Predvianočná nočná mora – Nika Antolová

Čas radosti a veselosti, pokoja, pohody, vianočného tradičného pečiva a rozžiarených detských očiek sa blíži nezadržateľnou rýchlosťou. Je to však naozaj čas spomínaných atribútov? Sme skutočne radostní, veselí, pokojní, v idylickej nálade a kuchyňa nám nielen vonia za škoricou, no zároveň žiari bezchybnou čistotou? Ak to tak u vás doma funguje, gratulujeme vám. Vyhrali ste boj s komerčným rozmerom Vianoc, ktorý sa každým rokom posúva stále o čosi viac smerom ku konzumu, k takmer bezbrehej povrchnosti.

 

Kto je však na vine? Budeme prstom ukazovať a hovoriť, že to oni sú na vine – tí neurčití ONI – ktorí nám podsúvajú do nákupných centier, obchodov a reklám podprahový pocit, že už včera bolo neskoro. Tí, ktorí napriek tomu, že je september či október, júnové billboardy s nápisom hurá do školy v rýchlosti a za pochodu menia. Na chvíľu ešte vystavia halloweenske oranžovo-čierne dekorácie a potom voilá - vianočné gule, všakovaké ozdoby a baliace papiere zaberú štyri či päť uličiek v každom hypermarkete.

 

Je síce ťažké odolať tým farebným a lesklým zbytočnostiam, no mnoho z nás nejako automaticky zablúdi medzi ne a ide sa aspoň pozrieť. Popri prezeraní máme zrazu v nákupnom košíku nové háčiky na ozdoby /lebo tie sa vždy záhadným spôsobom niekam zapatrošia/, no a keďže na háčiky je potrebné niečo aj zavesiť, pribúdajú nové ozdoby /na tie staré sa už nedá pozerať/, vianočné svetielka /lebo tie, čo sme kúpili pred dvoma rokmi, svietia škaredšie, než tie vystavené/ a salónky /sú práve v akcii/. Čo na tom, že do decembra ich všetky pri „cukrovej kríze“ zjeme.

 

Ak sa teda nad tým všetkým zamyslíme, zistíme, že sme si čiastočne na vine sami. Ak by sme tie vianočné akcie a výhodné ponuky ignorovali, dané obchody (a ich marketingoví špecialisti) by si na ďalší rok veľmi dobre rozmysleli, či vyhradia toľko priestoru na taký dlhý čas práve haraburdám, ktoré vlastne nik z nás ani nepotrebuje.

 

Osobitnou kapitolou sú ceny a cenotvorba, prípadne praktiky obchodníkov a obchodov, ktorí veľmi dobre vedia, že zábudlivci zaplatia akúkoľvek sumu, len aby mali pod vianočný stromček čo položiť. A statočne to aj využívajú. Falošné akcie, umelo navyšované ceny za výrobky, ktoré v auguste stáli o 20% menej, dnes uvádzajú ako fantastický výpredaj s obrovskou zľavou, pričom cena je mnohokrát aj o niečo vyššia, než pred pár mesiacmi.

 

Ako sa teda vyhnúť tejto predvianočnej nočnej more? Jednoducho. Dohodnite sa napríklad s rodinou, že si navzájom nedáte nič a postačí vám posedenie pri tradičnom chutnom jedle, príjemný rozhovor a pozretie rozprávky, prípadne si darujte zážitkové dary ako poukaz na masáž, manikúru či wellness. Deťom, samozrejme, asi ťažko vysvetlíte krásu takéhoto nemateriálneho trávenia sviatkov, no aj im môžete dať len napríklad jeden väčší dar a dva menšie a verte, že sa budú radovať viac, než ak by dostali darov päťdesiat.

 

Ozdoby na stromček doma určite máte, a aj ak nie sú najnovšie, stále si viete vyrobiť svoje vlastné, alebo tým starým dopriať druhý dych.

 

A posledný tip na záver – ak predsa chcete darovať niečo materiálne, myslite na to už počas roka a ak niečo zbadáte v dobrej cene, kúpte to, zabaľte, označte, pre koho to má byť a odložte. Prípadní „hľadači“ darčekov sa budú zdráhať rozbaliť ich a vy si užijete o niečo málo pokojnejší december, pretože dary už budete mať nachystané.