Na reklamu v tlači išlo vlani vyše 168 miliónov eur – Jozef Šucha

Z reklamy sa stal obrovský obchod na ktorom profitujú „veľkí hráči“. Menšie noviny a časopisy, napríklad aj náš Slovenský rozhľad, v tejto hre nemajú prakticky žiadnu šancu. Podľa správy TASR išlo na reklamu v slovenskej tlači vlani zhruba 168,7 milióna eur. Medziročne tak objem inzertných výdavkov poklesol o 2,7 percenta. Vyplýva to z monitoringu spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádzal z oficiálnych cenníkov médií.

Celkom sa v roku 2012 predalo 49.318 inzertných strán. Zadávatelia investovali najmä do reklamy v časopisoch, kde bolo inzerátom venovaných 27.113 strán. Napriek medziročnému poklesu celkového objemu o vyše štyri percentá, zisky časopisov z reklamy dosiahli asi 92,5 milióna eur. Takmer tri štvrtiny celkových výdavkov na reklamu v printových médiách si medzi sebou podelilo päť vydavateľstiev. Najväčší zisk z inzerentov mal podľa monitoringu Ringier Axel Springer, ktorý si mal vďaka reklame za rok prilepšiť o vyše 44 miliónov eur. Okrem neho nárast tržieb z inzerentov vlani spomedzi najväčších vydavateľstiev zaznamenal už len Ecopress, ktorého tržby za reklamu dosiahli takmer sedem miliónov eur. Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva, ktorý si drží toto prvenstvo už niekoľko rokov. Spomedzi týždenníkov si zadávatelia najčastejšie vybrali Plus 7 dní a medzi denníkmi vlani prvenstvo držal Nový čas.

Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol v roku 2012 tak ako aj predošlý rok Orange, ktorý na tento účel investoval vyše 5,2 milióna eur. Nasledoval Mountfield a Slovak Telekom. Viac ako tri milióny eur na inzerciu v tlači dal aj verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Pri podrobnejšom pohľade musíme konštatovať, že dokonca aj podniky patriace štátu alebo podniky s výrazným podielom štátu, dávajú reklamu tým novinám ktoré neobjektívne informujú o činnosti vlády, podporujú „ťaženie“ opozície proti akejkoľvek iniciatíve, aj takej ktorá je prospešná pre vývoj Slovenska. Komentáre týchto médií nehodnotia objektívne fakty, ale pracujú len s tými ktoré vyhovujú ich pohľadu na situáciu.