Kontakty
Slovenský rozhľad
Dobšinského 16
811 05 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Národné a medzinárodné v ére neistôt a chaosu – Dušan D. Kerný

Slovensko je tak naplno  zamestnané samo sebou, že nemá dosť priestoru zaoberať sa okolitým svetom. Teda tým ako vývoj v susedných štátoch a zoskupeniach, ktorých je Slovenská republika členom poskytuje poučenia. Žijeme v ére takých neistôt ako sme od vzniku samostatného Slovenska ešte nežili.

 

Trvá to dlho. Dnes a denne je aj na medzinárodnej ako aj domácej scéne veľký problém odlíšiť pravdu od lži. V terajšej situácii sa mobilizujú aj výrazné osobnosti známe zo stránok SNN, ako je dlhoročný aktívny účastník slovenského spoločenského, politického a literárneho života Ján Čomaj so svojou úvahou pre druhý polčas vlády. Obsiahly text prístupný v Literárnom/dvoj/týždenníku a na internete je aj výstižným, ľudským ale aj politicky potrebným zvolaním „ aby sme počuli menej silných slov a videli viac dobrých skutkov.“

 

Stredná Európa

Možno si položiť otázku v akom prostredí sa teraz v strednej Európe nachádzame  a či naša potreba menej silných slov a viac dobrých skutkov súzvučí s okolitým štátmi a národmi. Odpoveď na túto otázku nám totiž môže ukázať hlbokú potrebu vlastnej, dá sa povedať národne, na národné záujmy orientovanej domácej politiky. Stredná Európa prešla a ešte len bude prechádzať turbulentnými časmi. Kľúčový štát – Nemecko – sa hľadá. Vidno to aj na osobných osudoch. Porazeného Martina Schultza si dnes nikto nevšíma, tento sociálny demokrat je dnes bezvýznamná politická nula, osobne tento obyvateľ Porýnia dnes nenávidí hlavné mesto Berlín s jeho intrigami.

 

Prečo sa ním zaoberať? Pretože taký príbeh sa v nemeckej politike ešte nikdy neodohral, ešte nikdy v priebehu roka nádejný kandidát na nemeckého kancelára neprepadol, išiel z kola von dokonca aj vo vedení vlastne strany. To v nemeckej politike ešte nikdy nebolo. Osobitne nie v najstaršej nemeckej politickej strane – v sociálnej demokracii. Veď tá dala nemeckej, európskej a svetovej politike nejednu osobnosť. Ešte nikdy nemecký politik v priebehu tak krátkeho času nevzlietol tak vysoko a neklesol tak hlboko.

 

Prečo sa tým zaoberať? Každý kto si spomenie s akou pompou a akým sebavedomím vystupoval neraz na Slovensku, na pôde jeho parlamentu tento Martin Schultz zrazu vidí, že to bolo vlastne protokolárne gesto politikovi zo špičky Európskeho parlamentu. Schultz, výrazná postava Európskeho parlamentu zhorel na domácej politickej pôde, roky skúseností v euro parlamente mu nestačili na to postaviť sa zoči – voči nemeckým problémom, potrebám nemeckého voliča, takého rozdielneho na západe a na východe štátu.

 

Propaganda

To je pre nás aj veľké ponaučenie o mašinérii propagandy práce euro parlamentu a euro poslancov. Inými slovami, nemožno si pestovať nijaké ilúzie o tom, že euro parlament je liaheň novej potrebnej generácie politikov a ideí, že práve odtiaľ prichádzajú odpovede na naše vnútorné problémy. V mnohom si musíme poradiť sami, nie preto, že by sme boli proti Bruselu, proti bruselským, ale preto, že oni nemajú odpoveď na to čo my musíme riešiť.

 

Prípad Martina Schultza nám odhaľuje aj pozadie berlínskej mocenskej politiky, doslova brutalitu, podlosť, ničomnosť a zlomyseľnosť politiky a beznádejnosť inej, čestnejšej, ľudskejšej, transparentnejšej politiky akú chcel robiť Schultz. Keď zhorel ako predseda sociálnej demokracie, ktorú chcel pôvodne viesť do opozície, mal sa odškodniť kreslom ministra zahraničných vecí obsadenom spolu straníkom Sigmarom Gabrielom. Na to mu z vedenia strany rovno povedali: entweder du killst ihn oder er killt dich – buď ho zakoleš ty alebo on zakole teba. Dnes sú obaja ako politici zničení a ako ľudia už nemajú nijaké ilúzie. Ani my si ich nemáme robiť ani o politike a ani o politikoch či už nemeckých alebo európskych.

 

Poučenia

Poučenia z vývoja u susedov vidno na prípade Poľska a Maďarska. Proti Poľsku začala Európska komisia bezprecedentné, doteraz nevídané kroky, rozbehla proces aktivizácie článku 7 s z obáv o právny štát v Poľsku. Nič podobné sa nemôže stať Maďarsku vystavenému dlhodobo ostrej kritike pokiaľ ide takmer o všetko v tamojšej politike o postojoch predsedu Viktora Orbána ani nehovoriac. A to nie opreto, že Európska komisia si netrúfne na absolútneho víťaza už tretích parlamentných volieb, ale predovšetkým preto, že ide o hlboké politické a osobné väzby – maďarský FIDESZ je členom najsilnejšej európskej parlamentnej frakcie ľudovcov a hlasuje s nimi, čiže v európskych otázkach je v zhode s hlavným prúdom. Najsilnejším zahraničným podporovateľom Orbána pred voľbami nebol nikto iný ako terajší federálny minister vnútra, výstavby a vlasti z Bavorska Horst Seehofer, ten patril aj medzi prvých gratulantov aj v mene konzervatívnej bavorskej kresťansko sociálnej strany CSU.S takým kartami v rukách je terajšia maďarská voči Bruselu kritická politika silnejšia v voči Európskej komisii než poľská. Český politický prepletenec si zasa zabezpečil pevné pozície rozhodným pripojením predsedu vlády v demisii Andreja Babiša sa k proti ruským sankciám.

 

Slovensko vklinené medzi silné osobnosti maďarskej, poľskej, ale aj českej politiky má tak mimoriadny význam aj v tom, aby slúžilo ako klin. Aby sa tu z hľadiska medzinárodného zamedzilo vytvorenie strany či politika s takým silným, priam monopolným postavením ako je to v Budapešti či Varšave.