GLOSY JOZEFA ŠUCHU

Prieskumy

Keď dvaja robia to isté, nie je toto isté, hovorí ľudová múdrosť. V prípade agentúr,  ktoré robia prieskumy verejnej mienky by to ale malo byť aspoň veľmi podobné. Pri veľkých rozdieloch je výpovedná hodnota  prieskumu prakticky nulová.

V minulých dňoch  prebehli médiami správy z dvoch agentúr o tom ako by podľa vyjadrenia respodentov dopadli voľby do parlamentu,  keby sa konali v septembri.  V hlavných bodoch sa výsledky veľmi nelíšili. Podľa obidvoch agentúr by vyhral SMER – SD a druhá by bola SaS. Na druhom konci rebríčka – teda strany,  ktoré by ostali pred bránami parlamentu – boli medzi výsledkami agentúr väčšie rozdiely. Napríklad Sme rodina Borisa Kollára by sa podľa jedného prieskumu dostala nad hranicu 5 percent, podľa druhého prieskumu nie. Pomerene veľa strán  dostalo  desatiny percent alebo nulu. Otázka je načo takú stranu držať pri živote? Iba ak by to bolo „pre každý prípad“. Je totiž ľahšie kúpiť už registrovanú stranu, ako zháňať desaťtisíc podpisov. Neperspektívna strana tak môže svojim zakladateľom priniesť profit,  ak sa nájde záujemca chtivý vstúpiť do politiky.

 

 

Týždeň mobility

Septembrový Európsky týždeň mobility, ktorý propaguje väčšie využívanie verejnej dopravy, bicykla a pešej chôdze, podnietil členov vládneho kabinetu ukázať, že na rokovanie vlády sa dá prísť aj inak ako bavorákom. Média presne zmapovali aké prostriedky vrátane chôdze či behu pri presune do vládnej budovy ministri použili. Škoda, že nie sú údaje o tom ako zareagovali občania a koľko percent z nich uprednostnilo ekologický spôsob dopravy.

Propagácia ekologickej dopravy má svoj význam, ale celá vec má aj druhú stranu, o ktorej sa veľmi nehovorí.  Sú to najmä (ne)kvalita mestskej hromadnej dopravy a (ne)dostatok bezpečných ciest pre  bicyklistov v mestách i medzi mestami a obcami. Patrí sem aj vybavenie vo firmách, kde by mal mať zamestnanec možnosť osprchovať sa a prezliecť,  čo by určite po dlhšej ceste na bicykli privítal. Časom sa tak môže týždeň predĺžiť na celý rok mobility. Bude čistejší vzduch a nášmu zdraviu fyzický pohyb tiež neuškodí. Je zmysluplnejšie ísť bicyklom na určité miesto, napríklad do práce, ako „šliapať“ na stacionári zavretý vo „fitku“.