Kontakty
Slovenský rozhľad
Dobšinského 16
811 05 Bratislava

Vladimír Dobrovič
0915 798 909
Jozef Šucha
0915 428 148

mail: skrozhlad@gmail.com
Naši partneri:

Ak chcete mať problém, predajte auto Ukrajincovi – Milan Országh

Dnes už všetci obyvatelia únie vedia, že od 7. apríla 2017 sú členské štáty únie povinné vykonávať systematické kontroly občanov EÚ prekračujúcich vonkajšie hranice únie ako pri výstupe, tak aj pri vstupe. V podstate je to signál, že bruselskí byrokrati (alebo skôr byrokati únie?) sa konečne zobudili a zistili, ako sa problém s pozvaniami cudzincov na pôdu únie vyvinul. A ako sa dávno pozvaní cudzinci postupne premieňajú v teroristické hordy. Oficiálne sa tomu kroku hovorí reakcia Európskej komisie na doterajšie teroristické útoky od novembrového Paríža 2015. Dávno predtým aj potom si práve títo ostrí chlapci cestovali do únie, po únii i von z únie a nakupovali zbrane i výbušniny ako sami chceli, ale bdelé polície a tajné služby členských štátov to o nich nevedeli. Nuž, tešme sa, od 7. apríla sme bezpečnejší. Smutní sú z toho iba hraniční policajti, ktorým poriadne pribudne práce a samotní cestujúci, ktorí si na hraniciach pokazia chrup od zúfalého škrípania zubami počas dlhého čakania.

 

Na druhej strane, Európsky parlament schválil len s niekoľkohodinovým rozdielom aj druhý dokument, ktorým poslanci EP schválili nariadenie o liberalizácii vízového režimu pre Ukrajinu. Táto novinka by mala začať platiť už v priebehu júna. Oficiálnym jazykom povedané, „za istých podmienok budú môcť ukrajinskí občania už čoskoro cestovať do Únie bez víz.“ Pretože vraj „Ukrajina splnila všetky kritériá, takže zrušenie vízovej povinnosti je namieste.“ Kritériá, ani ich počet nie sú k dispozícii. Známe však je, že dostať k nám sa budú môcť ukrajinskí držitelia biometrických pasov. Tí budú môcť vstúpiť na pôdu únie (nie iba Slovenska) na maximálnu dobu 90 dní v rámci 180 dňového obdobia za účelom dovolenky, návštevy príbuzných, priateľov či služobnej cesty, nie však zamestnania v rámci Únie. Tento režim bezvízového styku neplatí pre štáty Írsko a Spojené kráľovstvo, Island, Nórsko, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko. Ale, toto všetko ešte musia oficiálne schváliť oba zákonodarné útvary únie, teda EP a Rada. Čo by reálne malo byť malinou...  

 

Keď si tieto novinky na ochranu občanov únie z bruselskej zákonodarnej dielne rozmeníte na drobné, určite prídete na to, že vďaka nim síce získate málo bezpečnosti, ale za to poriadne oklieštenie práv občana únie. Jednoducho, pod pláštikom zvyšovania bezpečnosti na území únie sme postupne postrkovaní po ceste, na konci ktorých nebudeme mať žiadne práva, pretože všetky budú mať iba bruselskí úradníci. Nedávno bolo v niekoľkých slovenských médiách  upozorňované na vystrájanie ukrajinských priekupníkov s autami, v území priamo napojenom na schengenskú hranicu a hraničný priechod Ubľa. Táto malá, pekná a donedávna čistá východoslovenská obec (vzdialená iba 3 km od hraničnej čiary) sa už niekoľko mesiacov premieňa na vrakovisko starých, ojazdených áut. Ukrajinci ich tu kúpia (nikto z kompetentných sa však zatiaľ nezaujímal, kde a akým spôsobom z posledných síl pojazdné alebo úplne nepojazdné vraky zoženú), privezú v noci čo najbližšie k hraniciam a makajú. Do rána je z auta vyrabované všetko, čo má akúkoľvek cenu a dá sa použiť na predaj ako náhradný diel,  a „oholený“ skelet nechajú na mieste. Pri tejto inovátorskej činnosti sa cítia tak bezpečne, že často nechávajú na vraku aj poznávaciu značku...

Teraz si položme otázku, prečo to všetko ukrajinskí „podnikatelia“ robia? Nuž, určite nie preto, aby naštvali pani starostku a občanov obce. Z bývalých áut vybrakované agregáty, chladiace systémy, filtre, batérie a ďalšie komponenty jednoducho predávajú doma ako náhradné diely. Na ďalšiu otázku – ako sa dostanú tieto diely cez schengenskú hranicu bez patričných dokladov, zatiaľ odpoveď nepoznám. Musí to byť zázračný kúzelnícky trik, dostať veľké autokomponenty nebadane cez prísne stráženú schengenskú hranicu, colníkom priamo pred nosom. Asi čierna mágia! Ale to by už mohlo vyzerať ako prípad z oblasti paranormálnych javov, takže tomu radšej dajme pokoj.

 

Isté však je že poniektorí Slováci už dávno ľutujú, že predali svoje ojazdené auto nejakému Ukrajincovi. Auto odišlo, peniažky boli zaplatené podľa dohody, všetko teda bolo o. k.. Nový ukrajinský majiteľ sa vôbec nenamáha zaplatiť zákonné poistenie a ďalšie poplatky, ktoré teraz musí „zacálovať“ bývalý majiteľ, pretože auto je ešte stále v našej evidencii vozidiel a niekto to zaplatiť musí. Ukrajinec to nebude, pretože keby si u nás odhlásené auto prihlásil doma, zaplatil by také peniaze, že by z toho zošedivel. Preto ukrajinskí majitelia slovenských áut prechádzajú aspoň raz za sedem dní cez slovensko-ukrajinskú hranicu von a dnu, aby mali pečiatky. Za neprihlásené auto totiž doma platiť nemusia. Je to v podstate stále slovenské auto, ktoré vyrába našincom podlžnosti, ale systém ochrany shengenskej hranice na tento fakt absolútne nereaguje.

 

Našinec sa nedozvie ani to, aký je vlastne pre Ukrajinca praktický rozdiel medzi cestou z Ukrajiny na Slovensko a opačne s vízami a bez víz cez schengenskú hranicu, akým spôsobom získa biometrický pas atď. Ale to nie je naša vec, to je o vzťahoch medzi Kyjevom, Bruselom a Berlínom. Bude teda chystaný čiastočne bezvízový styk s Ukrajinou pre nás prínosom alebo ďalšou záťažou? To sa dozvieme, až nový predpis EÚ začne platiť a v Ubli začnú svitať letné rána...

Kde je v obci voľná plocha, tam je vrak

Kde je v obci voľná plocha, tam je vrak

Ale aj niekoľko metrov od hranice

Ale aj niekoľko metrov od hranice

Motory sú už dávno na druhej strane hranice

Motory sú už dávno na druhej strane hranice

Demontáž stihli za noc

Demontáž stihli za noc

Túto zimu strávilo na hranici..

Túto zimu strávilo na hranici..