Kontakty
Slovenský rozhľad
Dobšinského 16
811 05 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Pražská depeša – Vladimír Mezencev

Prečo ich predávajú? 

V minulom roku sa v českej republike „stratilo“ 3500 obchodných firiem. Nuž, nie tak doslova, ale toľko ich kúpili cudzinci, predovšetkým Ukrajinci, Slováci, Rumuni a Rusi. Ide o spoločnosti, ktoré založili približne pred rokom a všetky sú zamerané na obchodovanie, konkrétne na predaj tovaru. I keď právne je všetko v poriadku, odborníci v zmene ich „štátnej príslušnosti“ vidia nie celkom čistú hru. V súčasnosti je už v rukách cudzincov pôvodne 90 000 (!) firiem, z nich 13 000 vlastnia Rusi, za nimi s 10 000 nasledujú Ukrajinci a ďalšie miesto patrí občanom Slovenskej republiky – s asi 6000 spoločnosťami. I keď podstatná časť ziskov z nich teda putuje do zahraničia, Česku vôbec nehrozí, že tento pohyb negatívne ovplyvní celú jeho ekonomiku. V každom prípade v celej tejto záležitosti sa však pohybuje aj dosť tzv. bielych koní...

 

Viac práce = viac fluktuácie?

Roky mali ľudia obavy podať výpoveď a zmeniť zamestnanie. Teraz sa výrazne znižujú. Ešte pred rokom 2015 Česi vystriedali svoje pracovné pôsobisko v priemere raz za osem rokov, teraz podľa personalistov raz za päť. Dôvodom k týmto zmenám je dobre rozbehnutá ekonomika s nízkou nezamestnanosťou.

V prvom polroku 2018 prácu zmenilo 15% Čechov, čo je približne o polovicu viac, než odborníci považujú za normálne. Ďalšia štvrtina ľudí si novú prácu momentálne aktívne hľadá, alebo aspoň o nej uvažuje. Prácu v Česku v minulom roku menili viac muži (17,3 percenta) než ženy (11,8%), pričom tradične najviac mladí ľudia vo veku 18 až 24 rokov, za nimi nasledujú 25 až 40 roční. Vždy platilo a platí, že čím starší zamestnanci, tým majú menší záujem meniť pracovné pôsobisko. Napriek tomu v súčasnosti aj v kategórii 55 až 67 ročných fluktuácia stúpla až o 14 percent. Odborníci však tvrdia, že títo zamestnanci menia prácu predovšetkým preto, lebo sa chcú menej fyzicky namáhať. K najčastejším zmenám dochádza v poľnohospodárstve, lesníctve a rybárstve.

Na veľké prekvapenie nové zamestnanie hľadajú aj ľudia z automobilového priemyslu a letectva, veľkoobchodu i maloobchodnej distribúcie, z potravinárskej výroby a tradične z hotelierstva a verejného stravovania. Napriek tomu, že nezamestnanosť v ČR je azda na najnižšej úrovni v Európe (pod 3%), stále však platí, že si generácia 55+ nehľadá prácu ľahko.

 

Prichádzajú i odchádzajú

Z Českej republiky odišlo do cudziny v minulom roku až 97,6 miliardy korún (približne 3,68 miliardy eur), ktoré cudzinci zarobili za riekou Morava a poslali svojim rodinám. Najväčšia suma smerovala na Ukrajinu, vyše polovica z celkovej čiastky, ale ani Slovensko nezostalo bokom. V prepočte našinci poslali a doniesli domov až 377 360 miliónov eur. Suma, ktorú za minulý rok poslali „gastarbeitri“ do svojich domovov je až o 9% vyššia než v roku 2017. Ani Česko však neobišlo naprázdno, jeho obyvatelia, ktorí si zarábajú na každodenný chlieb v cudzine, poslali pre zmenu domov v prepočte asi 3,17 miliardy eur. Skutočne solídna čiastka...

 

Cesty vedú do Indie

India mala už s Československom bohaté obchodné styky, veď už v 30-tych rokoch minulého storočia tam Baťa vybudoval dve továrne na obuv a obchodnú sieť v celej krajine. V 70-tych a 80-tych rokoch ČSSR vybudovala v Indii viac ako 60 priemyselných podnikov. V súčasnosti India s 1,3 miliardami obyvateľov ponúka svoj  trh s rýchlo rastúcou strednou triedou. Napríklad na rozdiel od Číny India má záujem o české investície a krajina pritom nepodlieha centrálnemu riadeniu a rozhodovaniu, ovplyvnenému politickým byrokratizmom. Už teraz sú české investície v Indii skutočne výrazné a zamerané najmä na automobilový priemysel, dopravu, dodávku radarov a zdravotníckej techniky. České firmy ročne vyvezú do Indie tovar v hodnote približne 566 miliónov eur. Okrem toho v budúcnosti má vzrásť export traktorov Zetor, železničných náprav a automobilov Tatra pre indickú armádu. India chce do roku 2026 strojnásobiť výrobu osobných automobilov na 9,4 miliónov ročne. Tu sa otvárajú veľké možnosti pre Škodu Auto, ktorá pôsobí z poverenia vedenia koncernu Volkswagen. V minulom roku Škoda dodala indickým zákazníkom 17 400 áut, čo predstavuje medziročný nárast až o 30%.