V Inchebe dominovali kvalitné potraviny a nápoje – Vladimír Mezencev

Tohtoročná výstava cestovného ruchu, gastronómie a poľovníctva v bratislavskej Inchebe sa na prvý pohľad veľmi nelíšila od tých predchádzajúcich. V detailoch však určite. Tak napríklad v expozícii pre cestovný ruch výrazne ubudol počet vystavovateľov – slovenských cestovných kancelárií, o to viac sa tu však prezentovali naše regióny, ale predovšetkým zahraničné štátne agentúry.

 

Záujem o našincov tu prejavili mnohé krajiny. Nečudo, veď návštevníci zo Slovenska v jednotlivých európskych i svetových vyhľadávaných turistických destináciách už nie sú žiadnou atrakciou, naopak. Patria medzi solídnu klientelu. Zďaleka síce nie najbohatšiu, ale zvyčajne nie sú s nimi žiadne problémy  i keď nikdy nebudú toľko utrácať, ako napríklad Rusi. Dávno však už neobracajú v rukách každé euro desaťkrát, než sa rozhodnú niečo kúpiť. O návštevníkov zo Slovenska tu prejavovali vážny záujem predstavitelia Brazílie, Chorvátska, Českej republiky, Maďarska, Rakúska, Srbska, Maroka, Turecka, Poľska, Tuniska... Ich expozície rozhodne nešetrili na ploche, teda ani na investovaných peniazoch, len aby čo najviac zaujali touroperátorov  i jednotlivých návštevníkov. Za cudzinou nezaostali ani niektoré naše destinácie a regióny, ako napríklad Spiš, Gemer, samotná Bratislava, Liptov... Návštevník mohol obdivovať ich krásu na mnohých exponátoch, či v katalógoch. Bol to jeden z dôkazov, že vyššie územné celky venujú cestovnému ruchu vo svojich regiónoch nielen stále väčšiu, ale už skutočne profesionálnu pozornosť.

 

Zahanbiť sa nedal ani v poradí už 23. ročník výstavy Danubia GASTRO, ktorý prilákal vystavovateľov od Panamy cez Ukrajinu až po veľkú časť západnej Európy. Samozrejme, popýšiť sa mali čím aj slovenskí vystavovatelia. Keď už sme pri našich, ich ponúkané výrobky, či už údenín, alebo vín sa často líšia od tých, ktoré máme možnosť nakupovať v hyper a supermarketoch. Vystavovatelia to ani neskrývali. Iba takticky odpovedali, že v tých veľkých marketoch sú „iné“, samozrejme nemohli povedať, že sú horšie.

 

Bratislavská prehliadka gastronómie každoročne priťahuje veľa Talianov, ktorí podnikajú s potravinárskymi výrobkami a vínom, tradične i rakúskych vinárov, predovšetkým z brehov Neziderského jazera. Na druhej strane sa však výrazne znížil počet vystavovateľov z Moravy. Asi pochopili, že pri neustále rastúcej  kvalite slovenského bieleho vína u nás s juhomoravským veľké obchody neurobia. V každom prípade však vinári z Moravy k veľkej gastrovýstave v Inchebe tradične patria.

 

Príležitosť prezentovať sa na Danubia GASTRO každoročne využívajú aj poprední a najznámejší slovenskí výrobcovia alkoholických nápojov. K tradičným výrobcom pribudol  ďalší – priamo z pod Tatier. Zatiaľ nenápadný a skromný. Pritom ale s jasnou filozofiou výroby i distribúcie. Názov firmy ZIZAK však prevažnej väčšine Slovákov zatiaľ veľa nehovorí. Je to meno predka dnešných majiteľov, ktorý prišiel približne pred 200 rokmi od Splitu na Jadranskom mori pod Tatry páliť drevené uhlie. Zo sebou priniesol aj vrodený južanský talent na pálenie niečoho iného – kvalitných alkoholických nápojov z ovocia. Najmladší potomkovia nadviazali na 200- ročnú tradíciu rodiny, ale už s najmodernejšou technológiou začali destilovať alkohol výlučne z kvalitných surovín, či už ovocia, alebo obilia. Vo firme si potrpia na tom, aby všetko bolo vyprodukované na Slovensku: ovocie, obilie, fľaše, etikety...

 

Podľa  obchodného riaditeľa firmy ZIZAK Ing.Ivana Pencáka keď už  ľudia pijú tvrdý alkohol, pri rôznych príležitostiach, tak ten by mal byť kvalitný a z prvotriednych surovín. Teda keď už piť tak kultúrne a vychutnávať, ako zvykneme hovoriť plody našich ovocných sadov, lesov a polí v tekutom stave. Veľkým plusom spoločnosti ZIZAK je aj organizovanie exkurzií, na ktorých sa návštevníci oboznámia s celým procesom destilácie kvasu. Na nich sa môžu presvedčiť, že v tradičnej výrobe na špičkových technologických zariadeniach sa nepoužívajú žiadne chemické prísady ani umelé farbivá. Aj preto sú v Zizaku takí optimisti. takí optimisti. Veria, že raz sa svojimi výrobkami ako Zizak Spišsky Jalovec (je unikátom a reprezentantom novej filozofie výroby, ktorý podľa starých receptúr  vzniká spoločným kvasením jabĺk s borievkami a následnou priamou destiláciou), ZIZAK Ražovica, ZIZAK Frndžalica atď., dostanú na svetové výslnie.

 

Čo už... Niektorí naši výrobcovia alkoholických nápojov sa rozhodli ísť inou cestou. Produkujú, napríklad, slovenskú whisky a sú na to patrične hrdí. Ťažko však uveriť, že ju v cudzine bude niekto vyhľadávať. Ani u nás s ňou asi veľkú dieru do sveta neurobia. Veď kto chce piť tento pôvodne anglosaský nápoj, tak dá prednosť niektorej originálnej značke. Práve preto sú pod Tatrami presvedčení, že svojimi originálnymi a zároveň tradičnými slovenskými alkoholickými nápojmi preslávia našu domovinu vo svete. Aspoň tak ako bryndza, oštiepky, biele vína.

 

Obchodná sieť Kaufland patrí medzi tie, ktorým sa na Slovensku darí. Pritom v súčasnosti ich nie je až tak veľa. V Kauflande však vedia, že nášho zákazníka si získajú predovšetkým bohatou ponukou kvalitných slovenských produktov. Demonštroval to aj v Bratislave, kde sa prezentoval iba potravinárskymi výrobkami slovenských producentov. Nečudo, že takto zbiera symbolické body. Jednoducho vsadil na správnu kartu a na rozdiel od niektorých iných svojich konkurentov mu tržby neustále rastú...