• Piloti Ing. Malinovský a Ing. Tomko
    Piloti Ing. Malinovský a Ing. Tomko

NÁZORY: Lietanie je čistá vášeň a túžba - Vladimír Mezencev

„Lietanie je viac než šport alebo práca. Lietanie je čistá vášeň a túžba vypĺňajúca celý život. Ďakujem Bohu a všetkým, ktorí mi pomohli stať sa pilotom, aj tebe Sendy.“

 

Dokonalý pocit slobody má iba vo vzduchu, pretože jeho snom bolo lietanie. Často hovorí: „Ak nebudete pracovať na svojom sne, zamestná vás niekto iný, aby ste pracovali na tom jeho.“

 

V lietadle, ktoré riadi, sa cíti bezpečnejšie ako na ceste. Celý svoj doterajší život spojil s letectvom a lietadlami. Nad otázkou – koľko má nalietaných hodín? – Ing. Alexander Malinovský st. iba mávne rukou. „Je to také vysoké číslo, z ktorého by mnohí mali dojem, že sa chválim. Preto si ho zatiaľ nechávam pre seba...“ Jeho slovám sa nemožno čudovať, pretože tento 63-ročný Prešovčan, držiteľ titulu Zaslúžilý letec SR, sa leteckému športu venuje od svojich pätnástich rokov! Podobne je to aj v prípade jeho syna Alexandra, ten má síce iba 38 rokov, ale viac ako polovicu svojho života už spojil s lietadlami. Teda v tomto prípade jablko skutočne nepadlo ďaleko od stromu.

 

Starší z oboch Alexandrov, teda otec, má za sebou roky úspešnej športovej činnosti. Ako to už v letectve býva – začínal na bezmotorových lietadlách, vetroňoch, a potom pokračoval na stále zložitejších a zložitejších strojoch, ktoré si už vyžadovali nielen patričné skúsenosti, ale i odborné vedomosti a znalosti. Azda nemáme na Slovensku letisko,  na ktorom by nepristál a teda, samozrejme, i z neho nevzlietol. Okrem toho pozná letiská v mnohých krajinách Európy, od Talianska a Chorvátska po Nemecko a Poľsko. Vie, čo je to lietať v rámci oficiálnych leteckých dní skupinovým letom vo formácii, a aj takto vzdávať poslednú úctu a česť ľuďom, s ktorými sa navždy lúčia.

 

Tento držiteľ rôznych športových a leteckých ocenení, civilných aj vojenských, člen Slovenského leteckého zväzu gen. Dr. M. R. Štefánika, má za sebou rôzne športové súťaže na leteckých podujatiach v disciplínach ako letecká navigácia a presnosť pristátia. V disciplíne letecká akrobacia bol v skupine s majstrom sveta Zoltánom Verešom jeho syn Alexander. V súčasnosti jeho bohaté skúsenosti využíva letecká továreň TOMARK AERO v Prešove. Je pozoruhodné, že z metropoly Šariša putujú lietadlá, športové aj tie na výcvik pilotov, na všetky kontinenty planéty, konkrétne do Austrálie, USA, Nemecka, Číny, Francúzska, Chorvátska, Poľska, na Nový Zéland, v krajinách na Arabskom polostrove si ich kupujú samotní šejkovia na svoje osobné účely... Veď o lietadlách, ktoré vychádzajú z prešovskej továrne, sa šíri to najlepšie meno. Odborníkovi stačí spomenúť ich typy, napr. Viper SD-4 či Skyper GT-9, a veľmi dobre vie, čo sa za nimi skrýva: kvalita, spoľahlivosť, skvelý dizajn, dobrá ovládateľnosť, supermoderné vybavenie...

 

Vráťme sa však k Ing. A. Malinovskému staršiemu, ktorý vo firme TOMARK AERO v Prešove má niekoľko funkcií, medzi nimi aj funkciu pilota, kde so svojím synom Alexandrom tvoria nerozlučnú dvojicu. Oficiálne patrí do kategórie súkromných pilotov a zároveň má aj licenciu na lietanie v noci. Pritom sa netají tým, že v mladosti musel na určitý čas (15 rokov) opustiť aeroklub, pretože nezvládol teoretické skúšky na riadenie bezmotorových lietadiel! Nuž čo, o geniálnom fyzikovi Albertovi Einsteinovi, nositeľovi Nobelovej ceny, sa tiež hovorí, že ho na univerzite vyhodili zo skúšky z matematiky! Nikto to síce oficiálne nepotvrdil, ale ani nevyvrátil...

 

Zdedená láska k lietadlám? Asi áno. Alexander Malinovský sa už niekedy v detskom veku dostal na prešovské letisko, na ktorom jeho otec, vojak z povolania, pracoval ako letecký mechanik. Podobne, ale už predsa v iných podmienkach, sa k letectvu dostal jeho mladší syn Alexander, ktorý v súčasnosti pracuje na získaní kvalifikácie obchodného pilota a ATPL frozen. Dnes sú obaja členmi Slovenskej federácie ultraľahkého lietania aj občianskeho združenia pilotov veteránov a čo sa týka letectva, sú zároveň rovnocenní partneri. Otec sa netají, že v niektorých prípadoch si dá poradiť od syna. „Mladí sa dokážu na určité veci pozerať inak než my, nemám zábrany povedať, že aj progresívnejšie a lepšie ich analyzovať, “ hovorí Alexander starší. Práve preto tvoria zohranú dvojicu nielen na zemi, ale i vo vzduchu, či pri výmene poznatkov, alebo pri individuálnom zdokonaľovaní svojho leteckého umenia.

 

Ing. A. Malinovský st. má niekoľko zásad a zároveň vlastnú filozofiu, súvisiacu s lietaním. Štarty, vzlety a pristátia sú vždy originálne, nikdy sa neopakujúce činnosti. Jednoducho každá je špecifická, každá si zo strany letca vyžaduje špecifický prístup. Jednou z najdôležitejších zásad tohto skúseného pilota je poznanie, že letec, bez ohľadu na to, či chce vzlietnuť sám, alebo s ďalšími osobami, musí ešte predtým objektívne zhodnotiť svoj zdravotný stav. Pokiaľ sa necíti dobre, nie je - ako sa hovorí – v pohode, tak by si na miesto pilota sadnúť nemal. Svojráznu odpoveď má aj na tradičnú otázku, ktorú dostáva pravidelne zo všetkých strán – či v lietadle pri lete nemá strach. Samozrejme, dokáže na ňu odpovedať jedným krátkym a jednoznačným slovom – NIE, ale i trochu „rozšafnejšie“. „Mám rešpekt pred lietadlom, ale cesta autom na letisko je pre mňa často nebezpečnejšia než samotný let. Na našich cestách je toľko agresívnych a nezodpovedných vodičov, že premiestňovať sa autom na slovenských komunikáciách predstavuje väčšie nebezpečenstvo než lietanie,“ hovorí Ing. A. Malinovský st. a asi aj preto má takmer absolútny pocit slobody v kokpite lietadla. „Pritom aj tam, vysoko nad našimi hlavami, platia určité predpisy a zásady, ktoré musí každý pilot dodržiavať. Platí to všade na svete, že dobrý pilot musí „byť pred lietadlom“, musí vedieť, kedy nemá letieť, a lietať tak, aby mu tí dole závideli, že je hore, a nie opačne. Piloti si často zablahoželajú: ,Koľko vzletov, toľko pristátí...’ Nie je to fráza, ale myšlienka, ktorá platí vyše 100 rokov. Lietanie nie je len zábava, lietanie je predovšetkým zodpovednosť správne sa rozhodovať.  So synom A. Malinovským ml., ktorý je okrem iného aj safety a prelietavací pilot, občas letíme nad morom a tam si človek uvedomí, aký je svet nádherný a nekonečný, rovnaké sú aj lety nad pevninou počas celého roka. K našim netradičným letom patrí aj letecká prospekcia, ktorú zabezpečujeme v spolupráci s leteckými archeológmi, ale o tom až niekedy nabudúce.  

 

Nuž, čo dodať na záver? Keď sa chcete stať spoľahlivým a kvalifikovaným letcom, tak sa jednoznačne skontaktujte so súkromný pilotom Ing. Alexandrom Malinovským. Nielenže z vás „urobí“ pilota, ale – pokiaľ na to máte – pomôže vám aj pri kúpe moderného a bezpečného ultraľahkého lietadla, vyrobeného na Slovensku.

Foto: Marek Čecho

Na fotografiách Ing. A. Malinovský st. a Ing. A. Malinovský ml.