GLOSY Jozefa Šuchu

Voľby

Voľby do parlamentu nás čakajú 5. marca budúceho roku. Odštartovala kampaň,  ktorá  obávam sa, predbehne aj hlučné vianočné reklamy obchodníkov. Nie len, že ju prehluší, ale bude nás otravovať až do začiatku jari. Vizuálny smog, ktorý vlastne nič nehovorí o tom aké sú strany usilujúce sa o voličov. Nemyslím teraz len na plnenie sľubov. Trápia ma korupčné škandály, predražené tendre, ktorým sa doteraz nevyhla  ani jedna vláda. Ekonómovia odhadujú sumu, ktorá takto okráda náš rozpočet  o viac ako dve miliardy eur. O koľko viac by sa dalo urobiť pre občanov? Možno aj to čo chcú urobiť vo Fínsku - vyplácať každému dospelému občanovi 800 eur bez ohľadu  na to, či je zamestnaný alebo je práve bez práce. Lenže podľa čoho spoznáme, že práve teraz volíme tých spravodlivých?

 

Pijeme menej

Neviem či to spôsobili nízke zárobky alebo sme sa rozhodli zdravo žiť, ale faktom je, že Slováci pijú menej alkoholu ako sa bežne zvykne hovorievať. Odhalila to najnovšia štatistika OECD. Spomedzi 44 krajín sme sa umiestnili, s 9,9 litrami alkoholu na jedného Slováka, na 15. mieste. Na prvej priečke sú Litovčania  s viac ako 14 litrami skonzumovaného alkoholu. Druhé miesto obsadili naši susedia Rakúšania (12 litrov na osobu). V prvej päťke  sú ešte Estónci, Česi a Rusi. Na konci zoznamu 44 krajín sú „takmer abstinenti“ Indonézania, Turci a Indovia.  Pre Slovákov je to celkom dobrá správa. Vypime si na to!

 

Otravná reklama

Reklama a upútavky na programy s týždňovým predstihom otravujú divákov súkromných televízií   čoraz viac. Preto ma potešila správa, že: „Vysielateľovi MAC TV uložila RVR pokuty celkovo v hodnote 15.700 eur. Ten napríklad v máji na TV JOJ odvysielal reklamu na pivo a víno v čase, kedy nemal, v apríli a v máji jedenkrát prekročil povolený počet reklám počas programu. Celkovú povolenú dĺžku reklám presiahol raz  a to v apríli.

Sankciu vo výške 5000 eur dostal vysielateľ televízie Markíza. V júni odprezentoval  niekoľko upútaviek na programy bez toho, aby ich zreteľne oddelil od iných častí programovej služby“.  Nie je to zlomyseľnosť z mojej strany len malá satisfakcia za otravovanie. Škoda, že pokuty nie sú také vysoké, aby sa televíziám oplatilo znížiť frekvenciu reklám a upútaviek. Zatiaľ radšej zaplatia, pre nich smiešnych pár tisíc eur, a vynahradia si to ďalšími reklamami, ktoré vopchajú do programu. Vlastne načo sa sťažovať, jednoducho televízor vypnem. A keď vypnú televízor tisíce divákov, „píplmetre“ ukážu zadávateľom reklamy, že sa vlastne neoplatí platiť za vysielanie ich spotov.