodný a zaujímavý. Na rozdiel od nás Ukrajinci poľské potraviny považujú za veľmi kvalitné a za dobré ceny.

Samotná Ukrajina však syry vyváža do ôsmich krajín, dokonca do USA a Izraela. Tam ich predovšetkým zrejme kupujú vysťahovalci z Ukrajiny, najmä z nostalgických dôvodov. V ostatných prípadoch putuje do bývalých sovietskych zväzových republík (Moldavsko, Kazachstan, Azerbajdžan, Gruzínsko...). Od 1. januára 2016 embargo na dovoz ukrajinských potravín zaviedlo Rusko. V každom prípade výroba syrov na Ukrajine klesá, v roku 2014 predstavovala 115 000 ton, v minulom však už iba o 5000 ton menej. V západnej časti Ukrajiny je tradične veľký záujem o naše kvalitné tavené syry, predovšetkým o vyrobené na Zemplíne.

 

BICYKLE BEZ BUDÚCNOSTI?

Ukrajincov presviedčajú, že bicykle sú dôležitý dopravný prostriedok a vôbec nie iba niečo na „prevezenie sa“, či na relaxovanie. Za vzor im dávajú Holandsko, v ktorom až 31% obyvateľov považuje za svoj prvoradý dopravný prostriedok. A 27% z celkového počtu prepravených osôb sa realizovalo na bicykloch. Počet týchto dvojkolesových „tátošov“ niekoľkonásobne prekračuje počet obyvateľov a 85% z nich vlastní najmenej jeden bicykel. V susednom Nemecku sú dokonca presvedčení, že každé euro, vložené do cyklistickej infraštruktúry prinesie zisk až 450 eur! V EÚ pracuje vo veloekonomike až 655 000 ľudí, teda viac, než v baníctve a zlievarenstve!

Podobné údaje však nijako nedokážu presvedčiť ukrajinských úradníkov, že cyklistika je nielen športová disciplína, ale aj významná súčasť dopravy, predovšetkým v mestách a ich okolí. Napriek tomu sa za peniaze EÚ podarilo od roku 2009 vypracovať 36 cyklokoncepcií pre veľké ukrajinské mestá. Výsledok tejto iniciatívy je však doslova mizerný, už v rokoch 2010-2012 sa plánovalo v hlavnom meste Kyjeve postaviť 162 km bezpečných cyklotrás.

Výsledkom je však 5 km dlhá cyklotrasa, ktorá nevedie odnikadiaľ k ničomu. Najväčším nepriateľom pri zavádzaní cyklotrás je však všeobecná diskriminácia cyklistov ako účastníkov dopravnej premávky, ktorá vyplýva z terajších platných zákonov a v neposlednom rade zo zakoreneného myslenia obyvateľov voči cyklistom. O to viac je zaujímavejšie, že na Ukrajine sa dá kúpiť kvalitný bicykel oveľa lacnejšie než u nás, čo využívajú mnohí obyvatelia východného Slovenska. U susedov si kúpia bicykel až o 40-50% lacnejšie než doma na Slovensku.

 

ZAMÍNOVANÝ DONBAS

Ukrajina sa dostala na čierny zoznam krajín, v ktorých hrozí nebezpečenstvo od výbuchu mín, a to dokonca v dvoch kategóriách. V tej prvej, v ktorej sa hodnotí poradie podľa počtu mín a ďalších nástražných výbušných systémov, je na 4. mieste na svete a v počte smrteľných úrazov od týchto zbraní na piatom. Odborníci predpokladajú, že v Doneckej a Luhanskej oblasti až 7000 hektárov pôdy predstavuje nebezpečenstvo z uložených mín.

Od júla 2014 doteraz sa podarilo odmínovať plochu, na ktorej sa podarilo nájsť 80 000 kusov mín a nevybuchnutých delostreleckých nábojov. Likvidáciou týchto nebezpečných zbraní sa zaoberá 90 ženistov. Experti zároveň tvrdia, že Ukrajina potrebuje najmenej desať rokov na to, aby odmínovala územia, na ktorých sa ešte v súčasnosti bojuje. Náklady na tieto činnosti si vyžadujú najmenej pol milióna eur.

 

NAJLEPŠIE Z NAJHORŠÍCH?

Slovensko, žiaľ, nemá svoju leteckú spoločnosť a tak sa nemôžeme zaradiť medzi krajiny, ktorých aerolínie sa dostali do hodnotenia. Náš sused má svoje Medzinárodné avialínie Ukrajiny (MAU), pre ktoré by bolo azda lepšie, keby sa do tohto hodnotenia vôbec nedostali. Už predovšetkým preto, lebo uznávaný americký internetový portál Business Insider ich zaradil medzi tri najhoršie. Pritom skutočne nejde o nejaký portál, ale o jeden z najuznávanejších na svete – v roku 2014 mal v priemere mesačnú návštevnosť 221 miliónov (!) ľudí. Portál však nezostavuje žiadne rebríčky, ale spolieha sa na informácie a analýzy renomovaných expertov.

Hodnotenie sa uskutočňuje raz ročne z pohľadu pohodlnosti a komfortnosti ekonomickej triedy v lietadlách spoločností, ktoré absolvujú dlhé lety. Hodnotí sa pohodlnosť sedenia, čistota interiéru a kvalita podávaného jedla. Experti nezostavujú poradie, ale ako pri hodnotení hotelov udeľujú hviezdičky – od jednej do piatich. Do hodnotenia sa zapojilo vyše 200 leteckých spoločností. Najvyššie ocenenia, teda päť hviezdičiek dostali iba ázijské spoločnosti (japonská, juhokórejská, katarská, indonézska, singapurská a z Hongkongu). Medzi 37 štvorhviezdičkových spoločností sa zaradili dokonca aj z Azerbajdžanu a Kazachstanu. Na opačnej strane, teda jednu hviezdu dostala severokórejská Air Koryo. Dve hviezdičky dostalo 23 spoločností, medzi nimi ruský Aeroflot, u nás dobre známy nízkonákladový írsky Ryanair, ukrajinská MAU, dokonca jedna z USA a Českej republiky. Okrem nich, podľa očakávania, zo Sudánu, Sýrie, Jemenu, Kuby, Turkmenistanu...

Ukrajina sa však urazila na zaradenie tretej najhoršej odspodu. Vraj jej MAU mala byť zaradená ako jednou z 24 spoločností s horšou ekonomickou triedou. Okrem toho toto hodnotenie sa viaže k polovici roka 2013. Odvtedy MAU získala 18 nových lietadiel, medzi nimi aj Embraer 190 a Boeing 737-800/900. MAU v minulom roku utvorila svoj nový rekord – previezla 4,8 mil. cestujúcich a to aj napriek tomu, že pozastavila všetky lety do Ruska...

(Cesta na Ukrajinu realizovaná pri finančnej pomoci Literárneho fondu.)