Elektromobily v SR – sliepka alebo vajce?

Tohtoročný prešovský Svet na kolesách, teda festival noviniek vo svete motorizmu už máme za sebou. Okrem nových modelov známych značiek európskej i ázijskej proveniencie (a množstva sprievodných akcií)  sa predsa len  zablýskalo aj trochu nevšedne. Aktuálnou témou sa stali elektromobily a ich osud na Slovensku. Známy problém prvotnosti sliepky alebo vajca, ako sa zdá, ovplyvňuje aj rozvoj tohto vskutku ekologického fenoménu. Otázka, ako sa navzájom ovplyvňuje rozmach siete nabíjacích staníc (eSTATION a eBOX)  so svojimi elektrickými klientmi, visí vo vzduchu síce intenzívne, ale nikto, ani jedna, ani druhá  či tretia strana (výrobcovia elektromobilov, prevádzkovatelia infraštruktúry a záujemcovia o ekologické vozenie) nechce podniknúť riziko rozhodujúceho prvého kroku,  aj keď v podstate sú všetci spoluhráčmi na jednom ihrisku.  Podľa odborníkov hustota siete nabíjacích staníc by mala zodpovedať akčnému rádiu elektromobilov, ktorý ich výrobcovia rozširujú, hľadajúc nové, lacné, praktické a čím miniatúrnejšie skladovacie zásobníky elektriny.  Vývojom sa však zaoberajú aj výrobcovia nabíjacích staníc, pre nich je výzvou skracovať časy nabíjania akumulátorov. A to nielen pre automobily, ale aj pre bicykle, motorky, skútre, kolobežky či dokonca autobusy,  priebežne rozširujúc flexibilnosť staníc rozširovaním možnosti ich použitia i veľkosti a nabíjacej kapacity.  Aby mohli byť doma kdesi v garáži alebo na dvore, prípadne sa voziť (nezavadzajúc) v kufri vozidla na chatu,  na návštevu k rodičom, na dovolenky a pod., kde by sa napojili na obyčajnú domácu zásuvku. 

 

Aj tu sú problémom peniaze, každý chce na tejto revolučnej modernizácii automobilovej dopravy  čím viac zarobiť, ale pri čoraz menších vstupných investičných nákladoch. Nehovoriac o ďalších vplyvoch automobilového biznisu. Rozvoj slovenskej eko-elektro autodopravy je teda stále v plienkach a odhliadnuc od pomerne nelákavých cien samotných elektrovozítok, nie je jasná nielen koncepcia eko-biznisplánu, ale chýba aj jednoznačné rozhodnutie štátu či bude alebo nie ekológiu dopravy podporovať koncepčne a zásadne.

 

 

Isté je, že  RWE Group prostredníctvom svojich regionálnych elektrárenských podnikov   doteraz už zabezpečilo vybudovanie piatich  stálych e-infraštruktúrnych základní (Košice, Bratislava, Nitra, Poprad a Štós), ale táto sieť  sa pri pohľade na mapu Slovenska zdá byť  príliš riedka. Ako sme už konštatovali, ide o peniaze a bežný Slovák pri dnešnej ekonomickej situácii na elektromobil jednoducho nemá. Na luxusný elekto-zázrak TESLA S kalifornskej proveniencie mohol na prešovskom salóne Svet na kolesách tak akurát čumieť a ticho závidieť milionárom. Napriek tomu všetkému však budúcnosť „zelených“ automobilov a ostatných druhov vozítiek vrátane tých lietajúcich je jasná – nakoniec zvíťazia.  

Budúcnosť to nemá nikdy ľahké...

Budúcnosť to nemá nikdy ľahké...

... hadicu nahradil kábel

... hadicu nahradil kábel

Malý svet elektriny

Malý svet elektriny