Kontakty
Slovenský rozhľad
Dobšinského 16
811 05 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909
Jozef Šucha
0915 428 148

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Víťazom musí byť cestujúci – Stanislav Kubánek

Priznám sa, vlakmi medzi Prešovom a Bratislavou cestujem iba sporadicky a tak ma častejšie o kvalite našej osobnej železničnej dopravy informujú priatelia a známi. Napriek tomu som si v minulých dňoch prečítal nezvyčajne veľa príspevkov o štátnych IC-čkách kontra žltých vlakoch RegioJetu súkromného prepravcu a tak si myslím, že niečo na túto môžem napísať aj ja.

 

Tak predovšetkým v januári tohto roku prestali jazdiť stratové IC vlaky, pričom konečné slovo vyslovil vtedajší minister dopravy Ján Počiatek. Jednoducho, nedotované vlaky boli vždy v mínuse, hoci roky nepociťovali žiadnu konkurenciu. Štát však ustúpil a najdôležitejšia železničná trať v republike zostala – čo sa týka expresných vlakov – v rukách súkromníka. Ten síce zvýšil uvádzacie ceny, veď si to mohol dovoliť, na druhej strane si udržal patričnú úroveň služieb, poskytovaných cestujúcim. Na rozdiel od štátnych IC-čiek poskytoval a stále poskytuje cestovné za symbolickú sumu pre dôchodcov nad 70 rokov.

 

Nový minister dopravy Arpád Érsek /Most-Híd/ však rozhodol, že od decembra začnú medzi Košicami a Bratislavou opäť jazdiť IC-vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko, teda štátneho prepravcu. Na vlastné riziko, teda bez dotácií. Ťažko teda dnes povedať, ako a čím budú vykrývať stratu, ktorá určite vznikne. Nikto ani nevie, čo sa udeje v najbližších dňoch, pretože majiteľ RegioJetu Radim Jančura tvrdí, že expresná doprava medzi Bratislavou a Košicami dvoch prepravcov neuživí! Nakoniec, ako vieme aj RegioJet je zatiaľ na tejto trati stratový, teda na svoje žlté expresy u nás dopláca. Vynahradzuje si to asi regionálnou dopravou medzi Bratislavou a Komárnom. Nakoniec, medzi Bratislavou a Košicami je dosť rýchlikov, na ktorých bezplatne cestujú študenti do 26 rokov a dôchodcovia. Mnohým z nich IC-čká ani žlté expresy nechýbajú. Cesta im síce trvá dlhšie, ale na druhej strane cestujú zadarmo. Potvrdzujú to aj čísla. V roku 2014 vlaky IC prepravili takmer 950 000 ľudí, ale o rok neskôr ich už bola iba tretina z tohto počtu. Nečudo, že Ján Počiatek potom rozhodol tak, ako rozhodol. Bol to teda uvážený krok. Pritom je zaujímavé, že finančná strata IC vlakov sa v rokoch 2014 a 2015 ustálila na sume 1,2 mil. eur a v porovnaní s rokom 2012 klesla až o 2,1 mil. eur.

 

Nie, nechcem čitateľov zaťažovať pre nich zbytočnými číslami, ale v každom prípade je dobré, keď sa ako potenciálni cestujúci orientujú v tom, na čo štát doteraz doplácal. Niekto sa môže utešovať, že RegioJet minulý rok skončil na Slovensku so stratou 5,5 milióna eur  a na „vine“ tohto hospodárskeho výsledku sú bezplatné cestovanie študentov a dôchodcov, tak aj podnákladové ceny v IC vlakoch. Tak si, vážený náš čitateľ, vyberte to, čo sa vám páči, resp. vyhovuje.

 

Bude naozaj dobré, že od decembra si náročnejší cestujúci pri ceste medzi Bratislavou a Košicami bude môcť vybrať. Zdá sa však, že niektorý z dvoch rivalov po čase bude musieť odstúpiť. Čísla totiž nepustia a pre dvoch prepravcov tu – aspoň ako tvrdia odborníci – nie je miesto. Teraz sa však môžeme tešiť aspoň na to, že v tomto súboji zvíťazia cestujúci. Pretože či Železničná spoločnosť Slovensko, či RegioJet sa budú snažiť svojich zákazníkov udržať a kvalitnými službami rozširovať ich počet na úkor toho druhého. Takže, uvidíme... Zatiaľ vám želám príjemnú cestu, bez ohľadu na to, pre koho sa rozhodnete. Máte predsa na výber...

Stanislav KUBÁNEK, poslanec NR SR /SMER-SD/