Kontakty
Slovenský rozhľad
Nobelovo námestie 8
851 01 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

GLOSY JozefaŠuchu

Práca a pláca
Ľudstvo pri svojom vývoji postupne prešlo z celodennej práce, cez 16 hodinový a 12 hodinový pracovný čas k dnešným menej ako 7 hodinám dennej námezdnej práce. Podľa štatistiky projektu HumanProgress (údaje z roku 2011) Slováci odpracujú ročne 1 749 hodín. V prepočte to znamená, akoby všetci pracujúci Slováci prišli do práce každý jeden pracovný deň v roku a odpracovali sedem hodín. Nezdá sa to veľa, pokiaľ si neuvedomíme, že v tomto prepočte sú započítané aj dovolenky, práceneschopnosť, ošetrovanie členov rodiny a iné bežné udalosti, ktoré znižujú počet odpracovaných dní. Tento výkon nás zaradil na 30. miesto vo svete. V Európe sú najväčšími „pracantmi“ Poliaci, ktorí skončili v celosvetovom rebríčku na siedmom mieste, a hneď za nimi, s viac ako 2000 hodinami, sú paradoxne Gréci, ktorých sme označili pri ich kríze s eurom, za lenivcov. Šialené pracovné tempo majú v Hongkongu, Južnej Kórei a Singapure, teda v krajinách, ktoré sa pravidelne objavujú na prvých priečkach rebríčka, s 9 hodinami odpracovanými každý pracovný deň. Pri porovnaní s minulými rokmi pracovné zaťaženie „pokleslo“. Napríklad Slováci v roku 1994 odpracovali až 1 878 hodín ročne, obyvatelia Južnej Kórey v roku 1982 až 2 803 hodín za rok a Holanďanom sa podarilo okresať prácu až o 40 percent na 1 380 hodín ročne. Stačí nám už len zdvihnúť hodinovú mzdu na úroveň Holandska a bude nám sveta žiť. Pretože stále platí, že životná úroveň sa neodvíja od množstva hodín strávených v práci, ale od výška mzdy, ktorú nám za hodinu práce vyplatia.

Ponuka
Slovenská politika sa začína čím ďalej tým viac podobať na supermarket so širokým sortimentom tovaru. Ešte len nedávno uzavreli ponuku na prezidentských kandidátov, ktorých je 15, najviac v doterajšej histórii prezidentských volieb a už nám politický marketing ponúka plejádu kandidátov na europoslancov. Je to široká ponuka v pestrom balení. Nuž hovorím, ako v supermarkete. Keď si prečítame čo výrobok obsahuje, zistíme, že v skutočnosti je obsah takmer rovnaký, iba s malou obmenou v niektorých ingredienciách. Ako sa máme rozhodnúť pri výbere? Sú dve možnosti. Jedna je na základe vlastných skúseností s výrobkom, alebo sprostredkovaných skúseností od iných. Druhá možnosť je vyberať podľa toho ako na nás zapôsobí obal, teda na základe prvého dojmu. Lenže zvoleného politika nemôžeme vrátiť do siedmych dní po voľbách, ako vadný tovar. Jediné čo môžeme, je rozhodnúť sa pri výbere politikov podľa toho, čo doteraz urobili, a nie podľa toho čo nám hovoria.