VŠIMLI SME SI: Predseda PSK Peter Chudík to trafil presne! – Milan Országh

„Vo štvrtok 6. apríla Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh. Udialo sa to za prítomnosti ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka.“

 

   Tak na túto oficiálnu správu čakali Prešovčania už roky a aj nedávno sa ešte zdalo, že zbytočne. Najskôr bolo dielo odložené pre akési chýbajúce posúdenia enviromentálnych vplyvov, neskôr bola jeho výstavba pridrahá a všetci už len čakali, čo si Bratislava vymyslí na Východniarov opäť. Tlak bol však veľký, stratiť politický vplyv v najľudnatejšom slovenskom kraji v regionálnych voľbách, to by bol priveľký risk. Nuž, tentoraz možno zvíťazili Východniari, i keď pán minister dopravy a výstavby prehlásili, že občianska nespokojnosť ho vlastne nezaujíma. Hm, a čo teda tvorí základ jeho politického pôsobenia v terajšej vládnej koalícii? A čo že naraz takýto prudký obrat o 180 stupňov?

S príliš dlho odkladanou výstavbou úseku D1 Prešov západ – Prešov juh a konečnej kompletizácii diaľnice D1 by sa malo začať 1. júna tohto roku, do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2021.  Súťaž na  juhozápadný obchvat Prešova vyhralo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Vysúťažená suma bola vo výške 356 milióna eur. Minister Árpád Érsek po rokovaniach s dodávateľmi zlacnil stavbu o 15,2 milióna eur.

 

Verme, že dlhotrvajúca etapa časového odsúvania dopravných stavieb plánovaných na východnom Slovensku týmto skončila a Bratislava aspoň naoko preukáže, že vyrovnávanie regionálnych rozdielov berie aspoň trochu vážne.  V súvislosti s odsúvanou prešovskou stavbou D1 je potrebné zdôrazniť konštatovanie predsedu Prešovského samosprávneho kraja Petra Chudíka, ktorý trafil klinec po hlavičke so 100 percentnou presnosťou:

 

Nešťastím bolo označiť tento úsek diaľnice za obchvat Prešova a zjednodušene ho nazvať najdrahším v histórii Slovenska. Dnes vieme, že sa bavíme o mimoriadne komplikovanej stavbe, v mimoriadne zložitom teréne a jednej z najväčších križovatiek na Slovensku, ktorá má pomôcť doprave v treťom najväčšom meste tejto krajiny.“

 

Bác a všetko je jasné. Vlastne skoro všetko. Dodnes sa nevie, kedy sa začne stavať ten skutočný obchvat Prešova, od estakády Prešov západ smerom na sever, Sabinov, Starú Ľubovňu, Poľsko, Škandináviu. Aspoň však skončila hra na akýsi nepotrebný obchvat Prešova a veci sú jasnejšie – ide predsa o diaľnicu D1. Aké je teda operatívne a dlhodobé plánovanie na Slovensku? Zrejme verné jánošíkovskej tradícii, od buka do buka! Nuž verme, že všetky kedysi fungujúce pranostiky sa predsa len nenaplnia opäť.

Zmluva o dostavbe chýbajúceho úseku diaľnice D1 je konečne podpísaná

Zmluva o dostavbe chýbajúceho úseku diaľnice D1 je konečne podpísaná

Chýbajúci úsek diaľnice je potrebné ťahať od estakády na západe Prešova

Chýbajúci úsek diaľnice je potrebné ťahať od estakády na západe Prešova

 V takomto stave straší privádzač do Prešova motoristov už dlhý čas

V takomto stave straší privádzač do Prešova motoristov už dlhý čas