Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

GLOSY Jozefa Šuchu

Dobré správy
Dobrá správa je, že sa ceny plynu pre domácnosti, ktoré používajú plyn na varenie, kúrenie či ohrev vody, od januára nezmenia. Po tom, čo vláda využila právo na ovládnutie dominantného predajcu spoločnosť SPP, podnik požiadal regulačný úrad, aby sa ceny plynu pre domácnosti od nového roka nezvyšovali. Predpokladanú stratu z dodávok plynu pre rodiny, asi 40 miliónov eur, štát vykryje z dividend zo ziskových dcérskych firiem zaoberajúcich sa tranzitom a distribúciou plynu, v ktorých má štát 51 percent, ale ovládajú ich finančníci z Energetického a priemyslového holdingu. Dobrá správa je aj tá, že sa pozitívny vývoj očakáva aj pri cenách vody, ktoré by sa nemali meniť, a tiež pri cenách elektriny, kde sa v roku 2014 očakáva zlacňovanie asi o desať percent. Ľahšie sa nám bude dýchať, keď bude mať ceny plynu pod priamou kontrolou vláda. Minulé roky poznačené neustálymi žiadosťami (a nie len žiadosťami) o zvýšenie cien plynu ukázali, že takýto monopol v rukách súkromných spoločností, za ktorý „vďačíme“ Dzurindovej vláde, je proti záujmu občanov. Pripomínam to najmä preto, že sa začalo hovoriť o privatizácii vodných zdrojov. V Portugalsku, kde vodné zdroje privatizovali, zdražela voda o 400 percent behom jedného mesiaca. Spomeňme si na túto skutočnosť, keď zas budú pri moci strany, ktoré tvrdia, že štát je zlý vlastník.

Lekári
Slovenská lekárska komora na svojom víkendovom sneme vyhlásila, že chce obnoviť dôveru medzi pacientmi a lekármi. Vzťah lekára a pacienta založený na vzájomnej úcte je základom úspešnej medicíny, konštatuje sa vo vyhlásení SLK. Súhlasím. Na jedno však lekári na svojom snemovaní pozabudli. Vzťahy medzi nimi a pacientmi narušilo najmä to, že politici (s ich tichým súhlasom), urobili zo zdravia tovar. Keď pacient musí často platiť iba za to, že ho objednajú (a to nie len na presný čas), keď musí platiť za niektoré procedúry, keď si nemôže vybrať v lekárni potrebný liek, lebo nemá na doplatok, keď mu dentista zaráta poplatok pomaly aj za to že vošiel do ordinácie, nemôžete od neho očakávať, že bude v pohode. Samozrejme, že pri takomto prístupe sa pacient bude sťažovať vždy keď bude mať pocit, že výkon lekára nebol stopercentný. Treba prestať kšeftovať so zdravím, vrátiť etiku do zdravotníctva a vzťahy budú určite také na aké sme boli zvyknutý v minulosti.