GLOSY Jozefa Šuchu

Ste len čísla

Náklady printových médií klesajú, sledovanosť televízie stúpa. Státisíce divákov, ktorí presedia pred obrazovkou stovky hodín sú len čísla v štatistike, ktorou televízie získavajú reklamy. Reklamy prinášajú milióny eur a sú pre majiteľov televízií prioritou. Vy diváci ste sa stali iba číslom, ktoré prináša peniaze. Potrebujú vás do počtu – a to je všetko. Chovanie súkromných televízií k divákom sa dostalo na úroveň kanála (nemyslím tým kanál vysielací). Program je trhací kalendár. Jediná relácia, ktorá začína v stanovenom čase je spravodajstvo. Ostatné programy začínajú tak, ako dovolí reklama vsúvaná do vysielania. Prečo sa čas vysielanej reklamy nemôže pripočítať k relácii a čas začiatku a konca  stanoviť podľa reálneho času trvania programu aj s reklamou? Jednoducho preto, že reklama má natoľko prednosť, že v čase keď sa robí programová štruktúra ešte presne nevedia koľko reklamy bude treba napchať do programu, ktorý si vyberie pre jej vysielanie zadávateľ. V jednom období (asi ešte nebola dosiahnutá požadovaná sledovanosť) sa v niektorých TV pred reklamou objavil nápis (jedna, alebo dve krátke reklamy).Vyzeralo to ako ústretový krok k divákovi. Ja si myslím, že to bola iba snaha udržať nás pri obrazovke, aby sme si nešli uvariť kávu, umyť si zuby, alebo zafajčiť si na balkón. Jednoducho povedané dnes už nesadáme pred televízor aby sme si pozreli film, ale pozeráme reklamy, ktoré prerušuje vysielanie filmu. Východisko? Kapitulovať a byť číslom v štatistike, alebo pozerať filmy z dévedečka, čítať knihy alebo hrať spoločenské hry. A je tu aj verejnoprávna televízia, ak program, ktorý vysielajú je podľa vášho vkusu. 

 

Zlé vyučovanie

Zdražovanie alkoholu a tabaku odôvodňuje štát snahou naučiť občanov na lepší a zdravý štýl života. Ale nedarí sa. I napriek kríze ľudia fajčiť neprestali. Podľa zistení štatistického úradu najchudobnejší ľudia pijú a fajčia stále rovnako a radšej sa vzdajú iných radostí. Skôr ľudia so strednými a vyššími príjmami počas krízy znížili nákupy alkoholu a tabaku alebo siahli po lacnejších značkách. Keď ide štátu o zdravie občanov, nemali ba sa zamerať iba na alkohol a tabak, z ktorých mimochodom sú najväčšie daňové príjmy do štátneho rozpočtu. Odpovedzte si na otázku prečo dôchodcovia a ďalší občania s nízkymi príjmami nejedia zdravé biopotraviny,  nedoprajú si viac kvalitného mäsa a zeleniny? Prečo stovky dôchodcov nemajú na doplatky liekov, ktoré im predpíše lekár a neužívajú ich? Fajčenie a alkohol nie sú jediné nezdravé zlozvyky. Ale bojovať proti nim je módne, (odvádza pozornosť od iných dôležitých problémov) a je oveľa jednoduchšie, ako skvalitňovanie zdravotníctva a zlepšovanie životnej úrovne obyvateľstva. Možno by k tomu pomohli miliardy eur, ktoré pohlcuje korupcia.

Pomýlený je vývoj súčasnej  spoločnosti. Nositeľ Nobelovej ceny v odbore lekárstvo  D. Varelly, onkológ z Brazílie to vyjadril stručne a názorne, keď povedal: „V dnešnom svete sa investuje päťkrát viac do liekov na mužskú potenciu a do silikónu pre ženy ako do liečenia pacientov trpiacich Alzheimerovou chorobou. Preto budeme mať za pár rokov starenky s veľkým poprsím a starčekov s tvrdým penisom, ale nikto z nich si nebude pamätať na čo to je“.