Z malej rodinnej firmy do TOP 10 – Vladimír Mezencev

Aj my dokážeme konkurovať nadnárodným reťazcom

 

Na nadnárodné obchodné reťazce sme si veľmi rýchlo zvykli a nakupovanie v nich sa stalo pravidelnou súčasťou nášho života. Konkurencia medzi jednotlivými hypermarketmi priniesla cenové vojny medzi nimi a z toho samozrejme ťažil aj našinec, teda zákazník. Nečudo, že aj takéto priestranné veľkopredajne často akoby praskali vo švíkoch, najmä cez víkendy a pred sviatkami. O to viac prekvapuje, že niektoré z nich prežívajú práve teraz neľahké obdobie. Stačí, keď navštívite niektorú z veľkopredajní Carrefouru a uvidíte poloprázdne regály. Problémy má aj najrozšírenejší reťazec Tesco, ktorého predstavitelia síce hovoria, že zo Slovenska neplánujú odísť, ale na druhej strane svoje obchodné aktivity zmrazujú. V podobnej situácii je aj Hypernova a o zákazníka zubami – nechtami musí bojovať Billa. Teda sieť, ktorá sa na rozdiel od ostatných reťazcov spoliehala vždy  najmä na solventnejších zákazníkov. Na druhej strane sa o to viac darí sieti predajní Kaufland a Lidl. Znamená to, že vyššie spomenuté reťazce nemajú problém kvôli zníženej kúpyschopnosti obyvateľstva. Tá bola v minulom roku v porovnaní s predchádzajúcim naopak vyššia. Ide zrejme len a len o stratégiu a systém riadenia reťazcov, či dokonca o ich problémy v materských krajinách, napríklad Tesca vo V. Británii.

 

Žiaľ, prevažná väčšina našich médií sa stále bude zaoberať len situáciou v týchto nadnárodných reťazcoch, akoby sme na Slovensku nemali aj domácich predajcov. Venujme sa len jednej, veľmi úspešnej a vyložene slovenskej sieti predajní FRESH, ktorej 100-percentným vlastníkom je spoločnosť LABAŠ. Sieť, ktorej sídlom sú Košice, dokáže úspešne konkurovať známym zahraničným reťazcom a tak nečudo, že patrí medzi TOP 10 najúspešnejších veľkopredajcov potravín na Slovensku z pohľadu tržieb. Čo je však podstatné, tento stav trvá už niekoľko rokov. Pritom firma sa stále rozrastá a ako jedná z mála expanduje z východu na západ. Spoločnosť FRESH v súčasnosti vlastní vyše 800 predajní, stále síce väčšina z nich je na východnom Slovensku, ale denne 7 – 8 plných kamiónov odchádza s tovarom z Košíc na západ Slovenska!

 

Ani sa nechce veriť, že z malej rodinnej firmy, v ktorej začínali – ako sa hovorí – doslova na kolenách, vznikla spoločnosť schopná konkurovať najsilnejším nadnárodným reťazcom. V čom sa skrýva tajomstvo tohto úspechu? O tom sme sa porozprávali s konateľom firmy LABAŠ Miroslavom Labašom:

 

Napriek veľkosti spoločnosti a počtu zamestnancov ste stále rodinná firma, v ktorej pôsobí už jej tretia generácia. Ako sa Vám darí v tejto tradícii pokračovať? Veď na Slovensku sa často stáva, že príbuzní, ktorí pracujú spolu, sa často pohádajú „na smrť“ a potom prerušia takmer všetky vzájomné rodinné kontakty.

Hlavným a zásadným predpokladom nášho úspechu je to, že sme si určili jasné pravidlá. Teda každý vie, čo má robiť a za čo je zodpovedný. Okrem toho všetci z rodiny vedia, že v práci nebudú mať žiadne výhody a úľavy, naopak, požiadavky na nich sú ešte prísnejšie a náročnejšie. Vo firme, napríklad, pracujú aj moji dvaja synovia.

 

Toto sú, samozrejme, výhody, ale čo boj, i keď korektný, s konkurenciou?

Spoliehame sa na dlhodobé kontrakty s výrobcami. Aj preto my predávame až 60% produkcie slovenských firiem, Lidl, napríklad, iba 16-17 percent. Veľký dôraz dávame na zloženie potravín, tejto práci venujeme nemálo energie. Rôzne prísady, označované písmenom „E“ sú samostatne zdraviu neškodné, ale niektoré ich kombinácie sú rizikové a tak môžu spôsobovať zdravotné problémy. Napísali sme otvorený list asi 350 výrobcom potravín na Slovensku a v Českej republike, ktorý bol zároveň výzvou pre nich, aby vyrábali iba zdravotne bezpečné produkty na základe nezávadných receptúr a bez chemických látok, alebo iba s ich minimálnym a samozrejme zdraviu neškodným obsahom. Okrem toho pravidelne vydávame letáky v ktorých informujeme našich zákazníkov o nových zdravých potravinárskych výrobkoch v sieti našich predajní, pričom mnohé z nich majú našu vlastnú značku FRESH.

 

V nie tak dávno otvorenej veľkopredajni vo východnej časti Košíc na sídlisku Dargovských hrdinov môžu zákazníci nakupovať u nás ojedinelým spôsobom. Čo o ňom môžete bližšie povedať?

My sme tento systém nakupovania prevzali z Talianska a spočíva v tom, že zaregistrovaný zákazník dostane do rúk špeciálny skenovací prístroj. Na ňom si zaznamená prostredníctvom EAN-u  všetky zakúpené položky a ich cenu. Výhodou je to, že si sám nákup a ceny skontroluje a pri pokladni už nemusí z košíka vyberať nič z toho, čo si zakúpil. Jednoducho zaplatí sumu, ktorá sa mu objaví na jeho skenovacom prístroji.

 

Je to skutočne zaujímavé, ale kupujúcich môže takáto príležitosť lákať niektorý tovar položiť do vozíka bez toho, aby zoskenovali jeho cenu a tak je možnosť získať ho bez zaplatenia...

Áno, môže sa také niečo stať. My si tu každý deň testujeme našu dôveru k zákazníkom a doteraz nás nesklamali. Platí tu dôvera za dôveru. Jednoducho sme po zavedení tohto druhu nákupu nezaznamenali nárast strát.

 

Kto sa dostane na športových podujatiach až tam, kam bežný návštevník nemá prístup, stretne sa s vašou značkou, či už na nápojoch, alebo ďalších výrobkoch...

Sú to naše sponzorské dary športovcom a organizátorom rôznych súťaži. Bez preháňania môžem povedať, že každý druhý deň prispievame na rôzne podujatia a pre rôzne skupiny ľudí, teda nielen pre športovcov. Máme toľko žiadostí, že sponzoringom sa zaoberá jeden pracovník. Samozrejme, my si vyberáme komu a kde poskytneme dary. Prednosť majú deti, hendikepovaní, chorí...