Niet nad osobné poznanie – Vladimír Dobrovič

Na vlastnej koži som sa presvedčil o až neuveriteľne dobrej zdravotnej starostlivosti na I. chirurgickej klinike LFUKUNB, v nemocnici na Mickiewiczovej ulici v Bratislave. Vzhľadom na množstvo negatívnych článkov, kolegov novinárov, ktorí prinášajú len tzv. jóbovky o neutešenom stave nášho zdravotníctva, mal som malú dušičku, keď som sa dozvedel, že môj zdravotný stav si vyžiada chirurgický zákrok s následným pobytom v nemocnici. Moje obavy však už po príchode do nemocnice čiastočne zahnal veľmi starostlivý prístup staničnej sestričky. Ešte aj tašky z rúk mi zobrala a posadila ma do voľnej miestnosti, aby som nečakal na chodbe na zdĺhavé konečné rozhodnutie zdravotnej poisťovni o hospitalizácii. Žiaľ, postup, keď zdravotná poisťovňa má prednosť pri prijímaní a nemá konečné slovo ošetrujúci lekár je pre mňa neprijateľný. Aj s ohľadom nato, že je to v období 25. výročia tzv. „nežnej“ som presvedčený, že toto nechceli ani kritici minulého režimu. Hold, „to je ono.“

 

Vráťme sa však na kliniku. Od príchodu na oddelenie chirurgie vás prijíma prívetivý personál. Takže na predchádzajúce čierne myšlienky som veľmi rýchlo zabudol. Výrazne mi v tom pomohli sestričky. Ani tie najnepríjemnejšie predoperačné procedúry ako je cielené vyprázdňovanie, vrátane dvojnásobného klystíru mi dobré pocity nenaštrbili aj vzhľadom na ich neoceniteľnú pomoc. Svojim osobitým ľudským prístupom mi pomohli prekonať môj prirodzený stud pred intímnym zákrokom, o ktorom som doteraz vedel len z filmu Dobrý vojak Švejk.

 

Samotná operácia už bola v réžii MUDr. Borisa Hrbatého, PhD. Nielenže denne sledoval moju rekonvalescenciu i mimo pravidelných lekárskych vizít, ale ešte aj počas svojho voľna v nedeľu zavolal na oddelenie, aby sa presvedčil o mojom aktuálnom zdravotnom stave. K tomuto prístupu snáď netreba nič dodávať.

Oceňujem  tiež záslužnú prvotnú pomoc zdravotného personálu na Jednotke intenzívnej starostlivosti. Takmer nepretržité  infúzie, neustále meranie tlaku, veľmi pozorné preväzovanie a každodenné umývanie, vrátane použitia roztoku proti preležaninám. Pri každodennej výmene lôžkovín úzkostlivo dbajú o to, aby nedošlo k nežiadúcim pohybom. Obdobnú starostlivosť, samozrejme primeranú k môjmu zlepšujúcemu sa zdravotnému stavu som mal aj po návrate na pôvodnom Makarovskom oddelení až do svojho odchodu domov.

 

Najmä pre tých, ktorí by snáď moju osobnú skúsenosť chceli bagatelizovať ako výnimku, by som rád poznamenal, že rovnako dobré pocity z prístupu lekárov a sestričiek mám i z obdobia pred hospitalizáciou. Či už môj praktický lekár MUDr. Dušan Černák, alebo chirurg MUDr. Augustín Španitz, PhD. a na Kolonoskopii Doc. MUDr. Ľudovít Lukáč, PhD., s obetavou sestričkou, všetci si zaslúžia z mojej strany (radového pacienta bez známostí a úplatkov) absolútnu vďačnosť za dobrú starostlivosť o moje zdravie.

Za množstvo ľudí v čakárňach ambulancií ako i mnohokrát dlhé čakacie doby na vyšetrenie, prípadne na hospitalizáciu, podľa mojej osobnej skúsenosti nemôžu lekári. Domnievam sa, že  je spôsobené poddimenzovaním nášho zdravotníctva.