Netradičné: Na stavbárov iba slova chvály – Vladimír Mezencev

Dostal som pozvánku na slávnostné otvorenie najväčšieho regionálneho skladu automobilových dielcov v Košiciach. Priznám sa, rátal som aj s príhovormi hostí a vedenia spoločnosti najmä na tému – ako vytvorili desiatky, ba stovky nových pracovných miest. Veď som sa ešte predtým dozvedel, že nový sklad bude mať až 2500 metrov štvorcových a veľkoodberateľom tam môžu ponúknuť až 20 000 dielcov pre osobné i nákladné automobily, motocykle a dielenské vybavenie. Priamo na mieste vraj dokážu vybaviť viac ako 95% požiadaviek a menej žiadané položky vedia zabezpečiť ešte počas pracovného dňa, teda do 12 hodín!

Na veľké prekvapenie sa o pracovných silách vôbec nehovorilo. Skôr o tom, že na stavbe modernej haly sa podieľali výlučne stavbári z východného Slovenska a k plnej spokojnosti investora! To sa u nás stáva málokedy. Pritom investíciu v hodnote vyše milióna eur kvalitne realizovali v priebehu šesť mesiacov. V každom prípade však vložené financie zostali doma, teda na Slovensku, a to je ďalší z úspechov vybudovania tohto objektu v priemyselnej zóne v južnej časti Košíc. Spoločnosť INTER CARS má pritom zaujímavý rodokmeň. Vznikla v roku 1990 v Poľsku a odvtedy sa rozšírila až do deviatich krajín strednej, východnej a juhovýchodnej Európy a má dokonca zastúpenia aj v Belgicku a Taliansku. Na Slovensko sa dostala až v roku 2005 a pre zaujímavosť prvú svoju pobočku vtedy otvorila v Košiciach. Potom sa zrodili ďalšie – v Bratislave, Trenčíne, Trnave, Lučenci, Žiline, Poprade, Nitre, Prešove, B.Bystrici a v ďalších slovenských mestách. Pritom tejto firme, ktorá je súčasťou územne najväčšieho distribútora náhradných dielov pre automobily v Európe, nejde iba o samotný predaj. Má sústavný záujem o to, aby autoservisy, ktoré sú najväčšími odberateľmi ponúkaných položiek, držali krok s vývojom. Preto organizuje pre ne rôzne školenia i praktickú výučbu, pretože vstrebávanie nových odborných informácii i praktických návykov má rovnaký význam ako samotný predaj.

Nuž teda, v neľahkých ekonomických časoch sa ukončila ďalšia investícia. S tými pracovnými miestami je to však zložitejšie. V novom megasklade našlo prácu iba 28 ľudí. Ako je to možné? Automatizácia i výpočtová technika síce zvyšujú efektívnosť predaja, ale zároveň obmedzujú počet zamestnancov. Darmo, zamestnať dnes niekde sto, alebo viac ľudí nie je také jednoduché. Jeden supermoderný sklad pre distribúciu náhradných dielcov pre automobily je toho dôkazom. Práve preto sme tejto spoločnosti venovali taký priestor. Jednoducho moderné technológie a ich obsluha si vyžadujú skromný počet odborníkov. Kde však tých všetkých nezamestnaných zamestnať?