Voliči môžu ovplyvniť smerovanie EÚ – Jozef Šucha

Voľby do Európskeho parlamentu sa uskutočnia vo všetkých 28 členských štátoch v dňoch 22. až 25. mája 2014. Občania EÚ si zvolia 751 europoslancov, na Slovensku sa budú voliť 13 poslanci EP, uvádza sa v správe TASR. Termín sa zdá byť veľmi vzdialený, ale význam týchto volieb je oveľa vážnejší ako si väčšina občanov uvedomuje. Práve preto sa už teraz začína informačná kampaň zameraná k týmto voľbám. Bude mať štyri fázy a potrvá až do jesene 2014, kedy EP zvolí nového predsedu Európskej komisie. Slogan kampane "Konaj. Reaguj. Rozhoduj" chce aj obyvateľov Slovenska upozorniť na to, že svojou účasťou na voľbách majú možnosť nepriamo ovplyvniť rozhodnutia EP a ich dosah na život v jednotlivých členských štátoch Európskej únie.

"Väčšina národných zákonov sa odvíja od zákonov prijatých na európskej úrovni, to znamená, že EP je rovnako dôležitý ako národné parlamenty. Voliči preto potrebujú vedieť, aké rozhodnutia sú prijímané v Bruseli alebo v Štrasburgu a ako ich oni môžu ovplyvniť," cituje TASR riaditeľa Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu v Slovenskej republike Robert Hajšel. Obsahom prvej fázy kampane, ktorá potrvá do začiatku októbra 2013, bude slogan a jeho prezentácia. Už na začiatku chce kampaň oboznámiť občanov s novými kompetenciami EP plynúcimi z Lisabonskej zmluvy i na to, že predsedu EK si bude voliť priamo parlament na základe volieb do EP. "Druhá fáza bude prebiehať od októbra 2013 do februára 2014 a preberie päť kľúčových tém – ekonomiku, pracovné miesta, kvalitu života, peniaze a postavenie EÚ vo svete," uviedol Hajšel. O týchto témach s poukázaním na doterajšie rozhodnutia a legislatívnu prácu EP by sa mali viesť verejné diskusie počas interaktívnych podujatí, ktoré sa uskutočnia v jednotlivých európskych mestách. Vlastná predvolebná kampaň bude fázou číslo 3 a začne sa vo februári 2014. "Sústredí sa na samotné voľby s propagovaním ich dátumu, čo by na Slovensku malo byť pravdepodobne v sobotu 24. mája," informoval Hajšel. Kampaň sa nekončí ani po voľbách, bude pokračovať aj po zvolení EP, až do zvolenia predsedu EK.

"Informačná kampaň sa zameria aj na nové médiá a sociálne siete," uviedol podľa agentúry TASR komunikačný manažér IK EP Dionýz Hochel. Informoval, že kancelária zriadi aj novú pozíciu pre komunitného manažéra, ktorý sa bude starať práve o komunikáciu o európskych témach a voľby do EP prostredníctvom sociálnych sietí. Od decembra bude prístupná špeciálna webová stránka zameraná na voľby do EP. Jozef Šucha