Menej je niekedy viac – Vladimír Mezencev

Parlamentné voľby sa blížia, ako sa hovorí, míľovými krokmi. Potvrdzuje to i množstvo tvári na bilbordoch politických strán, ale zároveň aj veľmi veľa prieskumov  verejnej mienky o tom, aké zloženie bude mať nová NR SR po marcových voľbách. Čím viac týchto prieskumov, tým menej už zaujímajú čitateľov, poslucháčov a divákov rôznych médií. Nakoniec, nikto nepochybuje o budúcom víťazovi volieb a preto sa upriamujú na hádanie, s kým strana SMER-SD uzatvorí koaličnú zmluvu. Ako sme už niekoľkokrát zdôraznili rôzne agentúry dávajú najsilnejšiemu subjektu na našej politickej scéne preferencie od 35 do 42 percent.

 

Okrem tradičných agentúr sa v tomto období objavujú aj také, o ktorých od volieb do volieb ani nepočujeme. Jednou z takýchto je ASA /Agentúra sociálnych analýz/, ktorá však predsa len niečím zaujala. Nie tým, že na prvé tri miesta zaradila SMER-SD s 38,2% predpokladaných získaných hlasov, ani s 12,5% pre Procházkovu SIEŤ a ani nie tým, že podľa nej SNS ako tretí najúspešnejší politický subjekt dostane 8,4 percent zo všetkých odovzdaných hlasov. Šokovala však tým, že podľa jej prieskumov verejnej mienky sa do parlamentu dostane aj SDKÚ-DS s 5,1%! Nuž, na našom malom Slovensku sa síce hovorí, že keď dá Pán Boh tak aj motyka vystrelí, ale vo všetkých ostatných prieskumoch, ktorých od decembra do dnešných dní ich boli už desiatky, strana pod vedením Pavla Freša by získala najviac 2,5 percenta a ani patologickí optimisti jej nedávajú nádej na vstup do NR SR. Napríklad ďalšia u nás nie veľmi známa agentúra, tzv. Európske analytické centrum na základe prieskumu predpokladá, že SDKÚ-DS dostane vo voľbách iba dve percentá hlasov...

 

Systém realizácie predvolebných prieskumov verejnej mienky je jednoduchý a dobre známy. Špecializované a spravidla osvedčené agentúry dostanú objednávky, zvyčajne od politických strán, vyhotovia kritéria na respondentov tak, aby boli zastúpené všetky vekové skupiny od prvovoličov, aby zodpovedali národnostnému i sociálnemu zloženiu občanov – evidovaní anketári dostanú dotazníky s určenými kvótami – a môžu vyraziť do terénu. Po zbere a spracovaní  všetkých údajov ich agentúra poskytne niektorej z našich dvoch tlačových agentúr /TA SR, SITA/, ktoré ich zašlú svojim zmluvným partnerom /redakcie novín, televízie, rádiá/, ktoré ich zverejnia aj s informáciou o spoločnosti, ktorá prieskum verejnej mienky uskutočnila, pričom uvedie spravidla aj počet respondentov, ktorých do prieskumu zapojili.

 

Pred voľbami je však všetko možné a tak v minulých dňoch jedna politická strana si zorganizovala vlastný prieskum verejnej mienky, za uverejnenie ktorého zaplatila slušnú sumu. Samozrejme, všetko je inkognito a aby to malo nádych dôveryhodnosti tak je uvedený aj názov agentúry, ktorá prieskum realizovala a ktorú nikto nepozná. Pritom meno tejto „agentúry“ je napísané menšími písmenami než číslo inzerátu. Zaujímavá je aj poznámka realizátora prieskumu, že ho vykonal telefonicky, pričom „kontaktné telefónne čísla získal z verejne dostupných informačných zdrojov“. Ten, kto trochu pozornejšie sleduje predvolebné prognózy tak ľahko príde na to, ktorá politická strana si tento „prieskum“ objednala. Môže ňou byť iba tá, ktorá v tomto inzeráte má zrazu viac ako dvojnásobne vyššie preferencie než v ostatných prieskumoch a tak sa už blíži k vytúženej hranici 5%. V každom prípade to nie je SDKÚ-DS pretože tá má v tomto prieskume preferencií iba 0,8 percenta.

 

Vo všetkých prieskumoch volebných preferencií sú však  najväčšie rozdiely v údajoch o počte voličov. Podľa niektorých agentúr pôjde voliť iba 53% občanov, iné udávajú počet rozhodnutých ísť  v marci k urnám až 70%. Nuž, až 5.marec ukáže koľko bude tých voličov naozaj. Zdá sa však, že obdobie veľkého nezáujmu k veciam verejným je už minulosťou a tak 60-70 percent tých, ktorí prídu k volebným urnám nie je prehnaný predpoklad.

 

Zvyšovaniu záujmu o marcové voľby však určite nepomôžu časté informácie o volebných preferenciách jednotlivých politických strán a hnutí. Veď v médiách sa objavujú výsledky niektorých prieskumov až dvakrát týždenne, pričom v jednom tá a tá strana prekonala magickú 5- percentnú hranicu, v ďalšom, uverejnenom o deň – dva neskôr, nenazbierala ani 4% hlasov respondentov.

 

V minulosti sa predstavitelia niektorých takýchto agentúr priznali, že si ich časť politikov chcela aj kúpiť. Veď, napríklad, zverejniť informáciu, že tá a tá strana má reálnu šancu dostať sa do parlamentu, pretože jej preferencie opakovane neklesajú pod 7%, znamená zisk ďalších sponzorov i potenciálnych voličov. Nemusia mať  takto obavy, že ich hlasy prepadnú. Áno, prieskumy sú zaujímavé predovšetkým vtedy, keď sú objektívne a keď neútočia na občana takmer každý deň zo všetkých strán. Pretože aj v tomto prípade platí, že menej je niekedy viac...