Vlak 21. storočia – Vladimír Mezencev

Chápeme, že sa ťažko zvyká na konkurenciu tým, ktorí mali desaťročia monopolné postavenie. Napríklad naše železnice, bez ohľadu na to, či to boli ČSD, alebo ŽSR. Ešte v lepšej situácii je ten „monopolista“, ktorý je zároveň dotovaný štátom, teda opäť sme pri našich železniciach...

 

Už sme si zvykli na to, že slovenské cesty brázdia žlté autobusy firmy Student agency z Brna, ktorá svojimi kvalitnými službami dokázala niektoré slovenské spoločnosti odstaviť – symbolicky povedané – na vedľajšie cesty. U nás už rok jazdia žlté vlaky na trase Bratislava – Komárno a späť a nemusíme zdôrazňovať, že na tejto trati našu štátnu železničnú spoločnosť pre zmenu odsunuli na vedľajšiu koľaj. Okrem toho pred niekoľkými dňami dcérska spoločnosť Student agency – Regionjet – otvorila železničnú linku Praha – Košice a späť. Nečudo, že už prvý vlak z Prahy bol niekoľko dní vypredaný do posledného miesta na sedenie. Prepravca ponúka skutočné perfektné cestovanie a majiteľ Student agency, do holdingu ktorého patrí i Regionjet, Radim Jančura s pýchou hovorí, že ponúka cestovanie na úrovní 21. storočia. Vo vozňoch, ktorých cena je vyše milión eur za jeden vagón, pričom sedadlá sú zhotovené v Nemecku a interiér vyrobili Taliani, sa cestujúci cíti aspoň tak, ako v najluxusnejšej triede v najmodernejšom lietadle. Má k dispozícii všetko: príťažlivé stevardky, ktoré ponúkajú nápoje a jedlá za ceny, ktorým sa hovorí rozumné, bohatá ponuka filmov a hudby, pričom cestujúci sám rozhoduje o tom, čo chce vidieť, alebo počúvať... V budúcom roku má pribudnúť aj trať Bratislava – Košice a späť.

 

Pri všetkej objektivite musíme priznať, že ŽSR musia prevádzkovať aj mnohé stratové trate, čo súkromný prepravca nemusí, a preto je cestovné na našich železniciach také, aké je. Na druhej strane je pravda i to, že monopolné postavenie našich železníc v podstate nenútilo ich pracovníkov nič inovovať a zlepšovať, i keď vo vlakoch InterCity cestujúci predsa len zaregistrovali krok vpred. Naše ŽSR by si však určite netrúfli urobiť to, čo urobil majiteľ Student agency a zároveň Regionjetu R. Jančura: každý cestujúci má právo dostať od personálu číslo jeho mobilného telefónu a v hociktorej dennej i nočnej hodine mu zavolať, či už ide o sťažnosť, alebo nejaký návrh na zlepšenie služieb. Nemusíme zdôrazňovať, že na to sa nikdy neodhodlá nikto z vedenia našich štátnych železníc.

 

Ani taký skúsený podnikateľ v doprave, akým je R. Jančura nerátal s tým, že mu vzniknú nečakané problémy s priestormi na predávanie cestovných lístkov. Košická železničná stanica je už niekoľko rokov v rekonštrukcii, ale jednou z prevádzok, ktoré tu otvorili vo vynovených priestoroch je non-stop herňa s hracími automatmi! nuž, všetci dobre vieme, že železničné stanice vždy priťahovali ľudí z podsvetia a otvorením herne sa ich tu určite bude schádzať ešte viac. Pritom pre Regionjet sa na stanici nevie nájsť rovnocenné miesto na predaj cestovných lístkov.  Tejto českej firme  by stačilo 4 m2 v blízkosti miesta, na ktorých svoje lístky predávajú ŽSR. Tie svoj priestor nechcú prepustiť. Už len preto, lebo náš štátny prepravca všetkých svojich deväť pokladní potrebuje na to, aby mohol predávať cestovné lístky do takmer 1410 vlakov, pričom Regionjet iba do ôsmich. Ponúkané priestory na I. poschodí  súkromný prepravca odmieta. Podobná situácia je v Prešove, kde by si mohli záujemcovia kupovať lístky s prestupom v Kysaku na Prahu a od konca roka už aj do Bratislavy. R. Jančura trvá na tom, aby všetky pokladne boli pri sebe a odmieta ostatné možnosti umiestnenia svojej pokladne. Pritom platné predpisy hovoria iba toľko, že „ŽSR musia prepravcovi podľa možností poskytnúť priestory na zabezpečenie riadneho chodu dopravy a poskytovanie služieb cestujúcim“.

Ako skončí tento spor zatiaľ nevie nikto, ale R. Jančura je optimistom. Pre mnohých je to tak trochu žabomyšia vojna, ale zároveň aj dobrá reklama...

                                              

P.S.

Pokiaľ chcete R. Jančurovi poradiť ako má vyriešiť problémy s predajom cestovných lístkov v Košiciach a Prešove, alebo sa mu na niečo, čo súvisí s jeho vlakmi a autobusmi posťažovať, zavolajte na číslo  0042060344680. Aspoň sa presvedčíte, či je skutočne pripravený s vami komunikovať v hociktorú dennú, alebo nočnú hodinu.