Prieskumy, prognózy, omyly a realita - Jozef Kuchár

Slovensko je krajinou, v ktorej sa pomerne dlho preceňuje význam a sila prieskumov verejnej mienky pred každými voľbami. Toto konštatovanie jednoznačne potvrdili konečné výsledky parlamentných volieb 2016. Konfrontácia s propagovanými preferenciami jednotlivých strán, ktoré im prisudzovali agentúry MVK, FOCUS, MEDIAN SK a POLIS SLOVAKIA sa skončila ostrým protikladom s reálnymi výsledkami. Strany, ktoré uverili agentúram, boli až príliš sklamané. Ukázalo sa, že niektoré agentúry konali na nízkej profesionálnej úrovni, dopúšťali sa častých neúmyselných a možno aj úmyselných omylov a tak svojou neobjektívnosťou zavádzali voličov. Navyše, dezinformáciami obťažovali občanov a do spoločnosti vnášali zbytočné napätie a nepokoj, ktoré sa dotýkali všetkých strán. Neobjektívne prieskumy v najväčšej miere poškodili Smer SD, Sieť, SaS, OĽaNO a KDH. Dokumentujú to nasledovné čísla a percentá preferencií. Ich reč je jednoznačná.

 

MVK – 13. januára 2016: Smer 34,5%; Sieť 14,7%; KDH 8,6%; SaS 3,4%; ĽSNS – Kotleba 1,4%, OĽaNO-NOVA 5%.

 

MVK – 4. februára 2016: Smer SD 32,1%; Sieť 14,6%; SNS 10,1%, KDH 8,2%; OĽaNO - NOVA 5,9%; ĽSNS – Kotleba 2,1%.

 

FOCUS – 23. januára 2016: Smer SD 37%, Sieť 13,2; OĽaNO – NOVA 6,1%; ĽSNS – Kotleba 1,4%.

MEDIAN SK – 31. januára 2016: Smer SD 36%; SNS 10,7%; Most Híd 9,9%; OĽano – NOVA 8,6%; ĽSNS – Kotleba 1,8%.

 

POLIS SLOVAKIA – 17. februára 2016: Smer SD 38,4%; Sieť 10,4%, OĽaNO – NOVA 6,8%; SaS 5,2%, SNS 9,1%.

 

Konečné výsledky: Smer SD 28,28% (rozdiely od 6 do 9%), SaS 12,10% (rozdiely od 6 až 8%), OĽaNO – NOVA 11,02% (rozdiely 5%); SNS 8,64% (najbližšie k realite), ĽSNS – Kotleba 8,4% (rozdiely vyše 6%), Sieť 5,6% (rozdiely až 9%), KDH 4,94% (rozdiel vyše 4%), Most Híd 6,5% (rozdiel 3%).

 

Od ľudí, ktorí sa mnoho rokov usilujú ovplyvňovať verejnú mienku sa všeobecne očakáva vysoká profesionalita, inteligenčné predpoklady, odborná zdatnosť a schopnosť pre realitu. Žiaľ, aj toť nedávno sme boli svedkami opačnej situácie.

 

Do napätej atmosféry v rámci predvolebnej kampane niektoré agentúry vstupovali pravidelnou ponukou neobjektívnych výsledkov volebných preferencií. Svoje omyly sa za pomoci médií usilujú zdôvodňovať argumentmi, ktorým ani dnes takmer nikto nemôže uveriť. Vo svojej márnomyseľnosti sa cítia byť všeobecnou kritikou poškodení, lebo voliči, odmietli naplniť ich prognózy a tolerovať vážne chyby. V žiadnej demokratickej krajine nemôže vo svojej činnosti pokračovať agentúra, ktorá sa v prieskumoch pomýli o viac ako 3 a najviac o 5%. Na Slovensku je všetko voľajako ináč. Preto si predstavitelia agentúr zo svojej neprofesionálnej činnosti veľké starosti nerobia. Pokračujú v nej, a veľmi nešikovne, naďalej.

 

Agentúra FOCUS už 23. marca 2016 v deň ustanovujúceho zasadnutia Národnej rady Slovenskej republiky na krídlach neobjektívnosti priniesla ďalší prieskum. Ak by sa konali parlamentné voľby v polovici marca, so ziskom 27,5% hlasov by v nich zvíťazila strana Smer SD. Na druhom mieste by sa umiestnila strana SaS 12,5% a na treťom SNS s 11,1%. Za touto trojicou strán nasleduje OĽaNO – NOVA so ziskom 10% a Kotlebova Ľudová strana Naše Slovensko, ktorej by svoj hlas odovzdalo 8,8% opýtaných. Strana Sme rodina by vo voľbách v polovici marca získala 7,8% a strana Most-Híd 5,9%.

Pred bránami parlamentu by skončila SMK-MKP, ktorú by volilo 4,3% respondentov. Nasleduje KDH so ziskom 4,1% a strana Sieť, ktorej by hlas odovzdalo 3,6% oslovených.

 

Zdá sa, že prieskumy verejnej mienky budú pokračovať tak ako doteraz, bez ohľadu na to, aká je ich účinnosť.

 

Majitelia agentúr sami seba už neraz usvedčili z nízkej profesionality a nedostatočného úsilia o objektívnosť. Pochybnosti o serióznom prístupe agentúr k procesom prieskumov verejnej mienky sú teda na mieste. Zabúdajú, že volič už neraz preukázal, že je podstatne vzdelanejší a objektívnejší, ako tí, čo ho zaťažujú dezinformáciami. Má triezvy pohľad a poradcov nepotrebuje.