Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Pohľad od Vltavy – Milan Lažák

Kedysi to boli zimy. Aj v škole nás učili, že v zime býva chladno. Teploty pod nulou, sneh, mráz. Básnik by dodal ľadová nádhera. Všetko vo svete sa však mení a vyvíja. Prečo by zima mala zotrvávať na svojich strnulých postojoch, prečo by sa práve ona nemala meniť? Prečo by sme aj v zime nemohli mať zelenú trávu, čerstvé maliny, právo započúvať sa do spevu slávika? Vývoj šiel správnym smerom, rozdiely medzi ročnými obdobiami akoby sa stierali.  

 

Ale tu zrazu bác, na prelome rokov znovu staré poriadky. Hrozné počasie, biela pokrývka rastie a rastie, pre sneh už takmer ani nedovidíš na skvelý dnešok. Teda aspoň v Čechách. Človek by si pomyslel: prekvapenie, neplecha, šok. Ľudia teda zareagujú, budú sedieť pekne doma, túliť sa k sebe, kúriť si v pieckach, lúskať oriešky, opekať zemiačky. Horkýže. Samý zlomyseľník. Behá si to po krajine akoby nič, na mráz nedbá. Keby len behal. K tomu ešte v takom nečase vytiahne svojho tátoša, vydá sa na cesty, brázdi nielen tie tretej, druhej a prvej triedy, ale dokonca i diaľnice. Akoby chudinky nemali právo na oddych, veď pod snehom  odpočíva teraz i príroda.

 

Možno sa diviť, že v takom nečase, pri takej neočakávanej pohrome nejaký kamión alebo osobné auto neprekonajú snehovú či ľadovú prekážku? Alebo že automobil nezabrzdí a zastaví sa o iného účastníka cestnej premávky, prípadne na najbližšom svahu?  

 

Taký koník len poslušne ťahal, mlčal, prinajhoršom zaerdžal. Ale majitelia a šoféri moderných povozov si z neho nevzali príklad. Kydajú nadávky na vládu, príslušného ministra, cestárov. Neopravili, neposypali. Nepravda. Viete koľké úseky ciest sa ročne zrekonštruujú, koľko posypového materiálu použije? Neviete a vykladáte nezmysly. Keby ste vedeli o koľko kilometrov ide  a o aké tony materiálu sa jedná, nekritizovali by ste, ale naopak uznanlivo tlieskali. Veční brbloši však nedajú pokoj: ich nezaujímajú čísla, oni platia dane a chcú jazdiť po dobre upravených cestách. Darmo im hovoríte: vlani bola zima taká nijaká, ani sneh nenapadol. Kto mohol čakať zhoršenie podmienok? Veď všetko sa vyvíja k lepšiemu. Azda s tým nesúhlasíte, staviate sa proti ponovembrovému vývoju?

 

No preto. Takže aj večným nespokojencom musí byť jasné, prečo diaľnica D1 stojí, autá sa pohybujú len slimačím tempom alebo vôbec nie.  Že prečo jej rekonštrukcia trvá tak dlho? Dlho, dlho, čo ten výraz znamená? Viete, za koľko dní boh stvoril svet? Celých šesť dní mu to trvalo. A čo to je stvorenie sveta oproti diaľnici? Veru tak. Mali sme takého ministra, ktorý sa vsadil, že ak príslušný úsek diaľnice nebude hotový do konca jeho pôsobenia vo funkcii, prejde dané kilometre peši. Právom si bol istý víťazstvom: boh predsa nedopustí, aby český minister na vlastných nohách prekonal takú vzdialenosť. Mal pravdu, boh to nedopustil. Ten pán stávku síce prehral, ale na prechádzku sa vydal až vtedy, keď už nebol ministrom.  

 

Netreba sa opičiť po starom. Namiesto metódy šesť plus jedna, teda šesť dní práce a jeden deň odpočinku, je možné skúsiť metódu jedna plus šesť. Tak sa oveľa radostnejšie buduje šťastný zajtrajšok. Neveríte? Prosím, čerstvá skúsenosť. Pred naším domom sa zbiehajú dva chodníky. Ten z pravej strany je asi o meter vyššie ako jeho sused z ľavej. Takže sa postavili schody a problém sa vyriešil. Okrem toho aj krátke zábradlie vedľa schodov, aby nebodaj niekto z toho metra nespadol.

 

Zábradlie sa po rokoch opotrebovalo, aj rastlinky okolo vytvorili menší prales. A tak jedného dňa, bolo to na jar minulého roku, prišli odborníci. Merali, diskutovali, znovu merali. Asi o mesiac sa dostavili stavbári a začali kopať. Laik odhadol čas, ktorý zaberie postavenie nového zábradlia a vyklčovanie minipralesa, tak maximálne na týždeň. Práve že laik, ktorý sa do remesla nerozumie. Odborník by hneď upozornil: treba aj nové zábradlie. Bolo objednané, aká je dodacia lehota, dodrží sa? Čo pracovné sily? Dnes sú, ale budú k dispozícii aj zajtra? S jedným však laik ani odborník počítať nemohli. Letá sú v posledných rokoch mierne, poriadne slnko sa ukáže málokedy. A teraz zrazu toto. Páľava, sucho, tropické teploty. Ale aj v týchto neľudských podmienkach robotníci prišli. Bolo len logické, že uplatnili metódu jedna plus šesť. Jeden sa obšmietal okolo stavby, šiesti odpočívali v tieni.

 

Leto minulo, konečne jeseň. Ten skok bol ale strašný. Človeka, ktorý si zvykol na ľahké oblečenie, často nezahrial ani kožuch. Pracuj za takých podmienok. Len laik sa môže diviť, že ani po mesiacoch zábradlie nie je.

 

A v tom je pes zakopaný. Laik vidí všetko príliš jednoducho, nekomplexne, bez súvislostí.  Pohľad odborníka je oveľa fundovanejší, hlbší, podložený znalosťami, zručnosťami a faktami. Prečo diaľnica stojí a zábradlie naopak nestojí? Je to predsa nad slnko jasnejšie: na vine je počasie. Alebo vy chcete rozkazovať vetru a dažďu? Ale to, vážení, sme už mali. A ako to dopadlo, vieme.