Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

LŽIFESTIVAL 2019 - Štefan Nižňanský

Festival POHODA v Trenčíne sa za 23 rokov zmenil nielen z hudobného na umelecký. Stal sa plnohodnotným politickým festivalom lži a púťou neoliberálnej propagandy.  

 

Letné katastrofy a epidémie môžu mať rôzne podoby, sprievodné javy i názvy. Z tých mediálnych ma upútala festivalová Pohoda v Trenčíne, ktorá tohto roku vypukla vo štvrtok 11. júla 2019.

Niežeby som na staré kolená zatúžil osobne po dúšku „slobody“, ktorou sa maskuje organizátor. Podobne ako díleri skrývajúci pred školami drogy do sladkých cukríkov či čokolády. Alebo rovnako, ako belasý futbalový klub z Tehelného poľa tvrdí, že je slovenským klubom... Navyše, minimálne už dva týždne vopred sa Michal Kaščák chvastal, že má na trenčianskom letisku vypredané každé steblo trávy. Napriek tomu sa tesne pred otvorením brán roztrhlo na čiernom trhu vrece s predajom, presnejšie odpredajom vstupeniek.

 

Tragédia svojho druhu

- Na Pohodu, na Pohodu! – vykrikuje mladík na Obchodnej ulici v Bratislave. Pripomenulo mi to niekdajší pôvodne sokolský a skautský, potom aj ľudácky pozdrav „Na stráž!“, no ešte viac nedávne majstrovstvá sveta v hokeji. Počas nich cena lístkov astronomicky stúpala, ale vstupenky na trenčiansky festival sa ponúkali za výpredajovú cenu. Ba i za akúkoľvek.

- Nekúpite na Pohodu? - pýta sa ostýchavo mladá mamička s dcérkou v Bojniciach na námestí.

Bleskový prieskum potvrdil, že 99 zo 100 opýtaných by tam už nikdy nešlo. Dôvodom však nebolo tohtoročné desiate výročie tragickej nehody, pri ktorej sa v júli 2009 počas búrky zrútil na stovky ľudí otvorený stan. Nešťastie s desiatkami zranených a dvoma zmarenými mladými životmi sa tak do histórie veľkých festivalov zapísalo ako jedna z najväčších tragédií svojho druhu.

 

Ostrov „slobody“

„V ochranke je vyše 150 ľudí, k tomu stewardi a crowd asistenti. Stavby kontrolujú dva nezávislé odborné tímy, priamo na mieste máme meteorológov zo Slovenského hydrometeorologického ústavu. Pribudol control room, na dôležitých miestach sú kamery,“ informoval riaditeľ Michal Kaščák. No ani táto absolútna strata slobody a súkromia implantáciou vševidiaceho „Veľkého brata“ na festivalom vraj ostrove slobody nie je pravou príčinou zmeny postoja verejnosti k tomuto podujatiu. Skúmam teda ďalej a prezerám si dostupné mediálne vyjadrenia. „Konkurencia je obrovská, je malým zázrakom, že sa nám ako nezávislému festivalu darí mať v programe toľko veľkých mien.“ Akáže nezávislosť? - namietam v duchu, keď v minulých rokoch hudobník a organizátor Kaščák s potešením žiadal aj prijímal štedré dotácie z kadejakých podporných, ba aj z európskych fondov. Dokonca aj od smeráckeho ministra kultúry Maďariča. Som hrdý, že na festivale odohrali skvelé koncerty úžasné kapely, že sme sa zmenili z hudobného na umelecký festival, som nadšený zo zastúpenia vizuálneho umenia. Pamätnou bola návšteva Václava Havla.“ Čím ďalej čítam tie táraniny, tým viac som presvedčený, že Michal Kaščák má – podľa slovenských kritérií – dobre nakročené do politiky. Lebo akosi pozabudol nahlas priznať, že jeho festival Pohoda sa zmenil nielen z hudobného na umelecký. Stal sa totiž plnohodnotným politickým festivalom liberalizmu.

 

Regrutovanie prvovoličov

Nepopierateľne to dokazujú ďalšie mená protagonistov a pozývaných hostí, ktorí dostávali a dostávajú na Považí priestor v diskusiách pri vymývaní mozgov mladej generácie, najmä s cieľom regrutovať prvovoličov. Z minulých rokov spomeniem iba Ivetu Radičovú, Milana Lasicu, Fedora Gála, Daniela Lipšica, Richarda Rybníčka, Zuzanu Wienk, Juraja Kušnierika, Ivana Štefunka, Róberta Bezáka, Štefana Hríba, Eugena Kordu, Matúša Valla, Andreja Kisku či najnovšie – humorne trápneho Kiskovho honelníka Juraja Kemku s „podržtaškom“ Jurajom Šeligom. Kaščák síce tvrdil, že jediným pozvaným politikom bude tohto roku prezidentka, no iba si tým nakakal do úst... Vydarená partička Za ľudí si tu totiž pohotovo urobila dokonalú stranícku kortešačku. Slobodne! Pokiaľ niekomu chýbala vo štvrtok do kompletnej zostavy už len údajne „mediálne málo prezentovaná“ liberálka s trpiteľským výrazom tváre, v piatok napoludnie sa dočkal. Na pódiu EUrópa spovedal Zuzanu Čaputovú osvedčený presstitút Štefan Hríb. „Som na Pohode, lebo to tu mám rada. Som tu takmer každý rok, mám rada túto atmosféru, pestrosť a muziku, ktorá sa tu hrá. Pohoda je veľmi inšpirujúce miesto,” povedala zaúčajúca sa prezidentka. „Isto, no dokázateľne len pre neoliberálnych globalizátorov“, myslím si pri počúvaní jej nadšenia... K jadru pudla som však sa dostal až v spojitosti s menom Zuzany Kovačič-Hanzelovej. Aktuálne pôsobí ako redaktorka v denníku SME a pred štartom Pohody 2019 sa žurnalisticky opäť zaskvela. Najskôr v štúdiovom rozhovore na redakčnej webovej stránke, kde ako moderátorka z ničoho nič „nadhodila“ Kaščákovi loptičku na smeč otázkou, „či by na Pohode mohla vystupovať skupina Elán“.

 

Elán nikdy

- Nie, nikdy! – odpovedal pohotovo a totalitne hudobník trenčianskej skupiny Bez ladu a skladu. Vraj nielen preto, že je pre neho hudobne nezaujímavá, no najmä preto, že festival Pohoda je vraj oslavou slobody a skupina Elán podporovala strany HZDS a Smer. A za hriech jej dáva tiež, že hrala ešte za socializmu, označujúc sa za rebelov. Nenapadá mi glosovať to inak ako príslovím: „Zabudol vôl, že teľaťom bol!“ Dôležité je, že Kaščák sa takto rozhodol a dohodol sám so sebou. Stalinsky slobodne. Za socializmu si vybudoval spevácku kariéru predsa aj Miro Žbirka, ktorý je tam ale častým zahraničným hosťom z Prahy. Hranicou cenzúry je potom čo? Britský pôvod Mekyho alebo viac jeho čechoslovakistickú „národnosť“? Nespomínam si, že by sa v poslednom štvrťstoročí skupina Elán niekedy vyjadrila túžbou zahrať si na Pohode... A Hanzelová sa ich na to v rámci vyváženosti, plurality a demokracie pre istotu ani nepýtala. Namiesto toho sa však Kovačičová v pondelok 8. júla 2019 na titulke penťáckeho denníka SME prejavila oveľa progresívnejšie. Pod titulkom Pedofili nie sú zločinci obhajovala úchylákov ubližujúcich bezbranným deťom. Vraj sa treba vcítiť do ich kože a myslenia... Bože, ako hlboko už klesol riaditeľ vydavateľstva Petit press Alexej Fulmek...? Ten istý Fulmek, ktorého pred dvoma rokmi vyznamenal prezident Kiska. Spolu s ním aj Michala Kaščáka, ktorému v roku 2017 udelil Rad Ľudovíta Štúra II. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj demokracie, ochranu ľudských práv a slobôd. Z pamäti sa mi vynorili spomienky na novembrovú revolúciu ʻ89, keď pivný tramp Václav Havel, oblečený už do vyrastených prezidentských nohavíc, prepustil z väzníc pod zámienkou pseudohumanizmu najťažších zločincov. Vtedy tiež prezidentskou amnestiou obhajoval vrahov, násilníkov, lúpežníkov a pedofilov vydávajúc ich za „politických väzňov“...

 

Zuzana z redakčnej žumpy

Kruh sa uzavrel a môžem sa v riadkoch vrátiť k tohtoročnému politickému festivalu liberálnych hodnôt Pohoda 2019, na ktorom si chcú pripomenúť aj 30. výročie nežnej revolúcie. „Šťukou“ besied bude zrejme spomínaná Zuzana z redakčnej žumpy SME, šíriaca už nielen voľnú lásku, bezbrehú náklonnosť k nelegálnym migrantom, podporujúca nátlak ulice a námestí s neslušným krikom paviána na tribúne, no i zvrátený vrúcny vzťah k pedofilom. Preto ten spoločenský obrat, to náhle vytriezvenie mladých rodičov, ktorí ešte ako slobodní vyrastali na liberálnom mlieku pohodovej Pohody. Dosť možné, že Zuzana Kovačič-Hanzelová si už dala v salóne šiť dlhé večerné v nádeji, že v januári sa postaví aj ona zoči-voči prezidentke s rovnakým krstným menom. Jej tútori ju vyslali do Trenčína, veď sa predsa patrí osobne poďakovať za trón v Grasalkovičovom paláci. A rovnako, ako pri inaugurácii prezidentky s najslabším mandátom nadšene miništrovala pri festivalovej propagande verejnoprávna RTVS. Najskôr pozíciou Hlavného mediálneho partnera, vysielaním spotov, v stredu pozvánkou vo večerných Správach, potom vo štvrtok zrušením vysielania Festivalových minút z Pohody na Dvojke. Vraj „bez vysvetlenia“..., čo okamžite na portáli Aktuality.sk rozplakalo bdelého mediálneho ostrieža,  pomaly päťdesiatnika, Ladislava Bariaka „mladšieho“. Čaro nechceného priniesol inovatívny živý vstup do sobotných večerných správ RTVS. Redaktorka Miriam Dobrotová sediaca s kameramanom v krútiacom sa najväčšom  ruskom kole na Slovensku síce tvrdila divákom: „Ako vidíte, je tu 30 tisíc ľudí“...No oči televíznych koncesionárov (aj tých najospanejších) videli z najvyššieho bodu len zopár stoviek roztrúsených povaľačov a blúdiacich zmoknutých konzumentov hudby, propagandy a alkoholu. Vďaka RTVS! V priamom prenose si nám za naše peniaze obnažila holú pravdu o festivalovom cisárovi...     

Vrana k vrane sadá. Učnica v prezidentskom úrade Čaputová to zrejme nepochopila, no účasťou na festivale Pohoda potvrdila, (už ale v najvyššej štátnej funkcii!) podporu všetkým hodnotám tohto politického podujatia. Vrátane SME-čkárskej obhajoby pedofilov. 

 Osobne by ma celkom potešilo, keby sa spolu s ňou dokázala postaviť pred zrkadlo i nedovzdelaná Zuzanka Hanzelovie. Pred zrkadlo pravdy.

Dovtedy chcem veriť, že pohyb tisícky motýlích krídiel nad hladinou Oravskej priehrady dokáže rozvlniť tmavú pokojnú hladinu v šáločkách pod hradom Matúša Čáka i v keramike štamgastov bratislavskej kaviarne. Ktovie, možno raz...