Žiadny hypermarket nevytlačí z trhu poctivého slovenského obchodníka – Vladimír Mezencev

Keď v polovici 90-tych rokov minulého storočia začali veľké zahraničné obchodné reťazce otvárať svoje hypermarkety a supermarkety tak sa zdalo, že nastáva koniec klasickým predajniam potravín na ktoré sme si tak zvykli. Našťastie, nestalo sa tak, i keď naši obchodníci si prežili ťažké časy. Veď rodinné nákupy v Tescu, Lidli, Kauflande či Bille sa stali súčasťou nášho života, či dokonca rodinných víkendových výletov. Už tri roky za sebou však tržby v hypermarketoch klesajú, niektoré reťazce dokonca uvažujú o odchode zo Slovenska, alebo aspoň o obmedzení predajnej plochy  a znížení počtu prevádzok. Tí naši obchodníci, ktorí ani v najťažších časoch nerezignovali a vytrvali, môžu mať dnes dôvod k spokojnosti. Pracovali od rána do večera, ale dnes majú solídny počet stálych zákazníkov, spoľahlivých dodávateľov a mnohým z nich sa podarilo zmodernizovať a vybaviť svoje predajne tak, že môžu konkurovať bohatým zahraničným reťazcom.

 

Určite svoj podiel na dosiahnutých výsledkoch našich maloobchodníkov majú aj kongresy SAMOŠKA, zamerané na podporu slovenského obchodu. Ten v poradí šiesty sa uskutočnil v minulých dňoch v Košiciach pod záštitou Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR. Kongres na ktorom sa zúčastnili predovšetkým maloobchodníci z celého Slovenska sa niesol v znamení hesla BOJUJTE ZA SVOJE PODNIKANIE!

 

Na kongrese vystupovali nielen odborníci z oblasti marketingu či predaja, ale aj samotní majitelia malých obchodov, ktoré sú často rodinnými firmami. Niektorí  si zaslúžia skutočné uznanie: v malých mestečkách zreštaurovali historické objekty a v nich umiestnili svoje prevádzky, okrem toho  ťažia zo vzťahu zákazník – predavačky, ktorý v hypermarketoch ani nemôže existovať. Ocenili aj spoluprácu s domácimi dodávateľmi, predovšetkým slovenskou firmou FRESH, ktorá sídli v Košiciach a dokáže spoľahlivo zásobovať nielen svoju rozsiahlu sieť predajní, ale i malé a stredné obchody na východnom Slovensku. Nie náhodou je košický FRESH najúspešnejší slovenský veľkoobchod s potravinami a drogistickým tovarom, veď pred ním sú iba veľké zahraničné reťazce Tesco Stores, Kaufland, Lidl, Billa, Metro a GGT. Len pre zaujímavosť – tento veľkoobchod  so sieťou rôznorodých obchodov, teda od malých predajní po veľké supermarkety, otvoril v Košiciach na sídlisku KVP zrekonštruovaný hypermarket s najmodernejšou formou predaja, prevzatou z Japonska. Zákazník si sám odskenuje vybraný tovar zvláštnym zariadením, ktoré sa mu zmestí  pohodlne do dlane jednej ruky. Zákazník po ukončení nákupu už presne vie, koľko eur a centov musí zaplatiť, vidieť to na displeji a pri pokladnici sa preto zdrží minimálne. Sympatické  je i to, že na kongrese sa vždy, teda aj na marcovom v Košiciach obhajuje domáci trh aj s ponukou slovenského tovaru na ktorý sa zameriava aj FRESH.

 

Odborníci na predaj už na sneme odporúčali aj predaj potravín on-line, teda cez internet. Trend sa vraj bude uberať týmto smerom. Prevažnú  väčšinu našich  našich majiteľov, či už diskontov, malých predajní, stredných i supermarketov tento druh predaja zatiaľ neláka. Veď ich zákazníci potrebujú výrobok, o ktorý majú záujem, vidieť na vlastné oči, chytiť do rúk, prehodiť niekoľko slov s predavačkou, či majiteľom predajne. Netvrdia však, že tento spôsob nákupu nemá budúcnosť. Najmä medzi mladou generáciou, ktorá bez počítača a internetu nevie prežiť ani jeden deň...

 

Čo nás ešte na tomto kongrese zaujalo? Že aj majitelia siete menších predajní na vidieku veľmi dobre vedia, že ich výhodou v porovnaní s hypermarketmi je kontakt zákazníkov s obsluhujúcim personálom, častokrát aj nadviazanie osobných kontaktov s predavačkami a pokladníčkami. Vymeniť si skúseností z varenie, noví recepty, porozprávať sa o deťoch či vnúčatách... Samozrejme, nedá sa to v rannej špičke, či sobotu predpoludním, ale stále zákazníčky si dokážu nájsť ten správny najvhodnejší čas na nákup, kedy je v predajní menej ľudí a je tu možnosť i na vzájomnú konverzáciu. Áno, obchod a boj o zákazníka je dnes iný, než bol pred štvrťstoročím. Tak napríklad aj majitelia menších predajní – pokiaľ chcú udržať krok s dobou – musia organizovať pravidelné školenia pre svojich zamestnancov, zvlášť pre vedúcich predajní a ich zástupcov, zvlášť pre ostatný personál. Konkrétne tak to robí jeden z majiteľov siete malých predajní v okrese Bardejov.

 

Jedno je však isté: čestného, zodpovedného a pracovitého malého slovenského obchodníka na vidieku nikdy nevytlačí žiadne TESCO, ani iný veľký zahraničný obchodný reťazec...